بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
معاون سرمایه گذاری ارزش آفرینان پاسارگاد عنوان کرد:

رشد اقتصادی در گرو 3 فاکتور مهم

جذابیت اوراق صکوک، مشارکت و ارواق با درآمد ثابت در پرداخت سود با نرخ های بالا و در بازه های یک، 3 و 6 ماهه موجب شده تا نقدینگی قابل توجهی به بازار بدهی وارد شود به طوریکه به محض عرضه این اوراق در بازار سرمایه به سرعت فروش می رود، همانطور که می دانید دولت نیز طی ماه اخیر اوراق خزانه اسلامی با نرخ های بالا منتشر کرده است.
کد خبر : ۱۶۵۸۸۹
نویسنده :
ِیارمحمدی

با کاهش نرخ سود بانک ها نقدینگی از این بازار تا حدی خارج شده و به سمت بازار سرمایه روانه شده است، اما این نقدینگی به دلیل جذابیت نرخ سود اوراق بدهی در این بخش از بازار سرمایه جذب شده و به بازار سهام ورود پیدا نکرده اند.

معاون سرمایه گذاری ارزش آفرینان پاسارگاد ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: جذابیت اوراق صکوک، مشارکت و ارواق با درآمد ثابت در پرداخت سود با نرخ های بالا و در بازه های یک، 3 و 6 ماهه موجب شده تا نقدینگی قابل توجهی به بازار بدهی وارد شود به طوریکه به محض عرضه این اوراق در بازار سرمایه به سرعت فروش می رود، همانطور که می دانید دولت نیز طی ماه اخیر اوراق خزانه اسلامی با نرخ های بالا منتشر کرده است.

محمود خدام در ادامه افزود: از طرفی نسبت قیمت بر سود تقسیمی در بازار سهام نسبت به بازار بدهی بالا بوده به همین دلیل این بازار توانایی رقابت با اوراق بدهی را ندارد. برای بهبود شرایط رکودی بازار بورس این نسبت باید به حدود 5 واحد کاهش یابد که این امر نیز تحت تأثیر رشد سودآوری و افزایش انتظارات فعالان بازار سرمایه از رشد سودآوری شرکت های فعال در این بازار می باشد. به نظر می رسد با وجود شرایط فعلی این اتفاق در پایان سال 95 و سال مالی آتی رخ دهد.

وی تأکید کرد: البته تعدیل نرخ سود اوراق نیز می تواند در جهت تغییر نسبت قیمت بر سود تقسیمی این بازار نیز اثر گذار باشد و قدرت رقابت بازار سهام را افزایش دهد. با پیشرفت فضای اقتصادی کشور به سمت رونق، کاهش نرخ بهره بانک ها، افزایش هزینه های عمرانی دولت، سیاست های پولی مناسب و افزایش سرمایه گذاری های خارجی می تواند به رونق بورس کمک کند، اما در حال حاضر نشانه های قوی در این ارتباط را شاهد نیستم.

خدام گفت: با مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات آمریکا احتمالاً فضای اقتصادی کشور نیز بهبود خواهد یافت و به نظر می رسد تا به آن موقع و تا پاییز سال جاری این روند فرسایشی ادامه خواهد داشت. اما افت قابل توجهی برای آن قابل تصور نیستم.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با 3 عامل اثر گذار و شاه بیت رشد اقتصادی اظهار داشت: 3 عامل رشد مسکن، رشد صادرات و رشد سرمایه گذاری در زیر ساخت ها که از طریق سرمایه گذار خارجی صورت می پذیرد، می باشد. در رابطه با رشد مسکن با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت از دهه 50 تاکنون انتظار می رود طی 20 سال آینده نهایتاً جمعیت کشور از 75 میلیون به 100 میلیون نفر افزایش یابد و با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور تقاضا نیز کاهش می یابد و نمی توان انتظار رشد اقتصادی را مشابه سالیان گذشته داشت. بر این اساس تولید کنندگان داخلی کشور از این پس باید به فکر افزایش صادرات باشند، چرا که مصرف داخل و تقاضای کل در اقتصاد نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. از طرفی با افزایش صادرات شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جانی تازه می گیرند.

محمود خدام در خاتمه خاطرنشان کرد: با بهبود این 3 عامل مهم، رونق به بازار بورس باز خواهد گشت اما در غیر این صورت این روند فرسایشی همچنان ادامه خواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر