بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
با توجه به روند صعودی نرخ جهانی روی، نرخ در نظر گرفته شده در بودجه (1800 دلار) نرخی بسیار پایین و غیر واقعی می باشد و طبق نظر کارشناسان پیش بینی می شود نرخ فروش این محصول در سال 95 بطور میانگین ما بین 2000 تا 2200 دلار باشد.
کد خبر : ۱۶۷۰۴۱
نویسنده :
صالحی

در آخرین تحلیل بنیادی که از شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب) در سایت بورس نیوز قرار داده شد، مشاهده شد که اگر شرکت، شمش روی خود را به مقدار 4789 تن و با نرخ 2087 دلار (نرخ روز در LME) به فروش برساند سود حاصله با سناریو اول (محاسبه جز به جز بهای تمام شده) 138 ریال و با سناریو دوم (محاسبه بهای تمام شده به شکل درصدی از فروش) 247 ریال می گردد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

پس از گذشت یک ماه از تحلیل شاهد انتشار دومین پیش بینی سود 95 "فسرب" از طرف شرکت بودیم. پیش بینی که درآن جانب احتیاط رعایت گشته و نرخ روی مندرج در آن بسیار پایین تر از نرخ های جهانی در نظر گرفته شده است.

نگاهی به فروش در بودجه اول و دوم شرکت و تحلیل کارشناس:

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)
تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

همانطور که در جداول بالا مشاهده می شود، نرخ فروش روی در اولین بودجه 95 شرکت 1600 دلار و در بودجه دوم شرکت 1800 دلار در نظر گرفته شده است (نرخ تسعیر 35000 ریال)، حال آنکه نرخ های جهانی فلز روی در یک ماه گذشته با روند صعودی همراه و غالبا بالای 2200 دلار بوده است. ( نرخ هر تن روی در حال حاضر 2281 دلار می باشد)

مقایسه صورت سود و زیان اولین و دومین بودجه شرکت و پیش بینی کارشناسی شده:

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

با توجه به حساسیت سود آوری شرکت به نرخ های جهانی روی بر آن شدیم تا سود دهی "فسرب" را با تغییر در مقدار و نرخ فروش روی و ثابت نگه داشتن سایر شرایط محاسبه کنیم. جداول زیر میزان سود دهی شرکت ملی سرب و روی ایران را در مقایر و نرخ های متفاوت فروش روی نشان می دهد.

1- تحلیل حساسیت بر اساس مفروضات دومین بودجه 95 "فسرب"

در دومین پیش بینی شرکت اگر نرخ فروش روی 1800 دلار باشد و شرکت موفق به فروش 6664 تن شمش روی گردد به مقدار 51 ریال سود برای هر سهم به دست می آورد. حال اگر نرخ و مقدار فروش روی کارشناسی را (نرخ 2078 دلاری و مقدار فروش 4789 تن) به همراه مفروضات بودجه برای محاسبه سود هر سهم به کار ببریم، درآمد هر سهم (192) ریال خواد شد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

2- تحلیل حساسیت بر اساس مفروضات پیش بینی کارشناس در سناریو اول

در سناریو اول نرخ هر تن روی 2078 دلار و مقدار فروش آن 4789 تن در نظر گرفته شده و مقدار بهای تمام شده محصولات به صورت جزء به جزء محاسبه گشته است. طبق این سناریو سود هر سهم "فسرب" 138 ریال خواهد بود. حال اگر در این سناریو از نرخ فروش و مقدار فروش استفاده شده در بودجه دوم شرکت استفاده شود ( یعنی نرخ فروش روی 1800 دلار و مقدار فروش روی 6664 تن در نظر گرفته شود ) سود دهی شرکت به 360 ریال خواهد رسید.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

3- تحلیل حساسیت بر اساس مفروضات پیش بینی کارشناس در سناریو دوم

در سناریو دوم نیز نرخ هر تن روی 2078 دلار و مقدار فروش آن 4789 تن در نظر گرفته شده است. در این سناریو مقدار بهای تمام شده محصولات نسبتی از فروش شرکت بوده است.این نسبت با توجه به سال هایی که شرکت هم تولید سرب و هم تولید روی داشته است محاسبه گشته. طبق این سناریو سود هر سهم "فسرب" 247 ریال خواهد بود. حال اگر در این سناریو از نرخ فروش و مقدار فروش استفاده شده در بودجه دوم شرکت استفاده شود ( یعنی نرخ فروش روی 1800 دلار و مقدار فروش روی 6664 تن در نظر گرفته شود ) سود دهی شرکت به 131 ریال خواهد رسید.

تحلیل بنیادی شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)

با توجه به مقدار فروش روی در سه ماهه اول سال توسط شرکت که مقدار 1328 تن می باشد، دسترسی به مقدار فروش در بودجه شرکت (6664 تن) دور از دسترس به نظر می رسد و احتمال میرود که مقدار فروش روی در سال 95 توسط "فسرب" به عدد در نظر گرفته شده در کارشناسی نزدیک تر باشد. با این حال ما مقدار فروش روی برای سال 95 را عددی ما بین بودجه شرکت و عدد کارشناسی شده در نظر میگیریم (5500 تن).

از نظر نرخ فروش نیز باید گفت با توجه به روند صعودی نرخ جهانی روی، نرخ در نظر گرفته شده در بودجه (1800 دلار) نرخی بسیار پایین و غیر واقعی می باشد و طبق نظر کارشناسان پیش بینی می شود نرخ فروش این محصول در سال 95 بطور میانگین ما بین 2000 تا 2200 دلار باشد.

با این اوصاف اگر این اعداد را در جداول بالا قرار دهیم انتظار میرود سود هر سهم 95 شرکت مبلغی مابین 150 تا 350 ریال باشد.

شما میتواند با قرار دادن مقدار و نرخ فروش مورد انتظار خود در جداول حساسیت بالا سود احتمالی شرکت در سال 95 را مشاهده کنید.


واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز- سهیلا صالحی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر