بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
پس از بررسی برخی شرکتهای دارویی به بررسی یک دیگر از شرکتهای دارویی با ماهیت سرمایه گذاری می‌پردازیم. شرکتی که اگر با این استراتژی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم، خواهیم دید که دردوران مختلف توانسته است، بازدهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.
کد خبر : ۱۶۷۰۶۴
پس از بررسی برخی شرکتهای دارویی به بررسی یکی دیگر از شرکتهای دارویی با ماهیت سرمایه گذاری می‌پردازیم. شرکتی که اگر با این استراتژی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم، خواهیم دید که در دوران مختلف توانسته است، بازدهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

از مهمترین شرکتهای زیر مجموعه این سرمایه گذاری می توان به البرز دارو و سبحان انکولوژی اشاره نمود.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، دارو از جمله صنایعی است که افزایش نرخ فروش محصولات آن بر اساس مجوز سازمان غذا ودارو و وزارت بهداشت انجام می گیرد و سرمایه گذاران در دورانهای مختلف باید به این موضوع توجه داشته باشند.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی:

دسبحا

حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5 ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه و خارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی در 5 سال پیش در این موقع (1390.5.18) معادل 1 سهم به قیمت 470 تومان خریداری کرده است. طی این سالها در10 مجمع شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 5 مجمع افزایش سرمایه از آورده).

دسبحا

درحال حاضر در تاریخ 95.5.18 قیمت سهم 775.3 تومان بوده و p/e سهم معادل 6.64می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره وتزریق نقدینگی معادل 710 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 1078.6تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 3.39 سهم * 775.3 تومان، معادل 2628.2 تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 4 سال سرمایه گذاری خود، توانسته است از محل سود تقسیمی اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 3.39 سهم مجانی دارد و مادامیکه شرکت در حال فعالیت می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
ارسال نظر