بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
با بررسی بازدهی یک گروه بورسی:

شرکت های سرمایه گذاری بورس چه کردند؟

مجموعه های سرمایه گذاری بویژه شرکت های با سرمایه بالا نیز در روند معاملات روزانه بورس نقش موثری دارند و می توانند با خرید و فروش سهام در زمان مناسب نقش حمایتی را برای زیر مجموعه های خود و نیز کلیت بازار سرمایه ایفا کنند و با تصمیم گیری مناسب در خصوص سرمایه گذاری های خود عایدی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان آورند.
کد خبر : ۱۶۶۰۹۳
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های سرمایه گذاری از جمله مجموعه هایی هستند که با عنوان واسطه گری های مالی در بازار سرمایه فعالیت می کنند و منابع مورد نیاز خود را از سهامداران یا از طریق بانک ها تأمین می کنند. این مجموعه ها نقدینگی در اختیار خود را در شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری می کنند و منابع مالی را برای شرکت های تولیدی و صنعتی فراهم می کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مجموعه های سرمایه گذاری بویژه شرکت های با سرمایه بالا نیز در روند معاملات روزانه بورس نقش موثری دارند و می توانند با خرید و فروش سهام در زمان مناسب نقش حمایتی را برای زیر مجموعه های خود و نیز کلیت بازار سرمایه ایفا کنند و با تصمیم گیری مناسب در خصوص سرمایه گذاری های خود عایدی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان آورند.

چرا که پرتفوی سرمایه گذاری این مجموعه ها توسط مدیرانی با تجربه و دانش کافی در حوزه بازار سرمایه مدیریت می شوند و انتظار می رود تا عملکرد حرفه ای از مدیران شرکت های سرمایه گذاری از لحاظ سودآوری و اعطای بازدهی مناسب به سهامداران به نمایش گذاشته شود. این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان پایان فصل مجامع و برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران جهت تقسیم سود نقدی هر سهم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در پی رکود اقتصادی کشور طی سال های گذشته که وضعیت سودآوری صنایع و شرکت ها را دستخوش تغییراتی کرده، امسال سرمایه گذاران عایدی مناسبی از محل سود نقدی تقسیمی در مجامع کسب نکرده اند. به طور قطع این امر بر درآمد شرکت های سرمایه گذاری موثر واقع می شود. چرا که علاوه بر سرمایه گذاری در سهام شرکت ها، دریافت سود نقدی تقسیمی زیرمجموعه های بورسی و غیر بورسی از اصلی ترین درآمدهای شرکت های سرمایه گذاری به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، بررسی روند معاملات شرکت های سرمایه گذاری در بورس حاکی از آن است که این مجموعه ها آنطور که باید و شاید در اعطای بازدهی مناسب به سهامداران خود موفق عمل نکرده اند و تاکنون به جز در برخی از موارد نتوانسته اند سهامداران خود را خوشحال کنند.

چرا که در حالی گروه سرمایه گذاری از ابتدای سال جاری تا دوره منتهی به 27 تیر ماه جاری به طور میانگین بازدهی مثبت 2.7 درصدی را به دست آورده که از میان 30 شرکت فعال در این گروه 13 مجموعه سرمایه گذاری با رشد قیمت سهام همره شدند، یک شرکت بدون بازدهی مثبت یا منفی به کار خود پایان داد و مابقی یعنی 16 شرکت نیز با افت ارزش سهام مواجه شدند. همچنین در این مدت بورس بازدهی مثبت 3.3 درصدی را به ثبت رساند.

در این میان بیشترین بازدهی مثبت در گروه سرمایه گذاری توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند رقم خورده و "وآتی" از ابتدای امسال تا دوره منتهی به 27 تیر ماه جاری رشد قیمتی حدود 139 درصدی را تجربه کرده است. بعد از آن شرکت تکادو دومین شرکت فعال در گروه سرمایه گذاری است که بیشترین بازدهی مثبت را محقق کرده است. چرا که قیمت سهام این مجموعه در دوره مورد بررسی حدود 29 درصد افزایش یافته است. بعد از آن "وصنعت" مجموعه ای است که با تحقق بازدهی مثبت 25 درصدی در جدول پر بازده ترین ها قرار می گیرد. علاوه بر آن شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در نماد "معیار" با کسب بازدهی مثبت 14 درصدی و سرمایه گذاری اعتلا البرز با ثبت رشد قیمتی 10 درصدی ردیف های بعدی را به خود اختصاص می دهند. بر این اساس هشت شرکت سرمایه گذاری نیز به کسب بازدهی مثبت کمتر از 10 درصدی بسنده می کردند.

این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در پی افت 25 درصدی ارزش سهام خود در جایگاه نخست جدول کم بازده ترین ها در گروه سرمایه گذاری می نشیند و بعد از آن شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان در نماد "وگستر" با ثبت بازدهی منفی 24 درصدی و نیز سرمایه گذاری جامی با افت 23 درصدی قیمت سهام در ردیف های دوم و سوم جدول قرار می گیرند.

شرکت های سرمایه گذاری بورس چه کردند؟

علاوه بر این، شرکت های سرمایه گذاری همچون ملت، خوارزمی و صنعت بیمه از جمله مجموعه های سرمایه گذاری هستند که بازدهی منفی بین 10تا 20 درصدی را محقق ساخته اند و مابقی یعنی 10 شرکت سرمایه گذاری نیز با افت قیمت سهام کمتر از 10 درصدی همراه شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
دانشجو
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
بورس نیوز
لطفا پیگیری نمایید چرا علیرغم بر گزاری موفق زیر مجموعه های وتوسم .قیمت سهم از 200 به 155 نزول کرده.بازدهی منفی 25%به ارمغان آورده است