بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر : ۱۶۶۸۶۱
به گزارش ایرنا ٬ در این مطلب به قلم جولیان لی که در بخش دیدگاه بلومبرگ منتشر شد، آمده است: ایران بخش عظیمی از تولیدی را که به خاطر تحریم ها از دست داده بود، بار دیگر احیا کرد و با سرعت خود ٬تحلیلگران را بهت زده کرد. صادرات نفت خام ایران اکنون به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور به تدریج موقعیت خود را در بازارهای اروپایی تثبیت می کند.
اما گام بعدی که بازگرداندن سطح تولید به پیش از انقلاب اسلامی است، نیاز به کمک شرکت های نفتی خارجی دارد؛ مرحله ای که به مراتب پیچیده تر است.
هفته گذشته کابینه ایران شرایط کلی مدل قرارداد با شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در بخش نفت و گاز را تایید کرد. چنانچه بقیه راه نیز طی شود، این مدل آینده امیدوارکننده ای را وعده می دهد. بر اساس مدل مذکور، راه برای سرمایه گذاری خارجی در سه نوع پروژه باز خواهد شد که عبارتند از اکتشاف، توسعه و استخراج.
این گزارش با اشاره به ویژگی های مدل مذکور نوشت: قراردادهای منعقد شده بر اساس این مدل تا 20 سال معتبر خواهند بود و در صورت لزوم مدت زمان اکتشاف به آن اضافه خواهد شد. پروژه های تقویت استخراج نفت نیز می تواند پنج سال تمدید شوند. پرداخت به سرمایه گذاران خارجی به صورت نقدی و با صلاحدید شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.
سرمایه گذاران همچنین از تصمیم های آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در زمینه کاهش تولید مصون هستند.
تجربه عراق نشان می دهد که حتی پس از توافق بر سر مدل، اوضاع ممکن است چندان روان پیش نرود. بغداد در سال 2007 قانون نفت خود را تصویب کرد، اما نخستین قرارداد دو سال و نیم بعد منعقد شد.
با این حال، با اجرایی شدن قراردادهای عراق ٬تولید نفت این کشور در بازه زمانی 6 ساله تا دو میلیون بشکه در روز یعنی حدود 80 درصد افزایش یافت. البته در مورد ایران، سرمایه گذاران با مشکلات امنیتی و ثبات که در عراق وجود دارد، مواجه نخواهند بود. این بدان معناست که سرمایه گذاران از همان ابتدا مایل به سرمایه گذاری بیشتر هستند. هرچند نباید نگرانی ناشی از بازگشت دوباره تحریم ها یا عدم همکاری بانک های غربی را نادیده گرفت.
در هر صورت، اگر ایران در اجرای این طرح موفق شود، عربستان و کویت تنها کشورهای تولید کننده نفت خواهند بود که به تنهایی در این حوزه فعالیت می کنند، زیرا سایر تولیدکنندگان یکی پس از دیگری دروازه ها را به سوی سرمایه گذاری خارجی باز کرده اند.
نویسنده در پایان اضافه کرد که عربستان هم ناگزیر خواهد شد، تحت فشار ناشی از خصوصی سازی بخشی از سهام آرامکو ٬از ایران الگوبرداری کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محفوظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
هیچ کجای مطلب بلومبرگ حرفی نگفته "الگوی خوب". از اساس منظورش کپی برداری نیست، از نظر تسلسل و سیر وقایع به داستان نگاه کرده...تیتر شما در بهترین حالت عدم توانایی درک مطلب بلومبرگ هست