بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
کد خبر : ۱۶۷۴۴۹
نویسنده :
سهیلا صالحی

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت ایران ارقام براساس گزارش شفاف سازي اطلاعات در خصوص پیش بینی سود هر سهم 95 اعلام نموده که :

1- در مورد اطلاعات نادرستی که در مورد فعالیت شرکت در زمینه صندوق های فروشگاهی در بازار مطرح شده لازم است به اطلاع برسد این شرکت فعالیتی جدا از آنچه در پیش بینی های قبلی منتشر شده در مورد آن به بازار اطلاع رسانی شده انجام نداده و برنامه ای برای فعالیت جدید در این زمینه ندارد. شرکت صرفا درآمد های محدودی را در قلمرو فروش و تجهیزات جانبی مرتبط با این صندوق ها در برنامه سال مالی جاری و سال مالی بعد خود نشان داده و برنامه ای برای افزایش درآمد پیش بینی شده در این زمینه ندارد.

2- شرکت ایران ارقام به عنوان نماینده شرکت آمریکایی ncr پس از برقراری تحریم ها عملا قراردادی با این شرکت نداشته و با توجه به فضای حاکم بر روابط خارجی کشور تفقی روشن و قابل پیش بینی برای انعقاد قرار داد ها جدید ندارد. طبعا هر گونه فعالیت در این زمینه منوط به بهبود روابط بین المللی ایران است که در حال حاضر چشم انداز روشن و قابل درکی برای آن متصور نیست.

3- فعالیت شرکت در زمینه سوئیچ نیز محدود به نرم افزار تولیدی این شرکت با نام تجاری سبا است که در سال های اخیر در چند بانک نصب شده و همانطور که در بودجه و گزارش های واقعی عملکرد شرکت منتشره در کدال نیز مشخص است در آمد نرم افزار شرکت ایران ارقام که عمدتا از محل همین سوئیچ نرم افزاری است و به ارزش لیسانس آن و خدمات نگهداری آن مربوط است. نرم افزار هی سوئیچ عملا پل ارتباطی میان تجهیزات بانکی جدید و سیستم بانک از طیق نرم افزار سوئیچ برقرار می شود. شرکت در این قلمرو در حال حاضر قرار نیست فعالیت جدید و تازه ای ر آغاز کند.

4- فعالیت پیش بینی شده شرکت در زمینه دستگاه های نسل جدید شعبه مجازی نیز متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های فنی و فرهنگی لازم و به ثمر نرسیدن برخی تعاملات تجاری با مشتریان درآمدی برای شرکت نداشته و در برنامه سال آتی شرکت نیز پیش بینی خاصی در مورد آن نشده است.

5- همانطور که آخرین پیش بینی سود هر سهم تعدیل شده شرکت نشان می دهد به دلیل وجود رقابت شدید در بازار دستگاه های خود پرداز شرکت موفق به تحقق کامل بودجه پیش بینی شده در زمینه خود پرداز ها نشده است و از 1075 دستگاه مورد نظر صرفا 678 دستگاه به فروش رسیده یا که حدودا نیمی از آن در سه ماهه چهارم سال انجام شده و درآمد واقعی 9 ماهه اول سال شرکت منعکس نشده است.

6- در قلمرو سایر فعالیت های ی شرکت نیز درآمد های مرتبط با حوزه اجاره عملیاتی و اجاره به شرظ تملیک خودپرداز ها نشان دهنده آن است که جمع درآمد اجاره 45 درصد بالاتر از پیش بینی های ابتدای سال است و دیلیل آن عمدتا مرتبط با حوزه اجاره به شرط تملیک است که رقم پیش بینی شده 7/7 میلیارد ریالی آن عملا در 9 ماهه اول سال به حدود 54/5 میلیاردر یال بالغ شده که با همین روند 9 ماهه انتظار کسب درآمد حدود 5/6 میلیاردی برای سه ماهه چهارم دور از دسترس نیست به گونه ای که درآمد کل سال احتمالا به حدود 60 میلیارد ریال بالغ می شود. اینامر سبب شده تا نقصان حدود 200 میلیاردی حوزه خودپرداز تا حدودی پوشش داده شود.

7- در حوزه دستگاه های crs که نوعی خودپرداز پیشرفته تر و مجهز به امکان خود دریافت و خود پول گذار هستند و برای مراکز خرید یا ارائه خدمات پر جمعیت بسیار مناسب می باشند شرکت به همه اهداف پیش بینی شده خود دست نیافته و حدود 64 درصد از اهداف درآمدی آن تحقق یافته و به جای 60 دستگاه پیش بینی شده در برنامه صرفا فروش 33 دستگاه محقق شده است . تا فراهم نشدن زمینه های جذب بیشتر این دستگاه نسبتا گران قیمت در بازار ایران نمی توان توسعه جدی فروش آن را پیش بینی کرد ولی در هر حال تدریجا بازار و مردم در حال شناخت قابلیت های این تجهیزات جدید هستند و شاید در سال های آینده شاهد رشد بهتری برای درآمد آن باشیم.

8- شرکت در قلمرو فروش تجهیزات رایانه ای احتمال تحقق برنامه اولیه را می دهد اما در حوزه ی تجهیزات و لواز pc ها و تجهیزات و لوازم صندوق های فروشگاهی نسبت به برنامه تا اندازه ای موفق تر عمل کرده است. البته با توجه به رقم ناچیز درآمد پیش بینی شده آن در بودجه اولیه که چیزی در حدود 1.5 درصد از درآمد کل پیش بینی شده را اشمل می شود حتی این رشد نیز کمک جدی به جمع درآمد های شرکت نمی کند.

9- در حوزه سنتی ارائه خدمات پشتیابنی به دلیل قابل تخمین بودن تعداد و رقم درآمد هر دستگاه بر اساس قراردادهای منعقده و روند تقریبا و نه همیشه یکنواخت درآمد های آن پیش بینی شرکت برای سال مالی جاری تحقق میابد. در حوزه خدمات نرمافزاری که منظور خدمات پشتیبانی از سوئیچ ها و روزآمد سازی آن برای بانک های استفاده کننده از سوئیچ سبا و بعضا فروش لیسانس استفاده از نرم افزار است با اندکی کاهش درآمدی در حدود 7 میلیارد ریال محقق می شود. البته با یان اوصاف درآمد سوئیچ شرکت و سایر خدماتت نرم افزاری عملا در حدود فقط 7 درصد از درآمد شرکت می باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر