بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

چگونگی سرمایه گذاری در "دالبر"

دارو از جمله صنایعی است که افزایش نرخ فروش محصولات آن براساس مجوز سازمان غذا ودارو و وزارت بهداشت انجام می گیرد و سرمایه گذاران در دورانهای مختلف باید به این موضوع توجه داشته باشند.
کد خبر : ۱۶۶۴۱۴
در این گزارش به بررسی شرکت البرز دارو می پردازیم. از تولیدات این شرکت می توان به گروهای فرآورده های تزریقی، مایعات و جامدات شامل قرص ها اشاره نمود.

دارو از جمله صنایعی است که افزایش نرخ فروش محصولات آن براساس مجوز سازمان غذا ودارو و وزارت بهداشت انجام می گیرد و سرمایه گذاران در دورانهای مختلف باید به این موضوع توجه داشته باشند.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، اما از مهمترین تغییرات کلانی که در این صنعت در حال رخ دادن است، کاهش هزینه مالی این شرکتها به علت کاهش نرخ تسهیلات و کاهش تحریمها می باشد که شرکتها می توانند با هزینه کمتری مواد اولیه خود را وارد کنند. این موضوع می تواند در سالهای آتی باعث نرخ رشد سودآوری بیشتر این شرکتها شود.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی:

چگونگی سرمایه گذاری در

حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه وخارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سودنقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی در 5 سال پیش این موقع در حدود (1390.5.3) معادل 1 سهم به قیمت 1100 تومان خریداری کرده است. طی این سالها در 10 مجمع شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 5مجمع افزایش سرمایه از محل آورده).

چگونگی سرمایه گذاری در

درحال حاضر در تاریخ 95.5.6 قیمت سهم 1142 تومان بوده و p/e سهم معادل 8.17 می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره معادل 1612 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 2102.6تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 6.52سهم * 1142 تومان، معادل 7445.8تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 4 سال سرمایه گذاری خود، توانسته است از محل سود تقسیمی اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 6.52 سهم مجانی دارد و مادامیکه شرکت در حال تولید و فروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

این شرکت نیز با توجه به ساختار مناسب و همچنین محصولات استراتژیک می تواند از گزینه های مناسب برای مطالعه در راستای سرمایه گذاری راحت باشد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
در ستون سوم میزان افزایش سرمایه 25 درصد و با احتساب 1.6 سهم قبلی میشه 2 سهم و 2.4 سهم اشتباهه. بنابراین از اینجا به بعد کل محاسبات اشتباه شده.
با تصحیح محاسبات میزان کل سود نقدی 5 سال میشه 1676 تومان، تعداد کل سهم میشه 5.436 سهم، مبلغ کل سرمایه گذاری میشه 1543.6 تومان، ارزش روز دارایی به ازای 5.436 سهم و قیمت روز 1142 تومان برای هر سهم میشه 6207.912 تومان و ارزش کل دارایی با احتساب سودهای نقدی میشه 7883.912 تومان.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
سلام. اصطلاحا معما چو حل گشت آسان شود.الان ما به گذشته دالبر برگشته و پروسه بالا را بیان کرده ایم. مهم این است که الان بتونیم یک سهم مثه دالبر را انتخاب کنیم و برای 5 سال آینده سرمایه گذاری کنیم.آیا می توانید یک سهم مطمئن به من معرفی نمایید.
با تشکر