بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
کد خبر : ۱۶۷۹۹۶

مدیرکل تعهدات و بدهی‌های عمومی دولت با بیان اینکه در قانون بودجه سال 95 کشور، 720 هزار میلیارد ریال امکان انتشار اوراق وجود دارد، گفت: ابزارهای متعددی برای تامین مالی پروژه‌ها در قانون بودجه پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا منطقه گیلان، منصور مولایی پور در نشست بازار سرمایه‌گذاری خارجی که در اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان گیلان برگزار شد، با بیان اینکه کشور ما به سمتی پیش می‌رود که بایستی از ابزارهای مالی بیشتر استفاده کند، گفت: اکنون در 76 کشور دنیا مراکز مالی بین‌المللی وجود دارد که در این مراکز از ابزارهای مالی متعددی بهره برده می‌شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان اظهار کرد: در این کشورها 250 نهاد برای بهره‌گیری از این ابزارها وجود دارد، اما متاسفانه ایران هنوز به ایجاد این مرکز دست نیافته است.

وی با اشاره به اینکه خزانه در کشور جایگاه خوبی پیدا کرده، متذکر شد: لازم است در استان هم از حالت صندوق بودن خارج شود و ما باید بتوانیم از ابزارهای مختلف استفاده کنیم. در واقع به پشتوانه خزانه معین استان می‌توان اوراق و اسناد خزانه را منتشر کرد؛ به نحوی که منابع استان تامین و تورم کنترل شود و منافعی هم برای سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد.

مهدی بنانی، مدیرکل تعهدات و بدهی‌های عمومی دولت در ادامه، درباره‌ چالش‌ها و چشم‌اندازهای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان با محوریت انتشار اسناد خزانه و اوراق بهادار، اظهار کرد: در قانون بودجه سال 95 کشور، 720 هزار میلیارد ریال امکان انتشار اوراق به انحای مختلف وجود دارد لذا ابزارهای متعددی برای تامین مالی پروژه‌ها در قانون بودجه‌ سال 95 پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور در کل 57 هزار میلیارد تومان است که اگر تخصیص یابد، امکان انتشار 720 هزار میلیارد ریال اوراق وجود دارد، گفت: در حال حاضر به غیر از قانون بودجه، قانون رفع موانع تولید هم تصویب شده که احکامی دارد که می‌تواند از انتشار اوراق استفاده کند.

این مقام مسئول ادامه داد: بند الف تبصره 5 قانون بودجه، 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک برای تامین سرمایه طرح‌هایی که کاملا توجیه اقتصادی دارند، انتشار می‌یابد؛ 15 هزار میلیارد تومان هم انتشار صکوک اسلامی برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای با ضمانت دولت پیش‌بینی شده است.

بنانی اضافه کرد: مهمترین موضوع این مسئله وجود طرح‌های عمرانی و معرفی دارایی‌های مناسب است که بتوان بر مبنای آنها صکوک اجاره را منتشر کرد که اگر دستگاه‌های اجرایی اموال و دارایی معرفی کنند، می‌توانند بر مبنای آن صکوک اجاره منتشر نمایند.

مدیرکل تعهدات و بدهی‌های عمومی دولت خاطرنشان کرد: دولت ضامن اصلی این اوراق است و این اوراق در بورس و فرابورس ایران منتشر می‌شود. اگر دولت نتواند این اوراق را ضمانت کند، آن را انتشار نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: از این 15 هزار میلیارد تومان انتشار صکوک اسلامی، 750 میلیارد تومان به شرط دارایی و وجوه بدهی است. شهرداری و شهرهای بزرگ هم که قطار شهری دارند، می‌توانند براساس بند و تبصره 5 قانون بودجه اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشر کنند.

مدیرکل تعهدات و بدهی‌های عمومی دولت به ابزار دیگری به نام اسناد خزانه اسلامی براساس بند ه تبصره قانون بودجه اشاره کرد و گفت: 7 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه داریم که تا امروز 6 هزار و 500 میلیارد تومان عملیاتی شده است.

وی عنوان کرد: براساس بند و تبصره 5 قانون بودجه امسال اوراق تسویه خزانه به میزان 12 هزار و 500 میلیارد تومان صرفا به منظور تسویه بدهی برای دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها و موسسات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنانی همچنین تاکید کرد: این ابزارهایی که در قانون بودجه وجود دارد و می‌تواند عملیاتی شوند هر یک ضوابط و مقتضیات خودش را دارد و استفاده از آنها منوط به این است که اطلاعات مربوط به بدهی و طلب هر دستگاه به وزارت اقتصاد و دارایی رسیده باشد.

مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت با اشارهبه ضوابط موجود، خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت مکلف شده است میزان بدهی‌ها و مطالبات خود و شرکت‌های دولتی را به کمیسیون‌های مربوطه در دولت و مجلس ارسال کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر