بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
به نظر می رسد گروه هایی همچون پالایشی، فلزات اساسی و معدنی از جمله گروه هایی هستند که از پتانسیل رشد برخوردارند و می توانند با جذب نقدینگی و رشد قیمتی سهام کلیت بازار سرمایه را در مدار صعودی قرار دهند.
کد خبر : ۱۶۷۰۸۸
نویسنده :
جمشیدی

نگاه فعالان بازار سرمایه در شرایط فعلی از تمرکز بر یک صنعت به عنوان لیدر بازار سرمایه خارج شده و بسیاری از تحلیلگران و سهامداران معتقدند که برخلاف گذشته صنعت خودرو شایستگی لیدری بورس را ندارد. به عبارت بهتر به نظر می رسد بازار سهام در دوره گذار لیدری از گروه خودرو به گروه های دیگر به سر می برد.

مشاور بازار سرمایه شرکت بازرگانی بین المللی ورسای آسیای مبین با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد گروه هایی همچون پالایشی، فلزات اساسی و معدنی از جمله گروه هایی هستند که از پتانسیل رشد برخوردارند و می توانند با جذب نقدینگی و رشد قیمتی سهام کلیت بازار سرمایه را در مدار صعودی قرار دهند.

مازیار فتحی با بیان اینکه دلایل موجود مبنی بر پتانسیل های گروه پالایشی صرفاً بنیادی نیست، به عوامل موثر در رشد سودآوری و ارزش سهام این گروه اشاره کرد و گفت: از یک سو حجم و ارزش معاملات سهام شرکت های پالایشی نسبت به سایر گروه ها حتی گروه خودرویی قابل توجه است و از سوی دیگر وضعیت سودآوری مجموعه های فعال در این صنعت وابستگی شدید با روند قیمت جهانی نفت دارد و می توان گفت در مقطع زمانی فعلی می تواند متأثر از روند بهای جهانی نفت با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد ارزش سهام مواجه شوند. چرا که این گروه طی ماه های گذشته علیرغم روند صعودی قیمت جهانی نفت به دلیل تمرکز نگاه سهامداران به گروه خودرو چندان مورد توجه قرا ر نمی گرفت و افزایش قیمت جهانی تحرکی در روند معاملات سهام شرکت های پالایشی ایجاد نکرد. علاوه بر این از لحاظ تحلیل تکنیکالی نیز کاهش قیمت جهانی به کمتر از 50 دلار چندان محتمل نیست.

وی به بیان سایر دلایل اثر گذار بر افزایش تقاضا در گروه پالایشی اشاره کرد و ابراز داشت: آزادسازی سهام عدالت تا پایان دوره فعالیت دولت فعلی در شرایطی که حدود 9 درصد از کل بازار سرمایه و نیز بخش قابل توجهی از سهام مجموعه های پالایشی در اختیار این نهاد است، یکی از عوامل اثر گذار دیگر است. بر این اساس انتظار می رود تا قبل از آزاد سازی سهام عدالت شاهد رشد قیمت سهام شرکت های مذکور در بازار سرمایه باشیم.

در کنار آن اغلب فعالان بازار سرمایه از نظر روانی با توجه به افزایش قابل توجه ارزش سهام شرکت های پالایشی در سنوات گذشته و توانایی آنها در کسب عنوان لیدری بازار سرمایه و نیز اعطای بازدهی قابل قبول به سهامداران خاطره خوشی از روند معاملات سهام این مجموعه ها دارند. علاوه بر این، بسیاری از سهامداران در قیمت های بالا طی سال 92 خریدار سهام آنها بوده اند و تاکنون در پرتفوی سرمایه گذاری خود نگهداری کرده اند. از این رو می توان گفت اثر روانی خاطره خوش سال های گذشته در ذهن اهالی بازار باقی مانده و معتقدند که این گروه از رشد بازار سرمایه طی ماه های اخیر جا مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا ایجاد تقاضا برای خرید سهام در گروه معدنی و فلزات اساسی موجب ایجاد جو مثبت در کلیت بازار سرمایه نشد، اظهار داشت: بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های حقوقی اقدام به خرید سهام شرکت های فعال در این گروه با حجم سنگین و در قیمت های بالا نموده اند و با توجه به افت قابل توجه ارزش سهام آنها طی دو سال اخیر همچنان در پرتفوی سرمایه گذاری و تأمین نقدینگی مورد نیاز خود هستند و به همین دلیل اقدام به فروش سهام در روندهای مثبت قیمت سهام آنها می کنند. علاوه بر این، برخی از شرکت های معدنی به دفعات زیاد اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران کرده اند که برای سهامداران چندان جذاب نیست و اغلب اهالی بازار تمایل به عدم مشارکت در این برنامه دارند. از این رو می توان گفت گروه معدنی و فلزات اساسی تعداد فروشنده سهام زیاد است.

البته این نکته حائز اهمیت است که وضعیت بنیادی و سودآوری شرکت های مذکور طی سال جاری نسبت به سال گذشته بنا به دلایلی همچون افزایش مقدار تولید و صادرات محصولات مناسب تر شده است.

مشاور بازار سرمایه شرکت بازرگانی بین المللی ورسای آسیای مبین در خصوص روند آتی بورس گفت: با توجه به رشد اقتصادی کشور، فضای پسا برجام و انتشار گزارشات مناسب عملکرد سه ماهه شرکت ها انتظار می رود تا شاخص کل بورس طی هفت ماه باقی مانده از سال جاری به حداکثر سقف تاریخی خود یعنی مدار 90 هزار واحدی برسد و در این بازه زمانی روند بازار سرمایه صعودی باشد که البته با توجه به وجود ریسک سیستماتیک و سیاسی همچون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا با نوساناتی همراه خواهد بود. چرا که به نظر می رسد احتمال برنده شدن کاندیدای جمهوری خواه در انتخابات مذکور بسیار قوی است که این امر از نظر روانی برای بازار سرمایه تهدیدی به شمار می رود. هر چند که این موضوع بر فضای اقتصادی کشور و اجرای طرح برجام چندان اثر گذار نخواهد بود، اما تا قبل از برگزاری انتخابات فضای بازار سرمایه را تهدید می کند. از این رو می توان گفت با گذر از این دوره طی سه ماه پایانی جاری همراه با انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه و 9 ماهه شرکت ها رونق بازار سرمایه و رشد قابل قبول ارزش سهام شرکت ها دور از انتظار نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
بازار در انتظار انتخابات امریکا و نتایج آن بسر میبرد . اگر کلینتون برنده انتخابات باشد ، سهام در مسیر رشد قرار خواهد گرفت ، در غیر ایتصورت نه تنها کاهش می یابد و به بک " کمای " طولانی فرو میرود !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
شاوان با نفت بالای 100 دلار و تخیف های ویزه ی دولت قبل و یارانه حمل ونقل نتوانست سود تقسیم کند حالا با نفت 40 دلاری و اتمام دوره ی مفت خواری می خواهد لیدر شود و سود بسازد!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
شتران پر پتانسیل