بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر : ۱۶۷۱۳۳
عاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گفت: خدمات‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور در همه نمایندگی‌ها رشدی چشم‌گیر دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن قشقاوی با حضور در برنامه «کنکاش» شبکه جهانی جام جم به تشریح نحوه خدمات رسانی به ایرانیان و مهاجران ایرانی در اقصی نقاط جهان پرداخت و افزود: آمارهای رسمی در همه نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خدمات رسانی به ایرانیان رشدی چشم‌گیر داشته و سالانه 20 تا 30 درصد رشد نشان می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره حمایت و صیانت از حقوق زندانیان ایرانی خارج از کشور گفت: وزارت خارجه تا کنون توفیق‌های خیلی خوبی برای صیانت از زندانیان ایرانی خارج از کشور داشته است و نزدیک به 800 زندانی از 40 تا 50 کشور در سال آزاد می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که تلاش وزارت خارجه گرفتن عفو زندانیان ایرانی از کشورهای خارجی است، افزود: با این همه علاوه بر عفو زندانیان، تعدادی مبادله شده‌اند و شماری هم ادامه محکومیت‌شان را در ایران سپری می‌کنند.

قشقاوی گفت: اگر هر خانواده ایرانی که در خارج از کشور با مشکل زندانی شدن یکی از اعضای خانواده مواجه شد، کافی است به پلیس آن کشور یا سفارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند و مطمئن باشد که همکاران ما همه تلاش‌شان را برای رهایی آنان به کار خواهند بست.

وی با اشاره به ابتکار وزارت خارجه در بودجه سال آینده برای حمایت از زندانیان ایرانی در خارج از کشور اضافه کرد: در بودجه سال آینده در خواست شده برای حمایت بیش‌تر از زندانیان خارج از کشور امکان اخذ وکیل و حتی خرید زندان افراد، مبالغی در نظر گرفته شود البته این کار در کمتر کشوری صورت می‌گیرد و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیگیر حقوق ایرانیان خارج از کشور است.

وی صدور گذرنامه و امور کنسولی، امور مربوط به شناسنامه و کارهای سجلی، صدور کارت ملی، ثبت ازدواج و حل مشکل نظام وظیفه را از عمده خدمات ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد و با اشاره به اهمیت بعد حمایتی در حوزه‌های حقوقی، قضایی و اقتصادی گفت: وزارت امور خارجه مدعی جلب رضایت کامل از همه ایرانیان خارج از کشور نیست اما مراجعه‌ها و اظهارنظرهای مختلف آنان نشان می‌دهد که در چند سال اخیر نسبت به حل مشکل مهاجران ایرانی در نقاط مختلف جهان تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

این مقام وزارت امور خارجه گفت: هم اکنون در بسیاری از نمایندگی‌های خارج از کشور خدمات کنسولی یک روزه صورت می‌گیرد و تنها در چند کشور خدمات حداکثر تا یک هفته به طول می‌انجامد. این در حالی‌ است که صدور روادید هم از سرعت خوبی برخوردار شده زیرا الزام دولت این است که صدور روادید به صورت الکترونیکی انجام شود.

قشقاوی با بیان این‌که ایران جزو معدود کشورهایی است که صدور روادید به صورت فرودگاهی و سریع را انجام می‌دهد افزود: به جز ده کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا و چند کشور دیگر که طبق قانون اقدام متقابل عمل می‌کنند، برای افراد دیگر کشورها، روادید فرودگاهی 90 روزه صادر می‌شود زیرا نگاه جمهوری اسلامی ایران توجه به کرامت انسان‌ها و احترام و تکریم حقوق بشر است.

وی درباره وضعیت افغانستانی‌های داخل ایران و خانواده‌هایشان گفت: با توجه به اخذ تابعیت جمهوری اسلامی ایران این کار سخت است، با این حال هم اکنون افغانستانی‌های زیادی در ایران حضور دارند که با کارت اقامت به راحتی در کشورمان زندگی، کار و تحصیل می‌کنند.


معاون ظریف با اشاره به حضور 63 هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور افزود: وزارت خارجه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تمام تلاش‌شان را برای رفاه حال دانشجویان کشورمان به کار بسته است، اما توصیه می‌شود دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که مدارک‌شان از سوی وزارت علوم و بهداشت تایید شده است و آنان با مراجعه به سیستم اینترنتی«تاک» می‌توانند در همه زمینه‌های کنسولی، تحصیلی و حتی وضعیت سربازی و ورود و خروج‌شان اطلاعات لازم را کسب کنند.

معاون وزیر خارجه درباره سربازی ایرانیان متولد خارج از کشور هم گفت: هیچ مشکلی برای ورود آنان به کشور وجود ندارد و می‌توانند برای تعیین تکلیف خرید یا معافیت از سربازی به کشور مراجعه کنند.

 قشقاوی رایزنی با مسئولان امور مهاجرین در کشورهای مختلف و امضاء موافقت‌نامه‌ها و یادداشت تفاهم‌ها برای ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات به ایرانیان خارج از کشور را نشان دهنده اهتمام مسوولان دیپلماسی کشورمان برای حل مشکلات مهاجران ایرانی در کشورهای مختلف دانست و با اشاره به عملکرد و رفتار این مهاجران در نقاط مختلف جهان افزود: اگر چه در بین مهاجران ایرانی در مناطق مختلف کسانی هستند که عملکرد مثبتی نداشته‌اند اما آمار کشورهای هدف و مهاجرپذیر و اذعان قاطع و بدون مبالغه آنان نشان می‌دهد که ایرانیان در کشورهای مختلف سرآمد دیگر مهاجران هستند و موقعیت علمی، اقتصادی، حقوقی و شغلی آنان موید این واقعیت است.

 معاون وزارت امور خارجه کشورمان در امور کنسولی، برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای گسترش نمایندگی‌ها، لغو ویزا با برخی کشورها، تعامل و هماهنگی با دستگاه دیپلماسی دیگر کشورها برای رعایت حقوق مهاجران و گسترش امور کنسولی، حقوقی و قضایی از جمله معاضدت قضایی، انتقال محکومان، استرداد مجرمان و سهولت تردد مهاجران، تجار و دانشجویان را تشریح و خاطرنشان کرد: ما برای مشروعیت مواضع خارجی خود هیچ مشکلی نداریم ولی باید برای معرفی خود و آرمان‌ها و دیدگاه‌هایمان به جهانیان تلاش کنیم تا برنامه‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان به نتیجه رسیده و هر لحظه به سرمنزل مقصود نزدیک‌تر شویم.

قشقاوی در ادامه درباره نتایج برجام و همکاری با طرف‌های خارجی برای مثمر ثمر شدن برنامه اقدام جامع مشترک گفت: اتفاقی که در برجام افتاد این است باند فرود هواپیمایی که پیش از این بسته بود هم اکنون باز شده است، حال اگر همه شرکت‌های هواپیمایی روی این باند فرود نمی‌آیند به این دلیل است که گره تحریم‌ها خیلی کور بوده است.
 
وی با بیان این‌که برجام تنها به مبادلات بانکی ختم نمی‌شود افزود: برجام ابعاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، با این همه هم اکنون 62 بانک در سطح بین‌المللی در حال همکاری با ایران هستند، البته باید گفت که رفع بخشی از تحریم‌ها مربوط به برجام نمی‌شود.

این مقام مسوول در وزارت خارجه افزود: متاسفانه سنگ تحریم‌هایی که به چاه افتاد خیلی سنگین و بزرگ بود به همین علت در آوردن این سنگ هم بسیار سخت است و زحمت بسیاری برده است.

وی درباره وضعیت روابط دیپلماتیک و کنسولی با انگلیس و کانادا گفت: با توجه به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی سطح فعلی روابط با انگلیس در حد کاردار است، البته تلاش‌های دو طرف برای ارتقای سطح روابط در حال انجام است، هر چند که خدمات کنسولی هم‌چنان برای هم‌وطنان به سختی صورت می‌پذیرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، درباره رابطه با کانادا هم گفت: با این که نشانه‌هایی از تغییر در رفتار دولت کانادا مشاهده می‌شود اما هم‌چنان شرایط مانند گذشته است و هم‌وطنانی که خواستار اخذ روادید سفر به کانادا هستند باید از دفاتر حافظ منافع یا از کشورهای همسایه اقدام کنند.

معاون وزیر خارجه درباره شرکت‌های ایرانی و خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران یا بالعکس دارند افزود: با توجه به وجود قانون سرمایه‌گذاری در کشور هیچ مشکل کنسولی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران وجود ندارد ولی واقعیت این است که ما با مشکل بروکراسی سخت مواجه هستیم که در تلاشیم آن را تغییر دهیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر