بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
فعالیت قابل توجه و البته قابل تقدیر چند حقوقی فعال در بازار سرمایه به جهت بازگرداندن جو مثبت و روندی صعودی به بورس با تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه همراه شد اما در نهایت آنچه که امروز مشخص است این اقدام نتوانست نتیجه مورد نظر را حاصل کند چرا که بنظر می رسد در برنامه ریزی انجام گرفته توسط این حقوقی ها نکته ای مغفول مانده بود که از قضا آن نکته شاه کلید بازگشایی قفل بازار سرمایه بود.
کد خبر : ۱۶۷۰۹۷
نویسنده :
بابک آموخته

همزمان با تغییرات ایجاد شده در سازمان بورس و روی کار آمدن شاپور محمدی به عنوان سکاندار جدید سازمان بورس شاهد تغییر و تحولاتی در بازار سرمایه بودیم که ماحصل آن رشد حدوداً سه هزار واحدی شاخص کل بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالیت قابل توجه و البته قابل تقدیر چند حقوقی فعال در بازار سرمایه به جهت بازگرداندن جو مثبت و روندی صعودی به بورس با تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه همراه شد اما در نهایت آنچه که امروز مشخص است این اقدام نتوانست نتیجه مورد نظر را حاصل کند چرا که بنظر می رسد در برنامه ریزی انجام گرفته توسط این حقوقی ها نکته ای مغفول مانده بود که از قضا آن نکته شاه کلید بازگشایی قفل بازار سرمایه بود.

بنابراین گزارش، از آنجاییکه نقدینگی وارد شده به بورس صرف خرید سهام گروهی شد که یکی از خسته ترین سهامداران را داشت این جو مثبت مقطعی ایجاد شده بر این گروه فرصتی شد برای خروج از سهام شرکت های معدنی و فلزی بجا مانده از سال های قبل در پرتفوی اهالی تالار تا نه تنها جو مثبتی از روند صعودی مقطعی شکل گرفته در سهام معدنی بر بازار سرمایه ایجاد نشود بلکه عرضه های سنگین و بی امان حقیقی ها و حقوقی های خسته در این نمادها باعث ایجاد ترس و نگرانی دو چندان بر اهالی تالار و فعالان بازار سرمایه گردد اتفاقی که با عدم تداوم روند صعودی در نمادهای این گروه و بازگشت آنها به مدار نزولی بیش از پیش شدت گرفت. این در حالی است که نکته منفی دیگر این اتفاق آن است که در این اقدام نقدینگی برخی از اهالی تالار نیز در این گروه ها قفل شده است.

به هر حال آنچه که از روند و اتفاقات پیش آمده به دست می آید آن است که برآورده شدن آرمان های بازار سرمایه با گروه مذکور قابل دسترس نیست و این پروژه با تمامی تلاش ها و اقدامات شکل گرفته تنها به علت یک خطای محاسباتی به نوعی به شکست منجر شده است تا بورس همچون گذشته بدون لیدر در مسیر پر پیچ و خم خود لنگان لنگان به حرکت ادامه دهد.

البته فراموش نکنیم که یکی از بزرگترین علت های به سرانجام نرسیدن این پروژه نا هم صدایی دیگر حقوقی هایی بود که از این آب گل آلود ماهی گرفتند شاید هم صدایی دیگر حقوقی ها می توانست آرمان های بورس را به سرانجام برساند.

لذا بنظر می رسد بازار سرمایه در انتظار چراغ سبز لیدر موفق ماه های گذشته خود است، گروه خودرویی بورس اگرچه حرف و حدیث های زیادی را از سوی اهالی تالار به جهت ارزنده بودن یا نبودن در روند صعودی خود می شنید اما در نهایت امر نشان داد که از توانایی و قابلیت بالایی در بدست گرفتن لیدری بورس برخوردار است و می تواند به تنهایی لوکوموتیو قدرتمندی برای بازار سرمایه باشد زیرا همانطور که در معاملات روز گذشته و امروز هم شاهد بودیم کوچکترین حرکت صعودی سهام این گروه کلیت بازار سرمایه را در حالت نیم خیز قرار می دهد.

از همین رو به نظر می رسد در شرایط فعلی که اهالی تالار یک خاطره خوب از عملکرد ماه های گذشته گروه خودرو و یک خاطره بد از عملکرد ناموفق سهام معدنی و فلزی طی هفته های اخیر برای به دست گرفتن لیدری بورس دارند تنها یک چراغ سبز لیدر گذشته بورس کافیست تا مجدداً شاهد حرکت صعودی بازار سرمایه باشیم.

در پایان آنچه که از اهمیت فراوانی برخوردار است، موفقیت بازار سرمایه در جذب نقدینگی جدید و نشان دادن پتانسیل های این بازار در تأمین مالی برای اقتصاد کشور می باشد و لیدر بودن یک یا چند گروه خاص تنها بهانه ای است برای دستیابی به این مهم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ظاهرا شما سنگین در خودرویی وارد شدی و قصد فرار داری. آخه برادر من بورس که جای نقاشی و رنگ کردن نیست. خودرویی های ورشکسته رو صددر صد بالا آوردن کافی نبوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
امسال سال بانک و خودرو است بقیه فقط سرمایه باوکه خواهند کرد
امید
-
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
بزودی رشد پالایشی ها شروع میشه شک نکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵
بورس نیوز اسم نویسنده را باید بنویسی که آدم بداند نوشته چه کسی را می خواند زمان تلف نکند
نفت فروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
باز هم لیدر لیدر ... اصلا افت کلاس سهامدار نیست که گروهی لیدر بورسش بشه که هیچ حرفی برای کفتن نداره؟ لیدر طبیعی تاریخی و منطقی بورس و نبض اقتصاد ایران نفت و معادن است. تمام.