بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
طي برگزاري مراسم توديع و معارفه در وزارت اقتصاد

شاپور محمدي رسماً سكان سازمان بورس را به دست گرفت

در این مراسم که با حضور فعالان و ارکان بازار سرمایه، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد فطانت رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و شاپور محمدی رئیس فعلی این سازمان به سخنرانی پرداختند.
کد خبر : ۱۶۶۶۹۷
نویسنده :
یارمحمدی

جلسه تودیع و معارفه رسمی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش بورس نيوز، این مراسم از ساعت 14 در سالن " شهید مدرس" وزارت امور اقتصادی و دارایی واقع در خیابان باب همایونآغاز شد.

در این مراسم که با حضور فعالان و ارکان بازار سرمایه، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد فطانت رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و شاپور محمدی رئیس فعلی این سازمان به سخنرانی پرداختند.

شاپور محمدی طی این جلسه از اصول مهمی گفت که در دستور کار قرار داده است و طي سخنان خود اظهار داشت: احترام به شرع و قواعد فقهی در توسعه ابزارهای مالی، ملاک قرار دادن قانون، توجه به نیاز فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران، احترام و اعتماد متقابل، دفاع و پیگیری تمامی اقدامات گذشته، توجه به چند وظیفه اصلی بازار سرمایه از جمله نقدشوندگی، شفافیت، پوشش ریسک های عملیاتی و تامین مالی از مهمترین اصولی است که در دستور کار خود قرار داده ام.

وي برنامه ها و اولويت هاي كاري خود را به شرح موارد ذيل برشمرد.

*توسعه ابزارهای مالی جدید همچون اوراق مشتقه که در بازار سرمایه جایگاهی ندارند

*ایجاد مکانیزم فروش استقراضی و خرید اعتباری در چارچوب مبانی فقهی

*افزایش مراودات و تعاملات بازار سرمایه و بازار پول از طریق توسعه ابزارها

*افزایش تعاملات با مجلس شورای اسلامی در خصوص سود تقسیمی و ماده ۲۴۱ قانون تجارت

*توسعه نهادهای حاضر در بازار سرمایه از جمله موسسات رتبه بندی

* گسترش تعاملات بین المللی

*جلب نظر فعالان بازار سرمایه در تصمیم گیری ها

* تقویت سودآوری و بهره وری شرکت ها

*تکیه به رسانه ها جهت فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه

*بازنگری در برخی موارد همچون حجم مبنا، درصد نوسان و ... متناسب با شرایط و نیاز بازار

فطانت نيز در جمع حاضرين در اين جلسه اظهار داشت: قوی ترین مهره برای سکانداری بازار سرمایه از طرف وزارت اقتصاد انتخاب شده است و افرادی در اطراف ایشان هستند که همواره دستی در آتش بازار سرمایه داشته اند.

وی در ادامه سخنان خود به بيان اقداماتی پرداخت که طی ۲۰ ماه تصدي ریاست خود در سازمان بورس، برای نخستین بار اتفاق افتاده است.

*انتشار ۵ نوع اوراق صکوک جدید شامل اوراق استصناع، اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق اجاره دولتی، اوراق خزانه اسلامی و اوراق رهنی

*عضویت در آیسکو و بین المللی شدن بازار سرمایه

*اعلام آمادگی برخی از کشورها همچون کره جنوبی برای انتشار اوراق صکوک موجود در بازار سرمایه ایران

*انتشار منحنی بازده و مشخص شدن نرخ سود و نرخ بازده بازار سرمایه

*ایجاد و طراحی متدولوژی ساختار یافته بر اساس روش کارت امتیازی متوازن

*تامین مالی نهادهای دانش بنیان، اعطای مجوز فعالیت به ۵ صندوق جسورانه

*ایجاد نهمین نهاد مالی تحت عنوان موسسات رتبه بندی

*راه اندازی مکانیزم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بورس های کالا

*انتشار گواهی سپرده سکه و طلا در بورس کالا

*ارسال مستقیم اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها روی سامانه کدال

*ایجاد سامانه تدان

*تامین مالی ۵ هزار میلیارد تومانی حوزه نفت برای پروژه های پارس جنوبی

* فروش اوراق به صرف و کسر

*حل شدن مشکلات مالیاتی شرکت ها

*انتشار سهام خزانه

*جذب حجم انبوه سرمایه گذار خارجی

*تنظیم و تقدیم سند راهبردی بازار سرمایه

*توسعه صندوق های سرمایه گذاری

*تامین مالی در بخش کشاورزی از طریق گواهی سپرده و صندوق های کالایی

*تعامل جهت اعلام نرخ خوراک پتروشیمی برای یک بازه زمانی بلندمدت

*تعامل جهت رفع ابهامات بهره مالکانه و حق انتفاع بخش معادن

*معرفی شاخص های جدید، گسترش دامنه نوسان و حجم مبنا

*برگزاری همایش بزرگ بازار سرمایه به صورت بین المللی

*دستورالعمل پذیرش شرکت های کوچک و دانش بنیان

فطانت در ادامه به ارایه آمار و ارقام معاملات بازار سرمایه طی چند سال گذشته پرداخت و گفت: طي مدت حضور بنده در سازمان بورس ۲۱ شرکت جدید به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه پذیرش شد. ضریب نفوذ بازار سرمایه از ۷میلیون و ۳۰۰ هزار به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. ایستگاه های معاملاتی در سال ۹۲ تعداد ۹۴۵ ایستگاه بود که این رقم در حال حاضر به ۱۵۰۵ ایستگاه رسیده است.

وي در خاتمه سخنان خود معاملات آنلاین نیز رشد ۱۵۵درصدی داشته است. ارزش معاملات طی مدتی که دولت تدبیر روی کار آمده ۲ برابر شده است، ضمن اينكه در ابتدای دولت آقای روحانی ۲۴۴ هزار میلیارد تومان بود که به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در ادامه اين جلسه، حسین عبده ‌تبریزی نيز طي اين مراسم عنوان كرد: به حضور شاپور محمدی در سازمان بورس خوش بین بوده و معتقدم با توجه به سابقه وی، ايشان در بازار سرمایه قطعاً در بورس موفق خواهد بود.

اين عضو شورای عالی بورس طي جلسه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس برگزار شد، با بیان اینکه فطانت در دوران کوتاه مدیریت خود نقش مفید و موثری در سازمان بورس داشته و میراث او توجه به منابع مالی است، گفت: خوشبختانه جای محمد فطانت‌ را، شاپور محمدی می‌گیرد که دانش بسیاری در زمینه‌ بازار سرمایه دارد. خود فعال در بازار سرمایه بوده و در بورس انرژی نیز سابقه دارد و با نهادهای بازار کاملا آشناست.

وی همچنین با بیان این‌که هیات مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس جزو نهادهایی هستند که مدیریت آنها دوره ای تغییر می‌کند، گفت: در فصلی هستیم که بنا به ضرورت تغییراتی صورت می‌گیرد. دائما مطرح می شود که در بورس بیشتر نگران بالا و پایین رفتن شاخص ها هستیم و از عملکرد آن یعنی تامین مالی دور می شویم. به هرحال در کشوری که نرخ بیکاری بالا، مشارکت اقتصادی پایین است و درآمد سرانه با مشکل روبه روست و تقاضای کل را تحت تاثیر قرار داده، از بورس انتظار تامین مالی می رود. اکنون بورس مدعی است که بین ۱۳ تا ۲۵ درصد تامین مالی را انجام می دهد و در مقابل بانک هم رقم قابل ملاحظه ای را به عهده دارد که مدام این بحث مطرح می شود که بهتر است شرکت ها برای تامین مالی از بانک ها فاصله بگیرند و بر توان خود بیافزایند.

اين عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: محمد فطانت به موضوع تامین مالی در سازمان بورس توجه ویژه ای داشت و این موضوع در آینده نيز پیگیری می‌شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
ROMANIA
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲
سلام بورس نیوز لطفا پیگیری کنید سهم بانک ایران زمین بیش از یکسال است که متوقف شده وسرمایه سهامداران بلوکه شده پیگیری کنید میشه بصورت وکالتی فروخت اخه دولت محترم اسلامی گناه امسال بنده چیه که گول شمارو خوردیم//ممنون
سهامداران
UNITED STATES
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
با سلام و احترام..
با آمدن رییس جدید لطفا این فانونهای من در آوردی حجم مبنا و 5 درصد نوسان و غیره را حذف کنید تا هیجان و صف فروش و خرید دیگر نباشد و سهم سریعتر به تعادل و یا اصلاح برسد در واقع ایجاد صف با این محدویتها شده صد راه بورس و سوهان روح سهامدران و سو استفاده گروهی از این ترس و هیجان این قانون بورس خیلی سخت نیاز به اصلاح دارد تا این اهرم کنترل از دست این بد خواهان خارج شود ....