بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
در پی تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

پیش بینی تعدیل مثبت " فسرب" و بازگشت به مدار سود آوری

در اروپای غربی متوسط هدف سرانه سالانه 4 کیلوگرم است. در چین متوسط مصرف سرانه 1.7 کیلوگرم و در هند 0.15 کیلوگرم است. در ایران متوسط سرانه 0.93 کیلوگرم است. باطریهای سرب، اسید مصرفی در اتومبیلها، موتورهای برقی، برق جانشین (UPS) در شبکه کامپیوتر و مخابرات میتواند بازار عمده ای در ایران بوجود آورد.
کد خبر : ۱۶۵۷۶۵
نویسنده :
صالحی

مقدمه

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است. همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا است. بر طبق گزارشات گروه بین­المللی مطالعات سرب و روی مصرف سرانه روی در ایران 1.14 کیلوگرم است که این میزان معادل مصرف سرانه روی در آمریکای جنوبی است. متوسط مصرف سرانه در اروپای غربی 5.9 کیلوگرم و در آمریکای شمالی 3.4 کیلوگرم است. در چین متوسط سرانه در حدود 2.5 کیلوگرم است. این مطلب نشان می دهد که ایران دارای پتانسیل قابل ملاحظه­ای در جهت افزایش تقاضای روی بخصوص در صنایع گالوانیزاسیون و زیرساخت ها دارد.

تاکنون در ایران بیش از 600 کانسار و نشانه سرب و روی شناخته شده است، ولی تا به حال کار اکتشافی سیستماتیک برای شناخت غالب آنها صورت نگرفته و روند کانی‌زائی سرب و روی و ایالت‌های متالوژی آنها بصورت مطلوب شناسایی نشده است. بیشترین شناخت ما از ذخایر سرب و روی ایران منحصر به کارهای اکتشافی بر روی چندین کانسار (حدود بیست کانسار) است که از جمله آنها می‌توان به کانسارهای انگوران و آهنگران، لکان- کوشک، ایرانکوه، نخلک، مهدی‌آباد و دونا اشاره کرد.

در حوزه سرب نیز چشم انداز روشنی در خصوص افزایش تقاضا در ایران وجود دارد. در اروپای غربی متوسط هدف سرانه سالانه 4 کیلوگرم است. در چین متوسط مصرف سرانه 1.7 کیلوگرم و در هند 0.15 کیلوگرم است. در ایران متوسط سرانه 0.93 کیلوگرم است. باطریهای سرب، اسید مصرفی در اتومبیلها، موتورهای برقی، برق جانشین (UPS) در شبکه کامپیوتر و مخابرات میتواند بازار عمده ای در ایران بوجود آورد.

معادن عمده سرب و روی ایران

بر طبق نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از کل تعداد ۱۹۵ معدن فلزی کشور ، ۲۸ معدن ( 14.4 درصد معادن فلزی و 0.7 درصد کل معادن کشور ) سرب وروی وجود دارد که ۱۷ معدن فعال و۱۰ معدن غیرفعال ویک معدن درحال تجهیزاست که از این تعداد ۵ معدن ( ۱۸ درصد ) در اختیار بخش دولتی و ۲ معدن ( ۷ درصد ) تعاونی و ۲۱ معدن ( ۷۵ درصد ) بهره بردار خصوصی دارد و در سال ۱۳۸۴ بیش از یک میلیون و پانصد هزارتن (۱۵۳۷۸۰۸ تن ) استخراج واقعی داشته وکل ذخیره احتمالی (سرب و روی) این ۲۸ معدن نزدیک به ۲۰۳ میلیون تن بوده است. بنابر نظر شرکت ملی سرب و روی ایران شمار معادن (و کانسارها) شناسایی شده 160 عدد،‌ ذخایر ثابت شده سنگ معدن سرب 62 میلیون تن (2.6 میلیون تن فلز سرب همراه) و جمع ذخایر قطعی و احتمالی 110میلیون تن (4.2 میلیون تن فلز سرب همراه) بصورت اکسیده و سولفوره برآورد شده است.

مهمترین معادن ایران در شکل زیر نمایش داده شده است:

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

شرکت ملی سرب و روی ایران در یک نگاه

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

شرکت ملی سرب و روی ایران در تاریخ 1360.9.24 تحت شماره ی 940 به صورت شرکت سهامی خاص در اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده و در تاریخ 1371.05.26 بهره برداری از کارخانه ی تولید سرب آغاز و عملیات اجرایی کارخانه تولید روی با ظرفیت 15 هزار تن در سال نیز از مرداد ماه 1375 شروع گشت که در تاریخ 25/04/1378 به بهره برداری رسید. شرکت در تاریخ 1379.02.31 به سهامی عام تبدیل گت و در تاریخ 1379.10.12در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. مرکز اصلی شرکت در زنجان، کیلومتر 12 جاده قدیم زنجان-تهران می باشد. ضمنا با توجه به ترکیب سهامداران، شرکت ملی سرب و روی ایران از جمله شرکت های فرعی شرکت توسعه معادن روی ایران محسوب می گردد.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع شرکت طبق ماده 2 اساسنامه شامل :

الف) موضوعات اصلی:

- تولید شمش سرب و روی، انواع آلیاژها و محصولات جانبی مربوطه، ایجاد و بهره برداری از کارخانجات تولید و تصفیه فلزات غیر آهنی و محصولات فرعی و جانبی وابسته به آنها.

- اکتشاف، استخراج، بهره برداری از معادن و پر عیار کردن انواع سنگ ها.

- توزیع، فروش، صادرات انواع محصولات، واردات مواد اولیه و تجهیزات مرتبط با فعالیت شرکت.

ب) موضوعات فرعی:

- انجام خدمات تولید و معاملات بازرگانی و صنعتی در داخل و خارج از کشور که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با تمام یا هر یک از موضوعات فوق مربوط باشد.

- تاسیس شرکت های جدید و با سرمایه گذاری در سایر شرکت ها در زمینه موضوع شرکت.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 46.000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش، مبلغ سرمایه به322 میلیارد ریال (منقسم به 322 میلیون سهم با نام به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1394.12.29 بالغ گردیده است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

همچنین ترکیب و درصد سهامداران عمده شرکت براساس آخرین مجمع عادی شرکت به شرح زیر است:و

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

معرفی محصولات شرکت

سرب

کاربرد سرب ممکن است بصورت فلز و یا بشکل آلیاژهای آن با سایر عناصر و یا بصورت ترکیبات شیمیائی مربوطه باشد بزرگترین مصرف سرب در باطریهای انباره ای است که این باطریها برای ماشینهای حمل و نقل، و سائل ارتباطات و صنایع الکتریکی دارای اهمیت بسزائی می باشد. باطریهای انبارهای سربی برق اضطراری بیمارستانها، تاترها و فروشگاه ها و همچنین نیروی برق وسائل حمل سبکف ماشینهای بازی (گلف) ماشینهای چمن زائی، جرثقیل ها و ماشینهای بلند کننده بار و پمپ های سبک را تأمین می نماید.

باطریهای انباره ای که در اتومبیل ها بکار می روند بطور متوسط دارای حدود 15 کیلوگرم سرب بوده و عمر متوسط آنها حدود 3 الی 4 سال می باشد.

صنایع حمل و نقل از آلیاژهای سرب (بعلت داشتن خواص ضدخورندگی و مستعدت روغن کاری بودن) بلبرینگ ها ( از قبیل یاطاقانهای ثابت و متحرک) استفاده می کنند. فلز سرب برای بالانس چرخهای اتومبیل و تریلی نیز بکار میرود.

صفحات سربی به منظور جلوگیری و محافظت در مقابل تشعشعات و خنثی نمودن ارتعاشات نیز بکار می رود. سرب از همه فلزات در مقابل اشعه های ایکس و گاما نفوذ ناپذیر تر میباشد و با آن می توان قشر محافظ کم وزن و متراکمی را ایجاد نموده و بهمین علت بیشتر در شیشه های سربی و دیوارهای اطاقهای اشعه ایکس بیمارستان ها و همینطور در ساختمانهای ثابت و یا قابل حمل مواد هسته ای و اتمی بکار می رود.

روی

فلز روي يكي از ملزومات جامعه مدرن امروزي مي باشد . اين فلز بعنوان مناسب ترين عايق در برابر خوردگي فولاد ( هم از نظر هزينه و هم از نظر محيط زيست ) شناخته شده كه با فزايش طول عمر فولاد نقش مهمي در زمينه حفظ منابع طبيعي همچون منابع فلز آهن ، منابع انرژي و دوام مصنوعات فولادي از قبيل خانه ها ، پل ها ، اسكله ها ، خطوط انتقال نيرو ، تجهیزات

مخابراتي و .... ايفا مي كند . بر اساس برآوردها ، فلز روي و محصولات محتوي اين فلز هر ساله در حدود 40 ميليارد دلار از اقتصاد جهاني را به خود اختصاص مي دهند .

ميزان مصرف فلز روي طي سالهاي اخير از رشد چشمگيري برخوردار بوده است . بطور عمده از فلز روي در صنايع گالوانيزاسيون ، ساخت آلياژهاي گونهگون بويژه برنج و برنز ، صنايع شيميايي توليد پودر روي و بسياري صنايع ديگر استفاده مي شود مهمترين استفاده اين فلز صنعت گالوانيزاسيون مي باشد و تقريباً در حدود نيمي از مصرف جهاني اين فلز را به خود اختصاص داده است.

نقره

فلز نقره یکی از فلزات گران بها و اساسی در جهان میباشد که شرکت ملی سرب و روی ایران با تولید این فلز با درصد خلوص99 یکی از تولید کنندگان این محصول بشمار میرود.

بررسی ظرفیت تولید

فروش اصلی شرکت از دو محصول شمش روی و شمش سرب است. خط تولید سرب به دلایل زیست محیطی و با دستور استانداری زنجان، چند سال قبل متوقف شد. در سال 94 اقدامات شرکت در راستای بازگشایی خط سرب به مراحل خوبی رسید و منجر گشت مشکل این خط تولید برطرف شده و انتظار می رود این خط تولید در تابستان95 فعالیت خود را مجددا شروع نماید.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

بررسی فروش محصولات شرکت

همانطور که در شکل زیر مشاهده میشود شرکت تا سال 91 دارای روند مثبت در فروش محصولات خود بوده است. در سال 92 به دلیل توقف خط تولید سرب شاهد کاهش فروش شرکت هستیم که این توقف تولید تا به امروز ادامه داشته است. با توجه به برطرف شدن مشکلات مربوط به خط تولید سرب پیش بینی می شود فروش محصولات شرکت در سال 95 با افزایش چشمگیری مواجه گردد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

بررسی بهای تمام شده

در دوسال گذشته مهمترین هزینه در تولید محصولات شرکت مربوط به هزینه های سربار می باشد. در هزینه های تولید سال 94، 56 درصد از کل هزینه ها متعلق به سربار، 33 درصد متعلق به مواد مستقیم و 11 درصد متعلق به دستمزد است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

مفروضات

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران


تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران


نرخ فروش محصولات

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

مبلغ حاصل از فروش

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

بررسی صورت سود و زیان

با توجه به توقف خط تولید سرب در چند سال گذشته اطلاعات به روزی از روند تولید و هزینه های مربوط به این محصول در دسترس نبود که این موضوع مارا بر آن داشت که در محاسبه بهای تمام شده محصولات شرکت از دو روش پیش بینی هزینه ها و نسبت بهای تمام شده به فروش استفاده نماییم. از این رو در تهیه صورت سود و زیان شرکت دو سناریو تعریف شده است.

سناریو اول (پیش بینی هزینه ها)

در سناریو اول اجزای بهای تمام شده محصولات به تفکیک پیش بینی شده است واطلاعات مندرج در LME، اطلاعات موجود در بودجه 95 شرکت، اطلاعات واقعی 9 ماهه و 12 ماهه سال 94، اطلاعات به دست آمده از فروشندگان مواد مصرفی و همچنین اطلاعات مندرج در گزارشات مالی شرکت های مشابه ملاک پیش بینی و سنجش قرار گرفته است. هزینه دستمزد مستقیم با نرخ 14 درصدی نسبت به سال قبل رشد داده شده است و برای رشد هزینه های انرژی نیز از نرخ رشد 10 درصد استفاده گشته است.


تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

بهای تمام شده کالای فروش رفته

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران
تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

صورت سود و زیان سناریو اول

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

سناریو دوم (استفاده از نسبت بهای تمام شده به فروش)

در این سناریو با توجه به نسبت بهای تمام شده به فروش سال هایی که شرکت تولید سرب داشته است، میزان بهای تمام شده مشخص گردیده است که در این حالت سود پیش بینی شده هر سهم برای سال 95 معادل 247 ریال خواهد بود.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران

کارشناس تحلیل: سهیلا صالحی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
فعلا که چند ساله مارو ورشکسته کرده. با این تعدیلا هم چیزی عوض نمیشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
فعلا که چند ساله مارو ورشکسته کرده. با این تعدیلا هم چیزی عوض نمیشه.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
البته سود 24 تومن با روی 2076 دلار پیش بینی شده در صورتی که در حال حاضر قیمت روی بالای 2140 دلار و روندش هم کاملا صعودی است
تا پایان سال قیمت روی به 3000 دلار و سرب هم بالای 2000 دلار تثبیت خواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
براساس نظر برخی افراد این سهم با این موجودی که شما دارید اعلام می کنید الان بالای 100تومان سود داره چیزای دیگرش بماند این قیمتها مفت اب جوب براش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
درسته چند سال خراب بوده ولی شرایط الان را خودت حلاجی کن ببین چه تغیراتی داده لطفا اگر تردید دارید زودتر پیاده شوید برخی اهداف قیمتی خاصی رادر این سهم پیش بینی میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
مطمئن باشید اتفاقاتی در این بورس تا چند وقت دیگه بیفته که همه متعجب بشویم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
خط تولیدش راهم اصلاح کرده خودش در نامه ای که به بورس زده می گه ماهیانه 900 تن سرب میتونه تولید کنه از اول برج 4 تا احر برج 12 میشه 9ماه 9در 900میشه 8100 تن شما شما 4160 تن شمش سرب را از کجا اوردی ؟؟؟!!