بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
کد خبر : ۱۶۷۳۹۰

به نقل از تابناک، امروز در اولین روز کاری بورس در روز ماقبل آخرین روز کاری ماه مرداد شاهد رشد 89 واحدی بورس بودیم. با توجه به رشد خوب قیمت جهانی نفت در روز پنج شنبه و جمعه پیش بینی می شد که بازار پرتقاضایی روز شنبه بخصوص در گروه پالایشگاهی ها داشته باشیم.امروز در راس تاثیرگذارترین سهام بر روی شاخص شرکت پالایش نفت بندرعباس بود که بیش از 67 واحد اثر مثبت داشت. بیشترین تاثیر مثبت را گروه های فرآورده های نفتی،فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی و بیشترین تاثیر منفی را گروه های خودرو وساخت قطعات،محصولات شیمیایی و ماشین آلات و دستگاه های برقی بر بورس و فرابورس داشتند. جو خرید در گروه های فرآورده های نفتی،فلزات اساسی و ماشین آلات و تجهیزات و جو فروش در گروه های محصولات شیمیایی ، شرکت های چندرشته ای صنعتی و سیمان،آهک و گچ کاملا مشهود بود. افزایش قیمت نفت و صف خرید های گروه پالایشگاهی می تواند به طور موقت این گروه را به عنوان لیدر بازار درنظر گرفت. شاخص با توجه به شواهد در حال اصلاح موقت است و مقاومت روبروی  آن78800 و اولین حمایت آن 77300 می باشد.امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل افزایش 6 درصدی داشت به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 3691 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 3938 میلیارد ریال رسید. 

 
 
گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای
 
گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، امروز شاهد معاملات پرتقاضایی در این گروه بودیم به طوری که در صدر گروه هایی بود که جو خرید در آن مشهود بود. این گروه امروز محرک دماسنج بازار بود و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشت که مهمترین دلیل آن رشد خوب قیمت جهانی نفت در روز پنج شنبه و جمعه و نزدیکی آن به قیمت 50 دلار بود. در این گروه شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیش از67 واحد تاثیر مثبت در صدر شرکت هایی بود که تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. از 12شرکت فعال و قابل معامله این گروه، 10 شرکت با افزایش قیمت و 2 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان بردند. تمام شرکت های پالایشگاهی و نیز شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت با صف خرید به کار خود خاتمه دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به سرمایه گذاری صنعت نفت با بیش از 19 میلیون سهم بود. در این گروه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 60میلیارد ریال چایگته دوم پرارزش ترین معاملات بورس را به خود اختصاص داد. دیروز شاهد افزایش قیمت جهانی نفت در بازارهای بین المللی بودیم. بازار همچنان منتظر گزارشات 3 ماه این گروه می باشد البته منظور شرکت های پالایشگاهی هستش.
 
 
 
گروه فلزات اساسی
 
 در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات شرکت های این گروه بیشتر رو به مثبت و بعضا در صف های خرید نسبت به روز کاری قبل بود. گروه فلزات اساسی امروز جزء گروه هایی قرار داشت که جو خرید در آن قابل مشاهد بود.26 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام16 شرکت با افزایش قیمت و سهام 10 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه شرکت های سپنتا،گروه صنعتی سپاهان،آلومراد،زرین معدن آسیا،فرآوری مواد معدنی ایران،ملی سرب و روی ایران و نورد آلومینیوم با صف خرید و شرکت های فولاد امیرکبیر کاشان و نورد و قطعات فولادی ایران با صف فروش به کار خود خاتمه دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فنوال با بیش از 8 میلیون سهم بود. این گروه همچنان با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات این گروه از گروه های پرتقاضای بورس قرار گرفته اند و با رشد مداوم این قیمت های جهانی می توانیم شاهد تعدیلات مثبت پیاپی در شرکت های این گروه باشیم.میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 1.58مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 1.45مثبت بود.
 
گروه رایانه وفعالیت های وابسته به آن
 
در گروه رایانه وفعالیت های وابسته به آن، شاهد استقبال سهامداران از این گروه بودیم. این گروه جز گروه هایی بودند که تاثیر مثبت بر شاخص داشتند و جو خریدی خوبی در این گروه کاملا قابل مشاهده بود. از 7 شرکت قابل دادوستد در این گروه ، 6شرکت با افزایش قیمت و 1 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند. تنها صف خرید این گروه را شرکت افرانت و بیشترین حجم معاملات این گروه در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با بیش از یک میلیون رخ داد. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 1.46 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 1.08 مثبت بود.
 
گروه سرمایه گذاریها
 
گروه سرمایه گذاریها، امروز شاهد معاملات متعادل تری نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم.11 شرکت از 20 شرکت فعال و قابل معامله در درصدهای مثبت و 9 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.57 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.80 مثبت بود. صف های خرید این گروه را شرکت های سرمایه گذاری ملت،گسترش سرمایه گذاری ایرانیان و سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به حق تقدم سرمایه گذاری سپه با بیش از 44 میلیون سهم بود. امروز بعد از پایان وقت بازار حق تقدم شرکت سرمایه گذاری بهمن با توجه به اتمام مهلت پذیره نویسی متوقف شد.
 
گروه خودرو و قطعات ساخت
 
در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات خیلی بهتر و متمایل به صف خرید در بیش از یک سوم نمادهای قابل دادوستد در این گروه بودیم به طوری که این گروه جز گروه هایی بود که جو خرید بازار در آن قابل مشاهده بود. 15 شرکت از 31 نماد قابل معامله با افزایش قیمت و نماد 16 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. صف های خرید را شرکت های کمک فنرایند امین،آهنگری تراکتورسازی ایران،مهرکام پارس،موتورسازان تراکتورسازی ایران،مهندسی نصیرماشین،فنرسازی زر،رینگ سازی مشهد،قطعات اتومبیل ایران،سرمایه گذاری اعتبار ایران و لنت ترمز ایران و در مقابل شرکت های چرخشگر،فنرسازی خاور . سایپا دیزل با صف فروش به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا2 و سایپا به ترتیب با بیش از 208 و 47 میلیون سهم به خود تعلق دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپا2 و سایپا به ترتیب با بیش از 266 و 56 میلیارد ریال می باشد. در این گروه شاهد این بودیم که معاون وزیر صنعت از نهایی شدن قرارداد فولکس واگن با یک خودروساز خصوصی ایرانی ظرف روزهای آینده خبر داد. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 1.06 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.74مثبت بود.
 
 مواد و محصولات دارویی
 
در گروه مواد و محصولات دارویی، شاهد معاملات اکثرا مثبت در این گروه بودیم که نسبتا جو خرید خوبی در این گروه مشاهده شد که نسبت به روز کاری قبل، پرحجم تر بود. سهام 19 شرکت از 32 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 13 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. شرکت های  داروپخش، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی،فرآورده های تزریقی ایران،سبحان دارو،دارویی رازک و پارس دارو با صف خرید و شرکت های داروسازی فارابی و داروسازی زاگرس فارمد پارس با صف فروش بسته شدند. نکته قابل توجه صف فروش نماد دفارا در معاملات چهار روز کاری متوالی بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در نماد تیپیکو با بیش از 700 هزار سهم خرید و فروش بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از 5میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.08 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.52 مثبت بود.
 
 
از حاشیه های امروز  می توان به افزایش قیمت جهانی نفت بود که واکنش مثبت بورس بویژه شرکت های پالایشگاهی ها را دربرداشت به طوری که اثر تعدیل مثبت 39 درصدی سود هر سهم ایران خودرو را به حاشیه برد. قیمت نفت پس از 17 هفته مجددا به بالای 50 دلار صعود کرد با توجه به اخباری که از نشست آینده شرکت های عضو اوپک و تولیدکننده نفت مبنی بر توافق بر سرمقدار عرضه نفت در بازارهای جهانی به گوش می رسد. یکی از متغیرهای اساسی که نقش بسیار موثری بر شرکت هایی پالایشگاهی دارد، قیمت جهانی نفت است که با افزایش آن قیمت های فرآورده های نفتی که محصولات پالایشگاهی ها است، افزایش خواهد یافت و منجر به تعدیل مثبت در این شرکت ها می باشد. با توجه به کسری شدید عربستان به عنوان اولین تولید کننده نفت، باید به نشست آینده خوش بین بود که عربستانی ها بر سر فریز نفتی توافق کنند. از شایعاتی که در بازار شنیده می شود، خبرها حاکى از پروژه روغن و ضدیخ سازى در شرکت پالایش نفت تبریز میباشد که در دوفاز پیگیرى میشود که به ازاى هر ٤٠ هزار تن روغن در سال ١٠٠٠ بشکه مازوت مصرف میکند که میتواند تضمین سود خوبى براى شرکت باشد .
 
در شرکت ماشین سازی اراک هم شنیده ها از احتمال تعدیل مثبت فاراک ناشى از عقد قرارداد جدید به مبلغ ١٠٠ میلیون دلار با توجه به قرارداد رودهارت ، پالایشگاه کردستان و مخازن نفت قشم  تا پایان سال جاری می باشد  که بلافاصله با شفاف سازی شرکت بر روی کدال مبنی بر اعلام اینکه هیچ رویدادی برای شرکت رخ نداده و پیش بینی درآمد هر سهم بدون تغییر است.
 
کاهش مجدد نرخ سود بانکی اشاره کرد.عضو شورای پول و اعتبار اظهارداشت: آخرین تصمیمی که شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش نرخ سود بانکی گرفته مربوط به یکماه پیش است و با توجه به اینکه نرخ تورم دوباره کاهش یافته و در نرخ نقطه به نقطه حدود ۷ درصد شده، به نظر می رسد که جا دارد دوباره نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد. عبدالهی خاطرنشان کرد: بنابراین این برنامه دوباره در دستور کار شورای پول و اعتبار است و احتمالا ظرف یکماه آینده دوباره تجدیدنظری در نرخ سود بانکی صورت خواهد گرفت. خبر دیگر را معاون وزیر صنعت مبنی بر نهایی شدن قرارداد فولکس واگن با یک خودروساز ایرانی ظرف روزهای آینده به بازار داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر