بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر : ۱۶۷۲۴۹

گروه سیاسی: بازار سرمایه به بازارهای مالی جهت خرید و فروش اوراق قرضه یا اوراق بهادار، با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید، اطلاق می‌شود. در معمول‌ترین تقسیم‌بندی، بازار سرمایه از نظر مرحله عرضه اوراق بهادار، به دو بازار اولیه (بازار دست اول) و ثانویه (بازار دست دوم) تقسیم می‌شود. در یک تقسیم‌بندی کلی دیگر، بازار سرمایه‌ای ایران از نظر شرایط شرکت‌ها، به دو بازاربورس اوراق بهادار و فرابورس طبقه‌بندی می‌شود. در زیرمجموعه بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس بخش‌بندی دیگری وجود دارد که حضور در هر کدام از آنها شرایط و ضوابط خود را داراست. در این مطلب به بخش‌بندی بازار بورس اوراق بهادار و شرایط عمومی و اختصاصی هر کدام پرداخته می‌شود.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه پلی است، که پس‌انداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد مانند شرکت‌ها یا دولت‌ها را، به واحدهای سرمایه‌گذاری که بدان نیازمندند، انتقال می‌دهد. بنابراین بازار سرمایه، واحدهای پس‌انداز و سرمایه‌گذاران را با یکدیگر ارتباط می‌دهد. از سوی دیگر، سازوکارهای تعبیه شده در این بازار، از طریق رشد حجم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی را تسریع می‌کنند.

 

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی مخارج دولت نیز، از جمله قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شکل مبادلات مالی است. اتکای دولت‌ها به بازار سرمایه در اغلب اقتصادهای مدرن نه تنها از این جهت مهم است که دولت‌ها غالباً اوراق بدهی منتشر می‌کنند تا بخش عمده هزینه‌های خود را تأمین مالی نمایند، بلکه استقراض دولت غالباً حجم عظیمی از کل وجوه عرضه شده در بازار توسط وام‌دهندگان را جذب می‌کند. در معمول‌ترین تقسیم‌بندی، بازار سرمایه به دو بازار اولیه و بازار ثانویه تقسیم می‌شود. از سوی دیگر بازارهای سرمایه، به دو بخش تقسیم می‌گردد، که عبارتند از: بازار سهام و بازار اوراق قرضه. در بازار سرمایه ارتباط میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، بیش از یک سال است و بر عکس بازار پول، سرمایه‌پذیر ملزم به عودت وجوه نیست.

 

این گزارش می افزاید: در حال حاضر این بازار به بازاری مناسب برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است؛ روابط عمومی سمات در این باره به نقل از محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نوشته است: "بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از بازارهای نوظهور، پتانسیل فوق العاده ای برای رشد دارد. بازار سرمایه ایران در سال های اخیر پیشرفت های خوبی از نظر قوانین و مقررات و زیر ساخت های فنی و الکترونیکی داشته است و هم اکنون در حال پیاده سازی استانداردهای بین المللی است. هم اکنون بهترین زمان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بازارهای مختلف به ویژه بازار سرمایه ایران است. ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مهم ترین موارد در اجرای این برنامه هاست و بازار سرمایه می تواند نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کند. بازار سرمایه ایران با تعامل سازنده با سایر کشورها بتواند همکاری خود را در بخش های مختلف توسعه دهد."

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
یعنی خارجی ها برتر از ملت خودمان هستند . وقتی مسئولین لیاقت ایجاد امنیت سرمایه گذاری را ندارند وضع بهتر از این نخواهد شد . چند سال است که سرمایه ملت سوزانده میشود و هر روز وعده های واهی به سهامداران داده میشود . راستی این افرادی که ریاست بورس را یکی بعد از دیگری برعهده میگیرند لیاقت این پست را ندارند همانگونه که احمدی نژاد لایق ریاست جمهوری نبود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کدوم فرصت سه ساله سرمایمون نابود شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
نه که شرکتها و کارخانه هامون دارن فول کار میکنند و اینکه توی مجامع همه رو غافلگیر میکنند اونقدر سود میدن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! باید بازاری جذاب برای سرمایه گذار خارجی باشه