بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
در شرایط فعلی اغلب سرمایه گذاران در جستجوی فرصت های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستند و در کنار آن علیرغم ارزندگی اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه سودآوری آنها متناسب با دارایی های آنها نیست.
کد خبر : ۱۶۷۷۰۱
نویسنده :
جمشیدی

واقعیت امر این است که شاخص کل بورس گویای روند واقعی معاملات روزانه نیست و نوسانات روزانه به اندازه ای افزایش یافته که ریسک سرمایه گذاری در این بازار از توان سهامداران خارج شده است.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی اغلب سرمایه گذاران در جستجوی فرصت های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستند و در کنار آن علیرغم ارزندگی اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه سودآوری آنها متناسب با دارایی های آنها نیست.

فریبرز پرنا افزود: انتظار می رفت تا شرایط اقتصادی در دوران پسا برجام متفاوت از زمان اعمال تحریم های بین المللی باشد و به موجب گشایش روابط بین المللی و بانکی سرمایه های جدیدی وارد اقتصاد کشور شود. حال آنکه شاهد آن هستیم که حدود 500 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه نیمه کاره که شاید 300 الی 400 میلیارد دلار آن مربوط به حوزه نفت و پتروشیمی است، در کشور وجود دارد که این طرح ها نیاز به تأمین نقدینگی و سرمایه گذاری هستند که هنوز محقق نشده است. چرا که در حالی منابع بانکی ارزان قیمت در کشورهای خارجی برای طرح های تشنه سرمایه بویژه در بخش نفت و گاز وجود دارد که هنوز فضای اقتصادی برای ورود این منابع فراهم نشده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت های فعال در بازار سرمایه از پتانسیل های زیادی برخوردارند و ارزش روز و ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی از یکدیگر دارند، گفت: در صورتیکه نقدینگی مورد نیاز شرکت ها فراهم شود قطعاًً سرمایه وارد بازار سرمایه خواهد شد و در شرایط فعلی به دلیل عدم وجود تناسب میان وضعیت سودآوری شرکت با پتانسیل های آن رکود در صنایع ایجاد شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به دلایل عدم ایجاد فضای مناسب برای ورود سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: از یک سو نوسانات نرخ ارز و چند نرخی بودن آن ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را افزایش داده و از سوی دیگر ریسک های موجود در راستای اجرای توافق برجام مبنی بر اعمال محدودیت ها و تهدیدهایی که هنوز برای بانک های متوسط خارجی جهت همکاری مشترک وجود دارد، موجب شده تا نقدینگی از این محل وارد اقتصاد و بازار سرمایه نشود.

وی افزود: به نظر بنده دولت نقش مهمی در شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه کشور ایفا می کند و از چند جهت مقصر به شمار می رود. چرا که از یک سو اکثر شرکت های بورسی دولتی یا شبه دولتی هستند و توسط دولت مدیریت می شوند و از سوی دیگر شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد به طور مستقیم در روند معاملات بازار سرمایه دخیل هستند و می بایست برای ایجاد ثبات در این بازار تلاش کنند. چرا که بی ثباتی در بورس موجب روانه شدن سرمایه به سمت بازارهای کاذب می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به سیاست های اقتصادی دولت نیز اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت طی سه سال فعالیت آن انقباضی بوده و در حالی تورم و حجم پول را در راستای ایجاد ثبات اقتصادی کنترل کرده که این امر منجر به حاکمیت شرایط رکودی در بخش واقعی اقتصاد شده است. از این رو با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان دوره فعالیت دولت یازدهم به نظر می رسد دولت می بایست رویکرد اقتصادی خود را تغییر دهد و اندکی از تمرکز خود بر کنترل تورم بکاهد تا نقدینگی وارد اقتصاد کشور شود. اجرای این سیاست اگرچه موجب رشد اندک نرخ تورم می شود اما با افزایش تولید و بهره وری در صنایع قابل جبران است و می تواند اقتصاد کشور را از فضای رکودی خارج کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
دولت در طی این سه سال که پوز کنترل تورم را داده از لحاظ رشد اقتصادی چی بدست اورده غیر از این است که رکود روز به روز شدیدتر شده و تا العان هم نتوانسته از رکود خارج شود . در شرایطی که تورم بواسطه عدم توانایی مردم در خرید کنترل شده و دولت با این سیاست هاش رکود راعمیق تر کرده و باعث بدبختی و افسرده شدن بسیاری در بازار سرمایه و تمامی بازار ها و بخصوص تولید و نتیجه اش بیکاری و فقر شده است . دولت باید با سیاست کنترل تورم خداحافظی کند و یا اینکه مردم با او خداحافظی کنند .
احمد
GERMANY
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
بی اخلاقی ناشرین وسهامداران حقوقی بربورس حاکم است فکری بکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
تا حالا کجا بودی ...خواب تشریف داشتی!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
دولت؟!!! چرا سازمان بی در و پیکر بورس را نمی گوئید که هیچ نظارتی بر شرکت های بورسی ندارد؟ شپنا قبل از مجمع اعلام می گند سود را اول شهریورماه بگیرید و من سرمایه گذار می رم سهام شرکت را می خرم به امیدی اینکه سود را طبق اطلاعیه شرکت بعد مجمع بگیرم . مجمع برگزار میشه و اول شهریور به بانک مراجعه می کنم و می بینم از سود خبری نیست . با بخش سهام شرکت تماس می گیرم میگه مشکلی پیش اومد ولی در همین شهریور پرداخت می کنیم و این اولن فریب سرمایه گذار و بعد امروز در کدال اطلاعیه می گذارد که طبق مهلت مقرر قانونی پرداخت می شود یعنی رفت هشت ماه از تاریخ مجمع . خوب کارگزار بورس از این فریبکاری ککجاست تا رسیدگی کند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
شوراي عالي بورس و سازمان بورس و رئيس جديد به خاطر دخالت در معاملات و پايين آوردن عمدي قيمت سهمها طبق قانون بورس خلافكار محسوب شده و بايد محاكمه شوند . هر كار غير قانوني خلاف محسوب ميشود. رئيس جديد برنامه كنترل قيمتها و دخالت در روند معاملات را سرلوحه كار خود قرار داده و به همين خاطر بايد محاكمه شود.
آستیا
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
دیگه کاملا مشخصه که هدف و انگیزه تغییر مدیریت بورس هیچ ارتباطی با بهبود وضعیت بازار سرمایه نداشته و انگیزهای دیگری در کار بوده که امیدواریم بعدها که خیلی چیزها روشن شد مثل مسئله فیشهای نجومی مدیران متخلف با توضیحات متناقض و بسیار سطحی مسئله را نخواهند در اذهان عمومی ماستمالی کنند و شعور مردم را به سخره بگیرند!
کنجکاو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
ماهاست که میگوییم که اینقدر بازار سرمایه را ملعبه دستخود قرار ندهید و بگذارید که بازار سرمایه روال طبیعی خود را داشته باشد ولی نه تنها دست از سر سهامداران حقیقی بیچاره بر نمیدارند بلکه احتمالا با اجازه ناظر بازار حقوقی های محترم طبق شرایط اقدام به فروش بی رویه سهام از طریق کد های حقیقی نموده و اول صبح خودرویها را منفی میکنند ! تا کی میخواهند منافع مردم را با این کار نادیده بگیرند ؟ ؟ آیا وقت آن نرسیده که مسئولین بورس (هیت مدیره) به طبیعی بودن روال بازار بیشتر توجه کنند ؟ ! و نگذارند بازار به پازل شود !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
سياست هاي اقتصادي دولت اشتباه بوده و در حال حاضر همان روش را ادامه مي دهد . در مورد بورس هم همه را نسبت به بورس بي اعتماد و بيزار كرده است.
کوروش
UNITED STATES
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
باسلام
این ریس جدید در اولین ورود خود به بورس باز مثل دیگران دروغ بزرگ اصلاح قانون بورس و برداشتن محدویتها و آزاد شدن بورس را مطرح کرد و باز ضربه ای به حقیقی ها وارد کرد و در حال حاضر سخت به جان گروه های افتاده و اجازه حرکت داده نمیشود و همه این بی قانون و ظلم به لطف قانون فعلی که اهرم کنترل و فشار و ایجاد هیجان و ضربه به سرمایه حقیقی ها است . دوستان همه گی برداشتن این همه محدویت که ظلم است و قانون و رانت در اختیار گروهی خواص است ، بخواهید و تا کاری را دنبال نکنید همه مورد ظلم هستید .
امینی
ROMANIA
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
باسلام . الان حق شپارس را حراج کذاشتند اگر خود سهم را 13میلیون بخواهی بخری مجور ی تا 500تومان بالا ببری اینقدر که فروشنده ندارد نمی دانم این حقوقی ها وصندوقهای بازار چه کار می کنند تا چهار شنبه بیشتر وقت ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
این دولت ثابت کرد که ضد بورس وتولید است. و بقول سخنگو نوبخت تمام ذخایر نظام را پست و مقام داده تا بیتامال را ببرند بخورند بخصوص در بازار سرمایه که از سه سال قبل تاکنون نه تنها سودی به ما نداده بلکه 60-70درصد اصل سرمایمونم خورده شده
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
اقتصاد دانی می گوید : اگر میخواهید اقتصاد کشوری را فلج کنید ، کافی است قوانین اقتصادی آن کشور را هر از گاهی تغییر دهید ! چرا ؟ چون سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی اعتماد خود را از دست میدهند و دیگر در هیچ شرکت یا تولیدی ... سرمایه گذاری نمیکنند