بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر : ۱۶۶۳۰۰
امروز شاخص روند مثبت خود را که از اولین روز کاری هفته جاری مجدد با شتاب نسبتا خوبی آغاز کرده است را همچنان ادامه می دهد و با 249.61 واحد رشد به رقم 75183.9 واحد رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز شاخص وارد کانل 75 هزار واحدی شد. امروز هم مانند اولین روز کاری هفته جاری، شاهد افزایش تقاضا و غلبه آن بر عرضه بودیم.شاهد چند روزی است که روند مثبت خود را حفظ کرده و نزدیکترین مقاومت آن که یک مقاومت ضعیف است در 76000 واحد خواهد بود که با بازگشایی مناسب و مثبت چند شرکت در گروه خودرویی از قبیل ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل ، نوید بازگشایی مناسب دو لیدر خودرویی را در این گروه می دهد که انتظار می رود که مجددا گروه خودرو و ساخت قطعات لیدری بازار را به دست بگیرند.

گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی، امروز نیز با اقبال سرمایه گذاران مواجه شدند. از 17 سهام فعال گروه، 14نماد مثبت و 3نماد منفی  به کار خود پایان دادند.در این گروه سهام ها پر حجم معامله شدند و در صدر گروه های قرار داشت که جو خرید به طور محسوسی در آن دیده می شد. در این گروه شرکت های فولاد خراسان، ملی صنایع مس ایران،فولاد آلیاژی ایران، مس شهید باهنر و فولاد مبارکه اصفهان با صف خرید امروز را به پایان رساند. تنها صف فروش این گروه را شرکت فولاد امیرکبیر کاشانبه خود اختصاص داد. امروز در این گروه شاهد بازگشایی نماد کیمیا بودیم که با حدود 4.7 درصد مثبت بازگشایی شد و به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فولاد با بیش از 96 میلیون سهم بود. این گروه همچنان می تواند مورد استقبال بازار گردد چون روند قیمت های جهانی روی و مس همچنان صعودی پیش بینی می شود. در مورد فملی دو نکته ای که هست یکی در گزارش اخیر تغییر فروش صادراتی و داخلی نسبت به دوران تحریم که نسبت ها در دوران پسا برجام عوض شده و فروش صادراتی بیشتر شده با نسبت خوب هم چنین طبق صحبت های مدیرعامل بهای هر تن مس برای فملی ۴۰۰۰ دلار در حالیکه قیمت مس نزدیک ۵۰۰۰ دلار که حاشیه سود ۲۵% ایجاد می کنه و با هر چه افزایش بیشتر قیمت مس سود فملی تصاعدی افزایش پیدا می کند.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت، 23 شرکت از 11 نماد قابل معامله در درصدهای مثبت و 12 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. صف خرید این گروه متعلق به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و در مقابل صف های فروش این گروه متعلق به شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران و  شرکت سازه پویش بود که این چهارمین روز کاری است که صف فروش را تا پایان معاملات حفظ می کند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت زامیاد بود.  در این گروه امروز شاهد بازگشایی بسیار مناسب و پرحجم در سه شرکت فنرسازی زر، سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل بودیم که به ترتیب با 20.69،6.35 و 4.87 درصد مثبت امروز را به پایان رساندند. این گروه با بازگشایی دو لیدر ، ایران خودرو و سایپا، در درصد های مثبت می تواند مجددا لیدر بازار شده و انتظار رشد مناسبی در کوتاه مدت از این گروه می رود. 

گروه سرمایه گذاری ها

در گروه سرمایه گذاری ها، این گروه یکی از گروه هایی بود که امروز مورد استقبال بازار قرار گرفت. از 20 شرکت موجود، 13 شرکت با افزایش قیمت و 7 شرکت با کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل بازار را به پایان رساندند. به طور کلی انتظار رشد این گروه با توجه به گزارش های مثبت زیرمجموعه هایشان می رود. دراین گروه شرکت های سرمایه گذاری ملت و سرمایه گذاری ملی ایران و سرمایه گذاری خوارزمی با صف خرید بسته شدند. نکته قابل توجه شاهد صف خرید سرمایه گذاری خوارزمی  بود که این سهم با توجه به پرتفوی بسیار خوب خودش الان در قیمت بسیار جذابی قرار دارد و برای خرید بلند مدتی و میان مدتی مناسب ارزیابی می شود. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری سایپا  است که با توجه به امضا قراراداد سایپا با سیتروئن و فروش چند زیر مجموعه خودش می تواند یک سود مناسبی برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد.


گروه لاستیک و پلاستیک

گروه لاستیک و پلاستیک، امروز  این گروه جز گروهایی بود که مورد اقبال سهامداران قرار گرفت. از 6 نماد قابل معامله این گروه، 4 شرکت با افزایش قیمت و 2 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.امروز هم مانند دیروز شاهد این بودیم که شرکت های درخشان تهران و گروه صنعتی بارز با صف خرید بسته شدند. بیشترین حجم  معاملات این گروه را شرکت های گروه صنعتی بارز  و ایران یاساتایرورابر به ترتیب با 2میلیون و هشصد هزار  و پانصد هزار معامله سهام به خود اختصاص دادند. دلیل استقبال ار این گروه را می توان استقبال مجدد به گروه خودروسازی با توجه به اخبار خوب مجامع دو لیدر خودرویی دانست.

گروه استخراج ذغال سنگ

در گروه استخراج ذغال سنگ، جز دومین گروهی قرار داشت که جو خرید بازار روی آن بود. از سه شرکت موجود و قابل معامله این گروه، هر سه شرکت با افزایش قیمت همراه بودند که در این میان شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق با صف خرید به کار خود پایان داد و دو شرکت دیگر در درصد مثبت به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به نماد کطبس بود.


گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، در این گروه شاهد معاملات منفی تری نسبت به روز کاری بازار در هفته جاری بودیم و به طور کلی اکثرا شرکت های این گروه منفی معامله شدند. از  10 شرکت قابل معامله ، 4 شرکت با افزایش قیمت و  6 شرکت با کاهش قیمت مواجه شد.  در این گروه شاهد بازگشایی شرکت های پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت شیراز بودیم که در درصد های مثبت به ترتیب 9.57 و 0.88 امروز را به پایان رساندند. در این گروه شرکت پالایش نفت اصفهان در مجمع عادی سالیانه خود به ازای هر سهم 200 ریال سود نقدی تقسیم کرد. امروز دو نماد شبندر و شراز قبل از بازگشایی شفاف سازی مبنی بر عدم ارائه صورت های مالی سه ماهه اول سال را بخاطر عدم دریافت قیمت نفت خام و قیمت فروش فرآورده های را روانه کدال کردند. البته مقدار فروش و تولید این دو شرکت بسیار مناسب ارزیابی می شود. حال باید دید که وزارت نفت چه موقع قیمت ها را به شرکت های پالایشی اعلام خواهد کرد. این گروه از تک نرخی شدن ارز سود خوبی عاید خود خواهد کرد. و باید دید بالاخره وعده دکتر سیف، رئیس بانک مرکزی در نیمه دوم امسال محقق می گردد و در چه قیمتی ارز را تک نرخی خواهند کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در حاشیه بورس امروز هم می توان به اتفاقات زیر اشاره کرد. سید علی عاملی یکی از مسئولین شرکت کنتوسازی ایران از افزایش سرمایه 500 درصدی این سهم در سال 1395 خبر داد به طوری که در مرحله اول 125 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و در مرحله دوم 375 درصد از محل سود انباشته ، مطالبات و آورده نقدی سهامداران که تا پایان شهریور ماه سال جاری انجام خواهد شد. از نکات دیگر افزایش مجدد بدهی بانک ها به بانک مرکزی بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
اگر لیدری بازار بر اساس افزایش قیمت در فولادیها. مس. معدنیها چند روزی ادامه پیدا کند شاخص همچنان رو به رشد خواهد بود