بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
گروه پالایشی از جمله گروه هایی بودند که طی معاملات ماه گذشته در پی رشد بهای جهانی نفت و زمزمه هایی مبنی بر اعلام نرخ فروش فرآورده های نفتی از سوی وزارت نفت به شرکت های پالایشی مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند و در برخی از روزهای معاملاتی با تشکیل صف خرید سهام به معاملات روزانه خود پایان دادند.
کد خبر : ۱۶۷۴۹۱
نویسنده :
جمشیدی
معاملات بازار سرمایه در پنجمین ماه از سال جاری با انتشار اخبار مختلف در گروه های فعال در این بازار همچون پالایشی، کاغذی و نیز سرب و روی سپری شد و بموجب آن تبعات مثبت و منفی را بر سهام شرکت های فعال در این گروه ها اعمال کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گروه پالایشی از جمله گروه هایی بودند که طی معاملات ماه گذشته در پی رشد بهای جهانی نفت و زمزمه هایی مبنی بر اعلام نرخ فروش فرآورده های نفتی از سوی وزارت نفت به شرکت های پالایشی مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند و در برخی از روزهای معاملاتی با تشکیل صف خرید سهام به معاملات روزانه خود پایان دادند.

علاوه بر این، طی روزهای پایانی ماه گذشته شنیده هایی مبنی بر افزایش نرخ فروش کاغذ به گوش رسید، موضوعی که سبب شد تا سه شرکت فعال در این گروه در کانون توجه سهامداران قرار بگیرد. چرا که بر اساس اظهارات یکی از مدیران ارشد شرکت کاغذی فعال در بورس نرخ فروش کاغذ خارجی هشت درصد افزایش یافت و متأثر از آن قیمت فروش کاغذ در بازار داخلی رشد کرده است.

در گروه سرب و روی در حالی که شرکت توسعه معادن روی ایران و برخی از زیرمجموعه های آن به دلیل انتشار برخی از گمانه زنی ها مبنی بر برنده شدن "کروی" در مناقصه واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد رشد قیمتی را تجربه کردند، برنده نهایی مناقصه مذکور توسط رییس ایمیدرو اعلام گردید که طی آن کنسرسیوم مبین و شرکت گلینکور سرمایه گذار و برنده مناقصه واگذاری معدن مهدی آباد معرفی شدند. این موضوع طی مدتی کوتاه و مقطعی تأثیر منفی بر روند قیمت سهام شرکت توسعه معادن روی ایران اعمال کرد.

بر اساس این گزارش، بازار فرابورس طی ماه گذشته پذیرای سهام دو شرکت تازه وارد یعنی شرکت های آتیه داده پرداز و دامداری تلیسه بود.

برنامه ای که خاطره خوش اهالی بازار سرمایه در خصوص اجرای برنامه عرضه اولیه را بار دیگر در ذهن آنها زنده کرد. چرا که "اپرداز" طی 14 روز معاملاتی تا پایان مرداد ماه امسال بازدهی مثبت بیش از 80 درصدی و "تلیسه" طی شش روز معاملاتی بازدهی حدود 30 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند.

در گروه خودرو نیز سرانجام آگهی عرضه بلوک 52 درصدی سهام شرکت سایپا دیزل از پرتفوی سرمایه گذاری گروه خودروسازی سایپا و به همراه آن پیشنهاد هیأت مدیره شرکت جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه 115 درصدی "خکاوه" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها منتشر شد. این دو خبر مهم در حالی از سوی شرکت منتشر شد که انتظار می رفت تا جوی مثبت در گروه خودرو ایجاد شود، اما با عدم استقبال سهامداران مواجه گردید و اهالی بازار سرمایه بار دیگر نشان دادند که فعلاً نظری به گروه خودرو ندارند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی معاملات مرداد ماه سال جاری از نیمه مدار 74 هزار واحدی به ابتدای کانال 78 هزار واحدی رسید و در این مدت بورس بازدهی مثبت 4.5 درصدی را بدست آورد.

در این ماه گروه مخابرات با تحقق بازدهی مثبت پر بازده ترین گروه معرفی شد و بعد از آن گروه های سایر حمل و نقل با کسب بازدهی مثبت 29 درصدی و استخراج ذغال سنگ با تحقق بازدهی مثبت 25 درصدی در ردیف های بعدی جای گرفتند. در مقابل اما صنعت ابزار پزشکی با به دست آوردن بازدهی منفی 7.88 درصدی کم بازده ترین گروه در مرداد ماه امسال برگزیده شد. علاوه بر آن گروه های هتل و رستوران، انبوه سازی و نیز کاشی و سرامیک با ثبت بازدهی منفی کمتر از پنج درصدی رتبه های بعدی را از لحاظ کسب بیشترین بازدهی منفی به خود اختصاص دادند.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت های آتیه داده پرداز، چرخشگر، پالایش نفت شیراز، سرمایه گذاری مس سرچشمه و آهنگری تراکتورسازی ایران عنوان پر بازده ترین سهم بورس را به خود اختصاص دادند.

چرخش اقبال اهالی بازار در گروه های مختلف

این در حالی است که شرکت های شیشه قزوین، آلومتک، آینده سازان بهشت پارس، توسعه خدمات دریایی و چینی ایران به عنوان کم بازده ترین سهم برگزیده شدند.

چرخش اقبال اهالی بازار در گروه های مختلف


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر