بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
طی معاملات اولین هفته مرداد ماه

پر گردش ترین سهم بورسی کدام بود؟

اولین هفته معاملاتی بورس در مرداد ماه در حالی پایان یافت که بازار سرمایه تغییر و تحولات مدیریتی را به صورت ناگهانی تجربه کرد. اتفاقی که برخی از آن شاد و برخی دیگر نگران ایجاد ریسک جدید در بازار بودند.
کد خبر : ۱۶۶۵۱۸
نویسنده :
کیوان فر

اولین هفته معاملاتی بورس در مرداد ماه در حالی پایان یافت که بازار سرمایه تغییر و تحولات مدیریتی را به صورت ناگهانی تجربه کرد. اتفاقی که برخی از آن شاد و برخی دیگر نگران ایجاد ریسک جدید در بازار بودند.

به گزارش بورس نیوز، این تغییرات در حالی در رأس سازمان بورس اتفاق افتاد که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته سهامداران و سرمایه گذاران همزمان با کناره گیری محمد فطانت و جایگزینی شاپور محمدی به عنوان رییس جدید سازمان بورس، شاهد جهش شاخص ها در بازار سهام بودند.

بدین ترتیب نماگر بازار دو مدار پیش افتاد تا با افزایش 711 واحدی طی پنج روز کاری خود را به کانال77 هزار واحدی نزدیک کند.

این رشد نماگرها در صنایع مختلف نیز رقم خورد تا صنعت فنی و مهندسی با تنها نماد فعال خود یعنی "رتکو" بیش از 15 درصد بازدهی مثبت را رقم بزند و پیشتاز صنایع شود.

صنعت استخراج ذغال سنگ نیز به همراه گروه سایر حمل و نقل به ترتیب بیش از 13 و 10 درصد بازدهی مثبت را عاید سهامدارانشان کردند تا از نظر میزان بازدهی جایگاه دوم و سوم و پر بازده ترین ها را به دست آورند.

اما اگر تک تک سهم های معامله شده طی هفته گذشته را بررسی کنیم، مشاهده می شود که برخی سهم ها بازدهی به مراتب بیشتری از متوسط صنایع به دست آوردند. بطوریکه سهام "ثقزوی" نزدیک به 29 درصد بازدهی مثبت رقم زد تا حدوداً معادل دو برابر سود یکساله سپرده های بانکی را تنها طی پنج روز برای سهامدارانش عایدی به همراه داشته باشد.

"شراز" و "خزر" نیز به ترتیب جایگاه دوم و سوم سهام پر بازده را به خود اختصاص دادند و هر دو حدود 25 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

این در حالی است که سه سهم "آینده" "شمواد" و "کچینی" بیشترین کاهش قیمت را داشتند و به قعر جدول رتبه بندی سهام از نظر میزان بازدهی سقوط کردند.

اما حدود 419 نماد معامله شده طی معاملات اولین هفته مرداد ماه به طور متوسط 2.21 درصد بازدهی مثبت رقم زدند که از این تعداد 265 نماد با بازدهی مثبت همراه بودند. 9 نماد معاملاتی نیز بدون نوسان قیمتی نسبت به ابتدای هفته مذکور به معاملات خود پایان دادند. مابقی نمادها یعنی 145 نماد نیز با کاهش ارزش مواجه شدند تا سهامدارانشان هفته خود را با برآیندی منفی نسبت به ابتدای هفته به پایان برسانند.

بدین ترتیب بیش از 93هزار کد معاملاتی با حدود 378 هزار دفعه معامله، بالغ بر 9 میلیارد و 137 میلیون سهم داد و ستد کردند و ارزش معاملاتی بیش از 1135 میلیارد تومان رقم زدند که بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد "چکاپا" بود که به حدود 26 میلیارد تومان می رسید. "بترانس" و "خزامیا" نیز از این نظر در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر