بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
کد خبر : ۱۶۵۸۰۰
روح ا... میرصانعی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، اظهار داشت: در پی اتمام سال مالی اسفند 94 کانون کارگزاران بورس، ساعت 14 سه‌شنبه 22 تیر مجمع سالانه در کارگزاری بانک ملی برگزار می شود.
مهمترین اقدامات سال 94
وی در تشریح مهمترین اقدامات یکساله این نهاد خود انتظام، اصلی ترین فعالیت کانون را رفع مشکلات اعضاء اعلام کرد و توضیح داد: طی سال گذشته موضوع عوارض کسب و پیشه کارگزاران که 50 برابر دیگر عوارض فعالیت های مشابه است، یکی از دغدغه های مهم کانون بوده و در این رابطه علاوه بر نامه نگاری ها ، جلساتی هم با معاون اول رئیس جمهور ،وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس، وزارت کشور و... برگزار شد که متاسفانه تاکنون به نتیجه ایی منجر نشده است.
این مقام مسئول پیگیری مشکلات مالیاتی کارگزاران مخصوصا" مالیات بر ارزش افزوده را دیگر اقدام انجام شده اعلام کرد و گفت: در حالی با ابلاغیه اخیر برخی موارد برطرف و معافیت ها لحاظ شده که دو موضوع معافیت مالیاتی ارزش افزوده و معافیت کارمزد معاملات اعتباری کارگزاران به مشتریان هنوز نهایی نشده است.
میر صانعی ادامه داد: درحالی سال گذشته سال سختی برای کارگزاران بود که طرح کاهش هزینه های کارگزاران تهیه و به سازمان بورس ارایه شده اما فعلا" اقدامی در این حوزه نشده است. با این حال حضور نماینده کانون در کمیته رسیدگی به تخلفات انجام شد.
وی تلاش برای حذف نظارت های موازی کارگزاران، جذب سرمایه گذاران خارجی و رفع موانع این گروه با همکاری سازمان بورس و سپرده گذاری مرکزی، ارایه و پیگیری پیشنهاداتی جهت رفع محدودیت های دامنه نوسان قیمت سهام و حجم مبنا، کاهش حق دسترسی کارگزاران و واقعی کردن نرخ خدمات ، اصلاح دستورالعمل های رتبه بندی کارگزاران و خرید اعتباری و ساز و کار اعتبارات ، پیگیری مشکلات کارگزاران بورس کالا و رفع مشکلات نرم افزاری، عضویت کانون کارگزاران بورس برای اولین بار در شورای ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل (ICC ) با قدمتی 100 ساله و فعال در 90 کشور، حضور در هیات مدیره بورس و فرابورس را از دیگر برنامه هایی انجام شده در سال گذشته معرفی کرد.
آماری از پرونده های حقوقی
دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اشاره به انتشار فصلنامه حقوقی کانون کارگزاران و اعلام چکیده دعاوی با هدف آشنایی اعضا با مسایل حقوقی ادامه داد: طی سال گذشته در مجموع 688 شکایت وارده و 672 پرونده مختومه وجود داشت که از این تعداد 244 پرونده سازش نشده و 36 پرونده هم به هیات داوری ارجاع شده است.
به گفته میرصانعی عمده پرونده ها مربوط به مطالبه سود سهام با 363 مورد، بدهی ناشی از خرید سهام با 70 مورد که کارگزاران خواهان بودند و خرید و فروش سهام با 64 مورد و اشکال در سیستم آنلاین با 10 مورد بود.
وی درباره فعالیت های آموزشی کانون کارگزاران هم گفت: به رغم رکود سال گذشته بازار سرمایه 95 هزار نفر ساعت برای اعضاء کانون و فعالان بازار برگزار شد که در خور توجه است.
انتخابات هیات مدیره و مهمترین برنامه های سال جاری کانون
وی با بیان اینکه در دی ماه سال جاری انتخابات هیات مدیره کانون برگزار خواهد شد، درباره مهمترین برنامه های سال جاری هم به بورس پرس گفت: پیگیری عوارض کسب و پیشه ، به نتیجه رساندن تخفیفات و بازار یابی که در حال بررسی بوده و اجرای آن مستلزم نظم و نسق اعضاء است، خرید ساختمان جدید در صورت تامین منابع مالی، اصلاح نظارت های موازی و دستورالعمل ها معاملات اعتباری و رتبه بندی کارگزاران از جمله برنامه های مدنظر در سال جاری است.
برآورد کلی از سود و زیان کارگزاران
این مقام مسئول با اشاره به عدم تغییر حق عضویت کارگزاران در سال جاری، در واکنش به این سئوال بورس پرس که با توجه به شرایط نامساعد بازار، وضعیت سود و زیان شرکت های کارگزاری چگونه بود؟ توضیح داد: به دلیل سال مالی 29 اسفند حدود 50 درصد شرکت های کارگزاری، وضعیت درآمدی این دسته شرکت ها تا حدود یک ماه بعد مشخص می شود.
میرصانعی با بیان اینکه طی دو سال اخیر حرکت کارگزاران از بورس کالا به سمت اوراق بهادار بوده ، ادامه داد: اما با توجه به رکود دو سال گذشته بازار، برآورد کلی و اولیه این است که تعداد شرکت های زیانده نسبت به سال 93 بیشتر شده باشد. با این حال درصورت بهبود شرایط و افزایش تنوع درآمدها و کسب مجوزهای جدید، می توان به آینده امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر