بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر : ۱۶۷۰۳
به گزارش بورس نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ عليرضا باغاني: سهامدار عمده هپكو خواستار توجه ويژه دولت به سرمايه‌گذاراني شد كه در قالب اصل 44 اقدام به سرمايه‌گذاري در صنايع مختلف كرده‌اند.

علي‌اصغر عطاريان در گفت‌و‌گويي با تاكيد بر ضرورت حمايت از سرمايه‌گذاران به منظور تحقق سياست‌هاي كلي اصل 44 و خصوصي‌سازي گفت: از زمان ابلاغ اين سياست‌ها از سوي رهبر معظم انقلاب، اقدامات مثبتي در جهت خصوصي‌سازي صورت گرفته و شماري از بنگاه‌هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شده است، اما سرمايه‌گذاراني كه وارد عرصه خصوصي‌سازي شده‌اند، پس از خريد شركت‌ها رها شده و از سوي دولت حمايت نمي‌شوند.

وي با اشاره به حمايت‌‌هايي كه از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در ديگر كشورها مي‌شود، گفت: فردي از قول يكي از وزراي سابق بخش صنعت عنوان مي‌كرد كه طي سفري كه به يك كشور خارجي داشت، وزير صنايع آن كشور از وزير صنايع كشورمان پرسيد كه آيا تمايل دارد با صادركننده نمونه كشورش كه يك ايراني است ديدار كند؟ وزير صنايع و معادن وقت كشورمان هم به دليل اشتياق براي ديدار اين ايراني كه 5 ميليارد دلار صادرات براي كشور مزبور در يك سال انجام داده بوده اين پيشنهاد را پذيرفت و براي انجام اين ملاقات آن وزير خارجي از وزير كشورمان خواست كه به محل كار اين صادركننده نمونه به اتفاق بروند، اما وزيرايراني خواست تا فرد مزبور را در محل اقامت خويش ملاقات نمايد.
 
در نهايت اين ملاقات عملي شد و صادركننده نمونه ايراني در محل اقامت وزير ايراني حاضر شد تا با وزير صنايع كشورش گفت‌وگو كند. در اين ديدار وزير ايراني با تحسين اقداماتي كه صادركننده نمونه در آن كشور خارجي انجام داده از وي سوال كرد كه چرا در ايران، كشور خودش، سرمايه‌گذاري نكرده است و او هم در پاسخ گفت: من در كشوري سرمايه‌گذاري كردم كه وزير آن براي ديدار من به دفتر كار من مي‌آيد و از من مي‌پرسد كه چه مشكلي دارم تا برايم حل كند. من براي حل مشكلاتم تا به حال به دفتر وزير مراجعه نكرده‌ام، اما شما براي ملاقات من، حاضر نشديد به محل كار من بياييد و از من خواستيد تا به محل اقامت شما بيايم؛ حال من چطور انگيزه‌اي پيدا مي‌كنم تا سرمايه‌گذاري در ايران داشته باشم.

به گفته عطاريان، فرد مزبور نقل مي‌كرد كه كشور يادشده بالغ بر 180ميليارد دلار صادرات در سال دارد و كشور موفقي در زمينه جذب سرمايه‌گذار خارجي محسوب مي‌شود.

وي كه در سال گذشته 61درصد از سهام هپكو را خريداري كرده است، در پاسخ به اين پرسش كه از بيان اين نقل قول چه مقصودي داشت؟ گفت: در مدتي كه از خريد سهام عمده هپكو از دولت مي‌گذرد، مسوولان دولتي و حتي وزارت صنايع كه متولي صنعت است، حتي يك بار به سراغ من نيامده‌اند كه از من سوال كنند به عنوان يك سرمايه‌گذار بخش خصوصي كه به خصوصي‌سازي كمك كرده، چه مشكلاتي دارد و اساسا وضعيت شركت خريداري شده پس از واگذاري چگونه است؟

وي افزود: گرچه دولت پس از واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي تعهدي در قبال اين شركت‌ها ندارد، اما آيا توجه و حمايت از سرمايه‌گذاران وظيفه دولت نيست. رييس هيات‌مديره هپكو با ذكر اين نكته كه سهام بزرگ‌ترين شركت توليدكننده ماشين‌آلات سنگين راه‌سازي را با قيمت هر سهم 350 تومان خريداري كرده است، گفت: با احتساب خريد قسطي سهام هپكو كه اقساط آن 4 ساله است، در واقع قيمت خريد هر سهم اين شركت براي ما 560 تومان است، حال آنكه قيمت سهام هم‌اكنون در بازار به سطح 100تومان رسيده است.
 
به گفته وي، قيمت سهام هپكو در شرايطي به بهاي اسمي رسيده كه پيش‌بيني سود شركت، معادل 44درصد از قيمت سهام است كه اين نسبت درستي نيست. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا پيش‌بيني سود هپكو با تعديل مثبت مواجه خواهد شد؟ گفت: افزايش سود هپكو بعيد نيست، اما اين شركت هر ساله افزايش سرمايه مي‌دهد و براي برنامه‌هاي توسعه‌اي خود نياز به نقدينگي دارد.وي واردات بي‌رويه ماشين‌آلات راهسازي را يكي از مشكلات اساسي هپكو عنوان كرد و گفت: به نظر مي‌رسد دولت بايد در اين زمينه چاره‌انديشي كند تا محصولات خارجي به راحتي وارد كشور نشوند و توليدكنندگان داخلي توان رقابت را از دست ندهند. به گفته وي، قبل از حقوقي شدن، هپكو توان توليد هزار و 400دستگاه ماشين‌آلات راه‌سازي را در سال داشت، اما ظرفيت توليد شركت تا پايان سال جاري به دو هزار و 800دستگاه خواهد رسيد.

وي سهم هپكو از بازار داخل را 25درصد عنوان كرد و افزود: برنامه ما افزايش سهم از بازار ماشين‌آلات راهسازي داخلي است، چراكه هپكو بزرگ‌ترين، توليدكننده ماشين‌آلات راهسازي در خاورميانه است و بايد به جايگاه واقعي خود دست يابد.
 
وي گفت: صادرات به كشورهاي همسايه از جمله عراق و افغانستان از جمله برنامه‌هاي ما است كه هم‌اكنون نيز انجام مي‌شود، اما ميزان آن قابل‌توجه نيست.
 
رييس هيات‌مديره هپكو در ادامه از راه‌اندازي واحد خدمات پس از فروش اين شركت خبر داد و گفت: با سرمايه‌گذاري بالغ‌بر 10ميليارد تومان زميني به وسعت 5هزار مترمربع به خدمات پس از فروش ماشين‌آلات فروخته شده، اختصاص يافته است، همچنين در صدد آن هستيم تا واحد امداد ماشين‌آلات سنگين را هم راه‌اندازي كنيم تا در كمترين زمان ممكن معايب و مشكلات ماشين‌آلات، برطرف شده و از توقف آنها خودداري شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر