بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر : ۱۶۷۰۲۵
یکی از موانع موجود در بازار سرمایه اختلاف میان نرخ ارز در مراجع رسمی و نرخ ارز در بازار آزاد است. این محدودیت در سال های گذشته، به ویژه یک سال گذشته که شرایط ارتباطات بین‌المللی بهبود قابل توجهی پیدا کرده، سبب کندشدن فرایند حضور سرمایه گذار خارجی در کشور شده است.

علی اسلامی‌بیدگلی، رییس هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز و طبیعتا حذف یا کاهش معنادار فاصله بین نرخ ارز در مراجع رسمی و بازار آزاد منجر به افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.

علی اسلامی‌بیدگلی شفافیت اطلاع‌رسانی و بهبود وضعیت گزارش دهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس را پیامد مثبت دیگر خواند و افزود: هم اکنون ابهامات بسیاری در مورد نرخ اصلی ارز در صورت‌های مالی بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس وجود دارد و بدیهی است که با یکسان‌سازی نرخ ارز و برطرف شدن ریسک نوسانات نرخ ارز، صورت‌های مالی این شرکت‌ها نیز شفاف می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش قابل توجه سفته‌بازی در ارز رخداد مهم دیگری است که در پی ایجاد بازار آتی ارز حاصل می‌شود، تاکید کرد: هنگامی که ارز یکسان سازی می شود، انگیزه سفته بازی در ارز کاهش قابل توجهی پیدا می کند.

رییس هیات مدیره آرمان آتی ادامه داد: زمانی که فاصله میان نرخ ارز رسمی و بازار آزاد کم شود یا این فاصله حذف شود، انگیزه سفته بازی در ارز کاسته می‌شود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بخش عمده ای از این منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود و از این منظر هم کمک شایانی به بازار سرمایه خواهد شد.

وی با اشاره به حضور "هِجِر" و نوسان‌گیرها در این بازار گفت: افرادی که در بازارهای آتی فعالیت می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که به قصد پوشش ریسک در بازارهای آتی سرمایه گذاری می‌کنند و به آنها هجر hedger گفته می‌شود و افرادی که به قصد نوسان ‌گیری یا سفته ‌بازی در این بازارها سرمایه گذاری می کنند، که به آنها سفته‌باز speculator گفته می‌شود؛ حضور هر دو دسته افراد در بازارهای آتی موثر است.

وی اظهار کرد: نداشتن بازار آتی در بازار سرمایه، سبب می‌شود بنگاه‌های تولیدی یا افراد و هجرهایی که قصد کاهش ریسک ناشی از تغییرات ارز در بنگاه خود را دارند، اقدام به پوشش ریسک در بازار کنند. برای نمونه، بنگاه‌ هایی که مواد اولیه و مورد نیاز خودشان را به طور مستمر توسط ارز تهیه می‌کنند، در تلاش هستند تا ریسک ناشی از تغییرات ارز را پوشش بدهند؛ اینها همان هجرهایی‌ هستند که می‌توانند نسبت به پوشش ریسک در بازار های آتی اقدام کنند.

به گفته اسلامی بیدگلی، تدوین بازار آتی ارز یا ابزارهایی که سبب دور شدن ریسک‌های ناشی از تغییرات نرخ ارز از بنگاه‌ها و شرکت‌ها می‌شود، عامل مهمی بر بهبود کیفیت سودآوری بنگاه‌ها و تداوم این سودآوری خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود پیش‌نیازها و بسترهای لازم جهت ایجاد بازار آتی ارز را برشمرد و عنوان کرد: نخستین پیش نیاز، یکسان سازی نرخ ارز است. دومین بستر، مشخص شدن سیاست‌های دولت در مورد برابری نرخ ارز کشور با نرخ ارزهای رایج دنیا در یک بازده بلند مدت است.

رییس هیات مدیره آرمان آتی، در خصوص بستر دوم، ادامه داد: هم اکنون بسیاری از کارشناسان در مورد پیش‌بینی نرخ برابری ریال در برابر یورو یا ریال در برابر دلار دچار ابهام هستند و شفاف‌سازی سیاست‌های دولت در این مورد در سال های آتی کمک شایانی به سرمایه‌گذاران می‌کند.

وی مطالعه در مورد ارزهای رایج دنیا را پیش‌نیاز دیگر قلمداد کرد و گفت:‌ به دلیل اینکه ارزهای رایج دنیا به هم مرتبط و متصل هستند و  تغییر در یک نرخ ارز رایج دنیا منجر به تغییراتی در نرخ ارز و ارزش پول ملی ما نیز می‌شود؛ و اینکه بخشی از ذخایر بانک مرکزی، دارایی های ارزی است، پژوهش و بررسی نرخ ارزهای رایج بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی اسلامی بیدگلی در انتهای گفتگوی خود با "سنا" با تاکید بر اینکه پول کشور ما جز پول های رایج مبادلاتی دنیا محسوب نمی‌شود، گفت: ارتباط بازار آتی ارز کشور با بورس‌های ارزی بین‌المللی بسیار ضروری به نظر می رسد و باید مسوولینی که به تدابیری برای راه اندازی این بازار می اندیشند، به متغیرهای بین المللی و ابزارهای بین المللی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رییس هیات مدیره آرمان آتی، تصریح کرد: دستورالعمل ها و آیین نامه های مشخصی برای معاملات، پذیرش ارزها و امثال اینها باید تدوین شود تا بتوانیم شاهد معاملات در اندازه های قابل قبول و با ساختار مورد پذیرش که اثربخشی لازم را داشته باشد، باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴
سلام بازار تهاتر کالای منطقه اسیائی را باید تشکیل ذاذ