بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

سقوط به یک بهانه

امروز بازار سهام دوباره ردای قرمز به تن کرد و با حرکت یکدست قیمت سهام برای نزول، شاخص کل به مدار 76 هزار واحدی سقوط کرد. اتفاقی که با توجه به عدم وجود نقدینگی در بازار و استفاده سهامداران از هر فرصتی برای شناسایی سود و تسویه اعتبارات خود چندان هم دور از انتظار نبود.
کد خبر : ۱۶۷۹۸۰
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.06.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 343 واحد کاهش به رقم 53919 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 634 واحد کاهش عدد 166575 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 150 واحد کاهش به رقم 27339 واحد رسيد.

همچنین در این روز "ومعادن" با 8 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وغدیر" با 48 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 12 واحدکاهش به رقم 796 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2057 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 607 میلیارد ریال رسید.

امروز بازار سهام دوباره ردای قرمز به تن کرد و با حرکت یکدست قیمت سهام برای نزول، شاخص کل به مدار 76 هزار واحدی سقوط کرد. اتفاقی که با توجه به عدم وجود نقدینگی در بازار و استفاده سهامداران از هر فرصتی برای شناسایی سود و تسویه اعتبارات خود چندان هم دور از انتظار نبود.

به گزارش بورس نیوز، اما حرکت شاخص کل این بار با روند قیمت سهام همراهی کرد و خوشبختانه این اتفاق در حالی رقم خورد که پیش از این بلوک های شاخص ساز مانع از حرکت این نماگر روی روند واقعی آن می شد.

حال آنکه به نظر می رسد پس از اعتراضات گسترده سهامداران و سرمایه گذاران به این معاملات بلوکی و دستکاری شاخص ها که البته به رسانه ها نیز کشید، بالاخره موجب شد امروز در بازار چندان شاهد چنین رویداری نباشیم.

بطوریکه در نبود این بلوک های شاخص ساز، شاخص کل همان روندی را طی کرد که با شرایط فعلی و وضعیت پرتفوی سهامداران همخوانی داشت و معامله بلوکی برای جلوگیری از ریزش این نماگر انجام نشد.

گرچه امروز بازار در حالی طی طریق کرد که حجم و ارزش معاملات به شدت پایین بود و تقریباً تا اواسط ساعات کاری بازاری نیمه تعطیل را شاهد بودیم. البته در یک ساعت پایانی معاملات و در حالی که ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس جمعاً به زور به 150 میلیارد تومان می رسید، به یکباره ارزش معاملات در بازار بورس به 200 میلیارد تومان افزایش یافت که به نظر می رسد باز هم معاملات انتقالی و انجام برخی معاملات به صورت بلوکی علت این رشد باشد.

در مجموع امروز در کلیت بورس به جز روند منفی و تابلوهای قرمز خبری نبود. اما در گروه خودرو سرمایه گذاران در حالی معاملات فرسایشی و نزولی را دنبال کردند که "خودرو" به مدد حمایت بازارگردان خود یعنی سرمایه گذاری سمند به زیر قیمت 300 تومان رسید تا گفته های مدیرعامل این خودروساز یکبار دیگر به طور کامل محقق گردد.

چرا که در روز برگزاری مجمع این خودروساز یکه زارع در حالی از تغییر نگاه بازار گردان سهم به روند معاملات و برنامه برای حمایت از قیمت آن خبر داد که به نظر می رسد وعده تغییر دیدگاه این بازارگردان کاملاً درست بوده است؛ اما نه در جهت حفظ منافع سهامداران حقیقی، بلکه در راستای رها کردن سهم به حال خود؛ تا جایکه قیمت آن از حدود 350 تومان در زمان مجمع به 290 تومان در روز جاری تنزل یابد.

شاید برخی بگویند این روزها کل گروه ها و صنایع در بورس اوضاع به سامانی را همانند "خودرو" سپری می کنند و نباید از یک شرکت خاص انتظار بیش از این را داشت. ما هم چنین انتظاری نداریم؛ اما نکته قابل تأمل اینجا است که در خصوص شرکتی که چنین روندی را می تواند در معاملات و قیمت سهام خود طی کند، شاید بایستی اخبار مثبت و اتفاقات آتی آن را کنسل شده تلقی کرد! به هر ترتیب آینده پرده از همه این رویدادها بر خواهد داشت؛ تنها اندکی صبر می خواهد.

در گروه روی نیز با توجه به رشد قیمت ها در پایان معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی، شاهد روندی مثبت و صعود قیمت ها تا سقف مجاز روزانه و صف نشینی سرمایه گذاران بودیم.

به نظر می رسد ثبت قیمت های جهانی بالای مدار 2300 دلاری برای هر تن فلز روی موتور این گروه را پس از یک اصلاح نسبی قیمت و استراحت کوتاه مدت آنها طی روزهای اخیر، دوباره روشن کرده باشد.

امروز نماد "آکنتور" هم پس از اتفاقات روزهای قبل برای انتشار آگهی دعوت به مجمع و سپس لغو آن و موکول شدن زمان برگزاری این جلسه به آینده، امروز مجدد خبرساز شد تا با اقدام ناظر بازار جهت ابهام زدایی متوقف گردد. بطوریکه طبق اطلاعیه های مندرج در سامانه معاملات، نماد معاملاتی مذکور به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات مربوط به صورت های مالی حسابرسی شده و گمانه زنی هایی که در رابطه با مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده در آن مطرح است، متوقف شد.

خبر برنده شده "حتاید" در مناقصه بندر شهید رجایی هم امروز این سهم را صف خرید کرد. گرچه این تقاضا پایدار نبود و در پایان معاملات سهم به تعادل نسبی دست یافت. گرچه این موضوع تنها در حد شایعه و گمانه زنی است و خود شرکت در خصوص صحت و سقم آن هیچ اظهار نظری نکرده است.

در پایان اینکه امروز اخباری هم به نقل از رییس سابق سازمان بورس منتشر شد مبنی بر ادعای دستکاری شاخص ها در بورس تهران و مهندسی شاخص کل که طی آن به نقل از فطانت عنوان شده که مسئولیت این رخداد با شرکت بورس است. اما ساعتی بعد وی در مصاحبه دیگری صحبت های اولی را از پایه کذب دانست و علت آن را شیطنت برخی افراد عنوان کرد.

به هر ترتیب چه شاخص دستکاری شود یا خیر، آنچه مهم است اینکه در حال حاضر بازار روزهای پر التهاب و خسته کننده ای را سپری می کند و شاید از اواخر ماه جاری بتوان شروع برخی تحرکات مثبت را با جذاب شدن قیمت سهام و شروع دور جدیدی از اعتباردهی کارگزاران به مشتریان شاهد باشیم. اما تا آن موقع به نظر می رسد بورس چنگی به دل نزند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
فقط تحریکات منفی بده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
فقط همین را بگم که بورس ما را بدبخت کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
لعنت به بورس/ لعنت به دروغگویان/ لعنت به ضرر و زیانهای خانمانسوز/ لعنت به کسانیکه تبلیغ بورس را کردند/ لعنت به مدیران حقوقهای نجومی و صد لعنت دیگر!!!!!!!!
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
درود برمدیران بورس امروز شاخص واقعی یا بعباتی ارگانیک بود.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
..چه جای گله وشکایت بورس نیوزمحترم ؟!!!! بورس ماهم جلوه دیگری از اقتصادماست غیرشفاف رانتی شبه مافیایی و متاسفانه پرازفساد و...که درنهایت و همیشه با اکثریتی زیانمندونابرخورداروبااقلیتی برخوردارازهمه چیزودرهرشرایطی است یک مثال ساده بورسی : چند ماه است که سهام مدیریتی شرکت بورسی ومعتبر خودروسازی گروه بهمن پس از کش وقوسهایی سرانجام به بخش خصوصی ظاهرا واقعی فروخته شد درهرکشوری بود اولین اقدام شرکت خریدار مصاحبه مطبوعاتی معرفی خود و دلایل خزیدو توضیح برنامه هایش برای آینده شرکت جهت رفع دغدغه هزاران سهامدار حقیقی و حقوقی شرکت و احترام به شرکای بیش از سی درصدی خود دربازار سرمایه بود اما دریغ از چند جمله روشنگری و شفاف سازی برای سهامدارن حتی در مجمع عمومی سالیانه شرکت !! و ما سهامداران فقط ناظر سقوط نزدیک به سی درصدی قیمت سهم و ارزش بازار شرکت گروه بهمن بعدازین معامله کذایی هستیم و ناظربورس هم هزار ماشا الله دارد به وظیفه اش عمل میکند .......پس چه جای گله و شکایت بورس نیوزمحترم ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
بورس بعد از برجام و دیگر هیچ .................
ناشناس
UNITED STATES
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
اکثر فروشها برای جلوگیری از ضرر بیشتر است نه شناسایی سود.از زمانی که آقای طیب نیا گفت خبرهای خوشی برای بازار سرمایه دارد ببینید چه برسر بورس آمده.اعتماد از دست رفته است و مشخص شده از دست رفتن سرمایه سهامداران خرد هیچ اهمیتی برای دولت ندارد. هر زمان که بخواهند بورس را بالا می برند و بعد از سود مورد نظر پول من وشما را در بورس با صفهای فروش بلوکه میکنند بعداز افت زیاد قیمت آنقدر با اعصاب سهام داران بازی می کنند تا آنها با ضرر زیاد سهمشان را بفروشند. ومجددا بازی را تکرار میکنند.
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
سهامداران خرد که خودم مثل شما تمام دارایم را در بازار سرمایه از دست دادم تمام توان خود را جمع کنید تا روز انتخابات تا انشالله کسی بیاید که کل خسارت شما را جبران کند این آقایان به بهانه جلوگیری از تورم کل دارای سهامداران خرد وضعیف را از بین بردند در صورتی که مدیرانی در این دولت حقوقهای نجومی دریافت کردند که از جیب من وشماست