بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
دارو از جمله صنایعی است که افزایش نرخ فروش محصولات آن براساس مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام می گیرد و سرمایه گذاران در دورانهای مختلف باید به این موضوع توجه داشته باشند .
کد خبر : ۱۶۵۶۶۶
پس از بررسی گزینه هایی از شرکتهای منتخب صنعت پتروشیمی در راستای سلسله مقالات سرمایه گذاری راحت در بورس، به بررسی این استراتژی در صنعت مواد دارویی می رسیم. صنعتی که اگر با این استراتژی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم، خواهیم دید که در دوران مختلف توانسته است، بازدهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در این گزارش به بررسی شرکت دارویی رازک می پردازیم. از تولیدات این شرکت می توان به گروهای شربت، قرص وکپسول انسانی و مکملهای دامی اشاره نمود .

دارو از جمله صنایعی است که افزایش نرخ فروش محصولات آن براساس مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام می گیرد و سرمایه گذاران در دورانهای مختلف باید به این موضوع توجه داشته باشند .

اما از مهمترین تغییرات کلانی که دراین صنعت در حال رخ دادن است، کاهش هزینه مالی این شرکتها به علت کاهش نرخ تسهیلات و کاهش تحریمها می باشد که شرکتها می توانند با هزینه کمتری مواد اولیه خود را وارد کنند. این موضوع می تواند در سالهای آتی باعث نرخ رشد سودآوری این شرکتها شود.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی:

سرمایه گذاری در بورس با هدف کسب سود نقدی و ایجاد دارایی مولد/دارو رازک

حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5 ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه و خارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است و در نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی از دارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی در 5 سال پیش در این موقع (1390.4.13) معادل 1 سهم به قیمت 1170 تومان خریداری کرده است. طی این سالها در7 مجمع شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 2مجمع افزایش سرمایه از محل انباشته).

سرمایه گذاری در بورس با هدف کسب سود نقدی و ایجاد دارایی مولد/دارو رازک

درحال حاضر در تاریخ 95.4.13 قیمت سهم 1998.1 تومان بوده و p/e سهم معادل 10.17 می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره معادل 1170 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 1920تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 4 سهم * 1998.1 تومان، معادل 7992.4 تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 5 سال سرمایه گذاری خود، توانسته است از محل سود تقسیمی اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 4 سهم مجانی دارد و مادامیکه شرکت در حال تولید و فروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

این شرکت نیز با توجه به ساختار مناسب و همچنین محصولات استراتژیک می تواند از گزینه های مناسب برای مطالعه در راستای سرمایه گذاری راحت باشد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
بورس نیوز گرامی اجازه ورود نمی دهد.سهامداران عمده ان بخریم چطوره ؟
اميريان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
اگر در اين مدت 5 سال نوسان گيري ميكرد آنوقت سودش خيلي بيشتر بود
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
خداوند را شاکریم که در کشوری زندگی می کنیم که از در امد افزایش قیمت دارو باید کسب در امد کنیم بقیه سهمها که در حال بذلت کشیدن سهام دارن خرد وکلان هستند بجز گروهی که می توانند ازطریقی نوسان بگیرند وحال این افزایش قیمت ها که انجام شود سر به فلک می کشد که بماند (در حال حاضرتوان خرید یک امپول نا قابل که هر شش ماه یک عدد هلال احمر جمهوری اسلامی دارد مبلغ یک میلیون واندی نداریم بماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
با سلام مبلغ اشتباه شده ده میلیون دویست هزار تومان بودکه هلال احمر می فروشد