بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
با بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها در سالروز روی کار آمدن دولت یازدهم:

بازدهی های نجومی بازار توافقی ها

از میان 591 شرکت فعال در بورس طی مدت مذکور، 447 شرکت بازدهی مثبت بدست آوردند که سهام هفت شرکت با رشد بیش از 400 درصدی مواجه شدند، 22 مجموعه افزایش بیش از 300درصدی ارزش سهام را تجربه کردند، 28 شرکت بازدهی مثبت بیش از 200 درصدی به سهامداران خود اعطا کردند، 77 مجموعه نیز بازدهی مثبت بیش از 100 درصدی محقق ساختند و مابقی شرکت ها نیز رشد کمتر از 100 درصدی رابه ثبت رساندند.
کد خبر : ۱۶۶۶۱۰
نویسنده :
جمشیدی

هفتمین رییس جمهور کشور بعد از انقلاب اسلامی در تاریخ 12 مرداد ماه سال 92 آغاز به کار کرد تا برنامه ها و سیاست های خود را در حوزه های مختلف همچون اقتصادی و سیاسی طی چهار سال فعالیت در کشور پیاده سازی کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم در بدو شروع به کار خود اهداف و مقاصدی را در حوزه گشایش روابط بین المللی و رفع تحریم های بین المللی مطرح کرد که در دوران نابسامان اقتصادی و تورم چند رقمی بارقه های امید برای بهبود وضعیت معیشتی مردم بواسطه توسعه فعالیت ها در بازارهای جهانی، کنترل گرانی ها و برقراری ارتباط با کشورهای توسعه یافته را پدید آورد. امید و انتظاراتی که اگرچه در حوزه سیاسی تا اندازه زیادی به آن جامه عمل پوشانده شد و به زعم بسیاری از کارشناسان و اقتصاد دانان مهمترین دستاورد دولت فعلی اجرای طرح برجام است، اما در بخش اقتصادی و بازار سرمایه کنترل تورم به قیمت فرو رفتن اقتصاد کشور در رکود عمیق تمام شد و در این بین بسیاری از صنایع و شرکت ها در این مدت اوضاع نابسامانی را سپری کردند.

در این شرایط دولت برخی از اقدامات جهت خروج از رکود اقتصادی اجرا کرد که در نهایت نتیجه کارآمدی نداشت و در کنار آن دولت و بانک مرکزی عزم خود را جهت کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم که رفته رفته تک رقمی شده، جزم کردند. چرا که در پی افزایش نرخ تورم در دولت قبلی نرخ سود سپرده های بانکی و نیز تسهیلات بانکی به درصدهای قابل توجهی رسیده بود و از یک سو بازار پول بخش اعظمی از نقدینگی سر گردان جامعه را جذب نمود و توان رقابت را در جذب نقدینگی از سایر بازارها بویژه بازار سرمایه و مسکن ربوده و از سوی دیگر شرکت ها مجبور به پرداخت بهره های سنگین ناشی از دریافت وام بانکی هستند. پدیده ای که در دوران رکود عمیق اقتصادی، کمبود بودجه عمرانی دولت و کاهش درآمدهای نفتی آن مزید بر علت شده و بسیاری از کارخانجات تولیدی را به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کشاند.

بازار سرمایه نیز که در ابتدای دولت یازدهم یکی پس از دیگری قله های صعود را سپری می کرد کم کم با کمرنگ شدن امیدواری ها و عدم تحقق وعده های دولتمردان دوران نزول را آغاز کرد که البته در این بین اتخاذ برخی از تصمیمات توسط متولیان بازار سرمایه و وجود برخی از ابهامات در خصوص وضعیت آتی بازار سرمایه و شرکت ها که به وفور در گزارش ها و تحلیل های اقتصادی عنوان شده، عاملی شد بر تقویت روند نزولی بازار سرمایه و خاطره ناخوشایندی را از روند بورس در دوران فعالیت دولت فعلی در ذهن سهامداران باقی گذاشت. هر چند که در این مدت برخی از مواقع همچون در دوره مذاکرات ایران با گروه 1+5 و کسب نتایج مثبت از آن قیمت سهام برخی از شرکت ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. آنچنان دوران اقبال به بورس در دوران سه ماهه پایانی سال گذشته آخرین خاطره خوش فعالان بازار سرمایه از روزهای صعود بورس است.

بر این اساس فارغ از کلیه افت و خیزهای بازار سرمایه در دوران فعالیت سه ساله دولت یازدهم و به بهانه سالروز روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس دولت به عنوان اولین رییس جمهوری که بعد از انقلاب اسلامی با رییس جمهور امریکا ارتباط تلفنی برقرار کرد و با دیوید کارون عالی ترین مقام کشور انگلستان دیدار کرد، در نظر داریم تا بازدهی بورس و صنایع را مورد بررسی قرار دهیم که قطعاً با توجه به اینکه میزان بازدهی شرکت ها و صنایع در دوره بلند مدت سه ساله محاسبه شده کلیه نوسانات مثبت و منفی بورس در آن نهفته است.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس از 11 مرداد ماه سال 92 تا 11 مرداد ماه جاری با رشد 33 درصدی از ابتدای کانال 57 هزار واحدی به نیمه مدار 76 هزار واحدی صعود کرد و در این مدت بورس بازدهی مثبت 125 درصدی به سهامداران اعطا نمود.

در خصوص صنایع فعال در بازار سرمایه نیز گروه ابزار پزشکی در پی رشد 581 درصدی ارزش سهام تک سهم فعال در آن یعنی "آکنتور" بیشترین بازدهی مثبت را بدست آورد و گروه فعالیت های کمکی همچون بورس، فرابورس و بورس کالا بازدهی مثبت470 درصدی محقق ساخته است. صنایعی همچون وسایل ارتباطی، شیمیایی، استخراج سایر معادن و چاپ بازدهی مثبتی بیش از 300 درصدی را به ثبت رساندند.

در کنار آن گروه هایی همچون سایر حمل و نقل، کانی غیر فلزی ،ماشین آلات و تجهیزات، دارویی، هتل و رستوران، خودرو و ساخت قطعات و نیز محصولات چرمی بازدهی مثبت بیش از 200 درصدی را بدست آوردند و همچنین صنایع فنی و مهندسی، حمل و نقل، محصولات فلزی، فلزات اساسی، دستگاه های برقی، منسوجات و مخابرات بازدهی بیش از 100 درصدی را به ثبت رساندند و مابقی گروه ها به کسب بازدهی مثبت کمتر از 100 درصدی بسنده کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت های پاک وش، شیشه قزوین، نورد لوله و اهواز، تهران دارو، قند بیستون و آزمایش که نماد معاملاتی آنها در بازار پایه و توافقی فرابورس ثبت و معامله می شوند بازدهی های نجومی چند هزار درصدی را محقق ساختند و در مدت مورد بررسی رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند.

بازدهی های نجومی بازار توافقی ها

علاوه بر این شرکت هایی همچون مخابرات ایران در نماد "لکما" که در بازار توافقی معامله می شود در کنار شرکت هایی همچون سایپا آذین، جام دارو، گاز لوله، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری از جمله مجموعه هایی هستندکه در ردیف های نخست جدول پر بازده ترین ها قرار می گیرند.

بازدهی های نجومی بازار توافقی ها

در مجموع می توان گفت از میان 591 شرکت فعال در بورس طی مدت مذکور، 447 شرکت بازدهی مثبت بدست آوردند که سهام هفت شرکت با رشد بیش از 400 درصدی مواجه شدند، 22 مجموعه افزایش بیش از 300درصدی ارزش سهام را تجربه کردند، 28 شرکت بازدهی مثبت بیش از 200 درصدی به سهامداران خود اعطا کردند، 77 مجموعه نیز بازدهی مثبت بیش از 100 درصدی محقق ساختند و مابقی شرکت ها نیز رشد کمتر از 100 درصدی رابه ثبت رساندند.

در مقابل نیز 131 شرکت نیز با افت ارزش سهام مواجه گردیدند و موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
بیشتر این سودهای نجومی در جیب حقوقیها و رانت داران و البته خود بورسیها سرازیر میشه. وگرنه سهامدار عادی طی این دوسال دقیقا نصف سرمایه اش به باد فنا رفته. اون هم بخاطر سیاستهای نابخردانه دولت در جهت کاهش اسمی تورم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
لطفا میزان بازدهی سهام بانک ها رو هم بزنید
سیامک
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
این آمار و ارقامی که بهش اشاره میکنید کو؟؟؟؟؟ اخه چطور با این همه رکود و افت شاخص و قیمتها و ضرر سهامداران توی این دو سال و اندی باز میگید 447 شرکت بازدهی داشتن؟؟ اونم با اون درصدها !!!
اکه 447 شرکت بازدهی های آنچنانی بالای 100 و 200 درصد داشتن پس چرا ما این دو سال توی ضرریم؟؟؟
این مطلب بیشتر شبیه جوک بود......
محمد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
قیمت الان فاهواز را چک کنید نمی دانم قیمت قبل چند بوده که این مقدار سود داده خرید معامله فروش
596 599 5 (0.84%) 599
اولین پایانی دیروز
600 600 6 (1.01%) 594
بازه روز 610 580
قیمت مجاز 999,999 1
بازه هفته 645 580
بازه سال 1,200 490
تعداد معاملات 55
حجم معاملات 5.054 M
ارزش معاملات 3.033 B
ارزش بازار 2,259.6 B
تعداد سهام 3.766 B
حجم مبنا 1
سهام شناور %
میانگین حجم ماه 9.871 M
آخرین معامله 12:29:39
وضعیت مجاز
EPS اطلاعات EPS و P/E برگرفته از کدال است. سایت tsetmcصرفا نمایش دهنده این اطلاعات می باشد.
P/E P/E گروه
حجم خرید فروش
حقیقی 3.625 M (71.7%) 5.054 M (100%)
حقوقی 1.43 M (28.2%) 0 (0%)
تعداد خرید فروش
مجموع 24 22
حقیقی 21 22
حقوقی 3 0
ابزار تغییر مکان یا نمایش اطلاعات
سفارش
نمایشنمودار
نمایشهمگروه
نمایشاطلاعیه
مخفیسابقه
نمایشتاییدشده
نمایش
تعداد حجم خرید فروش حجم تعداد
2 200,000 596 599 192,000 1
1 6,210 595 600 176,300 4
2 94,401 593 608 50,000 1