بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
در گفتگو با معاونت مالی و اقتصادی شرکت عنوان شد؛

اثرات مثبت یکسان سازی ارز بر چند زیر مجموعه "ومعادن"

انتظار می رود تا در پی یکسان سازی نرخ ارز، قیمتی در محدوده نرخ ارز دولتی و آزاد در نظر گرفته شود و میانگین این دو به عنوان نرخ ارز واحد تعیین گردد که در این صورت این امر به نفع شرکت های صادرات محور خواهد بود.
کد خبر : ۱۶۶۹۴۴
نویسنده :
جمشیدی

یکسان سازی نرخ ارز یکی از نیازهای اصلی اقتصاد هر کشوری است که موجب شفافیت اقتصادی می گردد. به طور قطع اجرایی شدن این موضوع تبعات مثبتی برای برخی از شرکت ها همچون مجموعه های صادرات محور به ارمغان می آورد و در مقابل اثرات منفی بر وضعیت سودآوری بعضی از شرکت ها بر جای می گذارد.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: انتظار می رود تا در پی یکسان سازی نرخ ارز، قیمتی در محدوده نرخ ارز دولتی و آزاد در نظر گرفته شود و میانگین این دو به عنوان نرخ ارز واحد تعیین گردد که در این صورت این امر به نفع شرکت های صادرات محور خواهد بود.

مرتضی علی اکبری افزود: شرکت هایی همچون معدنی و صنعتی گل گهر، چادرملو، فولاد صبانور، فولاد خراسان از جمله زیر مجموعه هایی "ومعادن" هستند که در حوزه صادرات محصولات فعالیت می کنند که البته 100 درصد از فروش محصولات تولیدی "کنور" به صادرات به کشورهای خارجی اختصاص دارد و به طور کل زیر مجموعه های مذکور می توانند از تک نرخی شدن ارز تبعات مثبتی بپذیرند.

وی ادامه داد: در مقابل اما، شرکت هایی که بدهی ارزی دارند، همچون شرکت فولاد ارفع می بایست بدهی خود را با نرخ بالاتری تسویه کنند که البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که طبق دستورالعمل بانک مرکزی، شرکت های دارای بدهی ارزی پس از توافق با بانک های عامل تحت شرایطی می توانند بدهی خود را با نرخی اولیه و به ریال تسویه کنند، به شرط آنکه 20 درصد از مبلغ بدهی و نیز بدهی معوقه خود را پرداخت نمایند و مابقی را به ریال تسویه کنند که این موضوع در دست پیگیری و در مرحله انجام مذاکره میان شرکت ها و بانک های عامل است و به گونه ای که در شرایط فعلی به دلیل کمبود نقدینگی شرکت ها مذاکرات در خصوص پرداخت 20 درصد از مبلغ اولیه و نیز بدهی معوقه انجام می گیرد.

معاونت مالی و اقتصای شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: به طور قطع یکسان سازی ارز به نفع برخی از شرکت ها و صنایع و در مقابل به ضرر برخی دیگر از صنایع خواهد بود و باید دید که در نهایت نرخ ارز در چه محدوده ای تعیین می شود تا به طور دقیق اثرات سود و زیان آن بر صنایع و شرکت بررسی شود.

علی اکبری در خصوص چشم انداز صنعت و روند جهانی قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن ابراز داشت: قیمت سنگ آهن طی دو هفته گذشته بار دیگر روند صعودی را آغاز کرده و به محدوده قمیتی مناسبی رسیده است. آنچنان که یکی از شرکت های زیر مجموعه "ومعادن" طی دوشنبه هفته جاری از طریق مزایده حدود 100 هزار تن سنگ آهن با عیار 68 درصد را به قیمت حدود 66 دلار به فروش رساند که قیمت مناسبی ارزیابی می شود. از این رو به نظر می رسد بهای فلزات اساسی و سنگ آهن در همین محدوده قیمتی تثبیت خواهد شد که البته نیز با نوساناتی نیز همراه خواهد بود. اما به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که اوضاع نامناسب ماه های گذشته و افت قیمت ها به محدوده 50 دلاری محتمل نیست و روزهای خوبی برای این صنعت و تولید کنندگان فعال در این گروه متصور است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
شما هنوز سود سال ٩٣ را به سهامداران پرداخت نكردي و بزور داري

سهام بي ارزش خودتو به سهامدار ميندازي.
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
ومعادن از سهم های کثیف بازار است. رباعیات اقایون رابا چشم باز نظاره کنید.تصمیم با خودتان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
چرا در پرداخت سود سهام این دست و آندست می کنید فقط به فکر جیب خودت هستی