بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

بازار آتی ارز، مهم ترین نیاز این روزهای بازار

مرداد ماه آرامترین ماه نوسانات نرخ ارز طی 30 ماه گذشته بود که علت عمده این موضوع بالا بودن حجم عرضه دلار توسط بازار ساز می باشد، که حضور بانک مرکزی به عنوان بازار ساز اصلی مانع از نوسانات شدید در قیمت این ارز شد.
کد خبر : ۱۶۷۷۱۶
نویسنده :
یارمحمدی

طی یک ماه گذشته هر دلار آمریکا از محدوده 3512 تومان با روندی نوسانی رو به بالا تا پایان مرداد ماه به محدوده 3535 تومان افزایش یافت. البته طی این مدت بیشترین قیمتی که این ارز به خود دید 3560 تومان بود.

کارشناس بازار و آتی سکه کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب درگفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مرداد ماه آرامترین ماه نوسانات نرخ ارز طی 30 ماه گذشته بود که علت عمده این موضوع بالا بودن حجم عرضه دلار توسط بازار ساز می باشد، که حضور بانک مرکزی به عنوان بازار ساز اصلی مانع از نوسانات شدید در قیمت این ارز شد.

نیما کرامت در ادامه در رابطه با دلایلی که طی ماه گذشته موجب افزایش قیمت هر دلار آمریکا شده، عنوان کرد: همانطور که بارها به آن اشاره شده، نوسانات دلار طی چند ماه اخیر بیشتر تحت تأثیر عواملی خارج از کشور در حال نوسان است به طوریکه طی این مدت هر دلار آمریکا با قیمت اونس جهانی رابطه ای الاکلنگی داشته و از طرفی با نرخ حواله درهم نیز ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب در ماه مرداد نرخ حواله درهم صعودی و قیمت اونس نیز کاهشی بوده که این امر نوسانات دلار را موجب شده است. نرخ حواله درهم که تا 970 تومان افزایش داشته، به علت رشد تقاضای تجاری و کاهش تخصیص ارز مبادله ای بوده است.

وی افزود: البته سکه بازان در بازار داخلی نیز همراه با کاهش قیمت اونس در بازارهای بین المللی، سعی بر افزایش قیمت دلار داشته اند. از طرفی بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و ترکیه که فرصت آربیتراژ ایجاد می کند نیز، مزید بر علت شده و باعث ایجاد نوساناتی مثبت در این ارز شدند.

کرامت در خصوص خبرهایی که مانع از رشد بی رویه قیمت ارز در بازار شده گفت: انتشار اخباری مبنی بر لغو تحریم های اروپا و تصویب قانون خرید و فروش ارز توسط بانک ها با نرخ آزاد، کاهش نرخ ارز را در این بازار موجب گشته است. بدین ترتیب صادرکنندگان و تجار می توانند از این پس دلار را با نرخ آزاد به بانک ها بفروشند یا سپرده گذاری کنند. البته با توجه به بالا بودن نرخ بهره بانک های ایران در مقایسه با دیگر کشورهای سپرده گذاری ارز با نرخ آزاد باعث شده تا فرصتی برای برخی سرمایه گذاران خارجی ایجاد شود تا با نرخ بهره بالاتر را در خود را در بانک های ایران سپرده کنند که این موضوع افزایش عرضه دلار و کاهش قیمت آن را در پی دارد.

این کارشناس بازار ارز و آتی سکه گفت: راه اندازی بازار آتی ارز، بازار بین بانکی ارزی و تک نرخی شدن دلار از جمله موضوعات داغ این روزهای بازار است که پیش نیاز راه اندازی بازار آتی ارز تک نرخی شدن و راه اندازی بازار بین بانکی ارز می باشد. در حال حاضر با توجه به راه اندازی بازار بین بانکی تنها منتظر تک نرخی شدن ارز بوده که این موضوع نیز به احتمال بسیار زیاد حداکثر تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، در همین ارتباط بورس کالا نیز در جهت فراهم بودن زیر ساخت های لازم برای راه اندازی بازار آتی ارز اعلام آمادگی کرده است. همچنین با توجه به تجربه موفق بورس کالا در استفاده از قرارداد آتی سکه، احتمالاً ابتدا از فیوچر و سپس قراردادهای آپشن مورد استفاده قرار بگیرد.

کرامت تأکید کرد: ارز تک نرخی قطعاً مانع از فسادهای مالی در کشور خواهد شد و صادرات و به دنبال آن تولید داخلی را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: نرخ ارز باید با تورم تعدیل شود که در حال حاضر به دلیل بالا بودن فشار عرضه بازار ساز این نرخ در کشور آنچنان که باید تعدیل نشده است. امیدواریم این جریان ادامه پیدا نکند چرا که جهش قیمتی و حباب منفی ایجاد خواهد کرد و حباب منفی در نرخ ارز باعث افزایش واردات می شود. نرخ ارز باید منطبق بر واقعیت های اقتصادی باشد و اکنون که صادرات غیر نفتی کشور افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن،قیمت نفت نیز کاهش یافته، 50 درصد از ارز وارداتی از دست دولت خارج شده و این امر کمک بسیار زیادی به تشکیل بازار آتی ارز میکند.

این کارشناس بازار ارز در خاتمه خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود دلار در شهریور ماه با توجه به افزایش تقاضای تجاری و مسافرتی نوسانی مثبت در محدوده 3530 تا 3580 تومان داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین نیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
ممنون ... خیلی کامل و جامع
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
نوسانات دلار خیلی محدود شده و بازار آتی ارز واقعا جذابه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
قیمت واقعی دلار حداقل بین 5 تا 6 تومنه،اگر جلوشو نمیگرفتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
این بازار برای تجار بسیار مناسب است،و وارد و صادر کننده ها و حتی تولیدکننده ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
جلوی دلار رو گرفتن،توو دوره ی دوم روحانی قیمت واقعی دلار مشخص میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
ممنون از اطلاعات به روز در مورد دلار ،خسته نباشی