بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
امروز در گروه خودرویی توقف نماد معاملاتی سایپا شوک مثبتی را به این گروه وارد کرد چرا که تعدیل مثبت بیش از 3800 درصدی این شرکت که از محل غیر عملیاتی اما به تبع اصلاح ساختار مالی صورت گرفته بود باعث شدت این نماد برای مدت کوتاهی از تابلوی قرمز خداحافظی کند البته امروز تا قبل از اعلام علت توقف توسط ناظر، اهالی تالار گمان می کردند که اعلام قرارداد فروش "خکاشا" به سیتروئن علت توقف بوده که چنین نبود و این یعنی احتمالاً سایپا باز هم احتمال توقف نماد خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۵۶۱۹
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.04.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 7 واحد افزایش به رقم 51410 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 114 واحد افزایش عدد 163795 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 9 واحد افزایش به رقم 26896 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 34 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 777 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2450 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 782 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری با روند تعادلی و نسبتاً مثبت اغلب شرکت های فعال در گروه های متفاوت بورسی سپری شد این در حالی بود که ارزش امروز معاملات در دو بازاز بورس و فرابورس با احتساب معاملات بلوکی به رقم بیش از 300 میلیارد تومان رسید.

بنا بر گزارش بورس نیوز، امروز در گروه خودرویی توقف نماد معاملاتی سایپا شوک مثبتی را به این گروه وارد کرد چرا که تعدیل مثبت بیش از 3800 درصدی این شرکت که از محل غیر عملیاتی اما به تبع اصلاح ساختار مالی صورت گرفته بود باعث شدت این نماد برای مدت کوتاهی از تابلوی قرمز خداحافظی کند البته امروز تا قبل از اعلام علت توقف توسط ناظر، اهالی تالار گمان می کردند که اعلام قرارداد فروش "خکاشا" به سیتروئن علت توقف بوده که چنین نبود و این یعنی احتمالاً سایپا باز هم احتمال توقف نماد خواهد داشت.

اما دیگر همگروهی سایپا یعنی سرمایه گذاری رنا امروز شاهد معامله بلوی 24 درصدی سهام خود به قیمت 5063 ریال بود رقمی که حدوداً 80 درصد با نرخ تابلو تفاوت داشت البته بعد از انجام معامله یکی از حقوقی های رنا در عرضه آبشاری سهام کم نگذاشت و تا جاییکه که می شد برای فروش فشار آورد اما خریداران نیز پا پس نکشیدند. شایان ذکر است که هر یک تومان افزایش قیمت سایپا سبب رشد 13 ریالی NAV رنا می شود لذا باید دید با بازگشایی سایپا چه اتفاقی برای رنا خواهد افتاد.

"خپارس" نیز دیگر سهام این گروه است که برخی از شایعات و شنیده ها حکایت از احتمال تعدیل مثبت قابل توجه این سهم در آینده ای نزدیک دارند چرا که گفته می شود سود روزانه پارس خودرو از محل فروش خودروی جدید خود که با اقبال گسترده ای نیز مواجه شده قابل توجه است اهالی تالار خبر از تحول پارس خودرو با برلیانس می دهند. سخن کوتاه کنیم، دست راست این سهم ها روی سر بعضی ها.

اما در گروه شگفتی ساز این روزهای بازار یعنی گروه روی تحولاتی را شاهد هستیم که تقریباً اکثر اهالی تالار را دست به ماشه کرده تا در اولین فرصت برای خرید سهام این شرکت ها اقدام کنند شاید دلیل صف خرید میلیونی در برخی از نمادهای این گروه هم همین باشد. در همین راستا با یک نگاه گذرا به بودجه های اعلامی سه شرکت کالسیمین، فرآوری و سرب و روی موضوعی را دریافتیم که می تواند سبب یادآوری خاطرات شود. امروز در حالی قیمت جهانی روی در حدود 2180 دلار است که کالسیمین فروش شمش روی را در بودجه 1600 فرآوری 1700 و فسرب 1600 دلار دیده اند یعنی تا همینجا حدود 30 درصد بالاتر از بودجه منتظر تعدیل های مثبت این گروه هستیم.

از سوی دیگر در گروه رایانه ای بورس "مرقام" با یک جهش غیر قابل انتظار از صف فروش به صف خرید میلیونی رسید حالا علت چی بود نکته است که هنوز علامت سوال است چرا که یک مقام مسئول در این شرکت اعلام کرده کلیه مدیران "مرقام" ممنوع المصاحبه هستند، ظاهراً خبری است که از ما بهتران طبق معمول زودتر با خبر شدن که اینگونه برای خرید این سهم سر و دست شکاندند.

در گروه استخراج کانه های فلزی فعلاً سنگ آهنی ها قعر نشین این گروه هستند در مقابل نمادهای "کروی"،"کبافق" و "کنور" در صدر جدول پر متقاضاترین ها قرار دارند. این گروه نیز عادت به سوپرایز کردن دارد.

در پایان بنظر می رسد هر چه به اواخر تیر ماه و پایان فصل مجامع شرکت ها نزدیک تر می شویم بازار سرمایه نیز رنگ و بوی بهتری می گیرد لذا شاید بهترین تصمیم در شرایط فعلی فقط صبر بر روی پرتفوی بورسی و جا به جایی سهام پر پتانسیل به جای غیر فاندی ها باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
بازار فقط زمانی رنگ و بوی بهتر میگیرد که شرکت ها سوداوری بیاورند و در مجامع ان را مطرح کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
سایپا قرار بود امروز قرارداش را با سیترویین رونمایی کنه پس چی شد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
بورس برای راتت داران، بهشت است و برای سهامداران عادی قمارخانه‌ای بیش نیست!
مرتضی
ROMANIA
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
گروه روی تو این قیمت ها یعنی طلا !
مرقام هم رفتیم ۴۶۰ تکنیکی ...!
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
با این تیم مدیریتی فقط باید با سایپا سهامداری کرد +++++++++
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
عزیزم فرآور هم نرخ فلز روی رو 1600 دلار دیده و توی روی سازها فقط باما نرخ 1750 دلار رو دیده
شرکت های فاسمین و فسرب و فرآور همگی زیر مجموعه کروی هستند و همگی بدستور کروی نرخ روی را 1600 و قیمت دلار را 3500 تومان در بودجه دیده اند.
ضمنا دیروز قیمت جهانی روی نوسانش بین 2169 و 2092 دلار بود و با قیمت حدود 2155 دلار بسته شد و قیمتی اعلامی خبرنگار شما که 2180 دلار باشه رو اصلا ندید .
شپلي دار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
انشالله شپلي هم با خبر خوب باز شه اجماعا صلوات