بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
در پی انجام معاملات بلوکی متعدد در بورس:

مسئول بلوک زنی ها در شاخص کل را معرفی کنید

انجام معاملات بلوکی متعدد در نمادهای مطرح و بزرگ بورس به منظور سر پا نگهداشتن شاخص کل بورس و سقوط آن به مدارهای پائین تر آن هم در شرایطی که هر روز شاهد روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و آب شدن سرمایه سهامداران هستیم، وظیفه سنگینی است که بر عهده معاونت بلوک زنی در سازمان بورس گذاشته شده است.
کد خبر : ۱۶۸۲۰۰
نویسنده :
جمشیدی

سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی و ناظر اصلی بازار سرمایه دارای ارکان و بخش های درون سازمانی متعددی همچون معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران، معاونت نظارت بر نهادهای مالی و ... است که هر یک از این بخش ها تاکنون تا حد امکان به وظایف و تعهدات خود عمل نموده اند و مراتب تقدیر از مسئولان ارشد در این بخش ها نیز از سوی مقامات مختلف سازمان به انجام رسیده است. این در حالی است که به نظر می رسد در شرایط کنونی بازار سرمایه یک نهاد یا به عبارت بهتر مسئول در سازمان بورس فعالیت می کند که وظیفه خطیر و مهمی را هر روز به تنهایی بر دوش می کشد. شخص یا نهادی که تاکنون هویت اصلی آن در میان اهالی بازار سرمایه فاحش نشده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه بی صبرانه علاقمندند تا نهاد یا مقام مسئول مربوطه را بشناسند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، انجام معاملات بلوکی متعدد در نمادهای مطرح و بزرگ بورس به منظور سر پا نگهداشتن شاخص کل بورس و سقوط آن به مدارهای پائین تر آن هم در شرایطی که هر روز شاهد روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و آب شدن سرمایه سهامداران هستیم، وظیفه سنگینی است که بر عهده معاونت بلوک زنی در سازمان بورس گذاشته شده است تا این مقام مسئول در زمان مناسب با انجام معاملات بلوکی در نمادهایی با ارزش بازار قابل توجه همچون "فارس"، "اخابر"، "خودرو" "فملی" و سایر نمادهای مطرح از افت شاخص کل بورس جلوگیری بعمل آورد و رشد نماگر بازار سرمایه به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور را به عنوان برگی از افتخارات سازمان بورس و وزارت اقتصاد در دولت فعلی ثبت کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد تاکنون نهاد مسئول بلوک زنی در سازمان بورس به خوبی به وظایف خود عمل کرده. چرا که در شرایطی که سهامداران در اغلب روزها شاهد کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود هستند و رنگ صفحه اول تابلوی معاملات بورس به ندرت به سمت سبزی می گراید، اما بررسی روند شاخص کل در یک دوره همچون از ابتدای مردادماه تا چهارشنبه هفته گذشته بیانگر این است که نماگر بازار سرمایه بیش از دو هزار واحد رشد داشته است و این از عجایب این روزهای بورس است که هر روز به ضرر سهامداران افزوده می شود و روز به روز از ارزش سهام شرکت ها کاسته می شود، اما شاخص کل به مدد انجام معاملات بلوکی در درصدهای مثبت روی برخی از نمادهای مطرح و زحمات بی دریغ مسئول بلوک زنی در بورس یکی پس از دیگری پله های صعود را می پیماید. در این شرایط هر روز این سوال در ذهن سهامداران مطرح می شود که براستی چه شخصی یا نهادی هر روز بی آنکه نامی از خود فاحش کند این وظیفه مهم را انجام می دهد؟

بر اساس این گزارش، از مسئولان و مقامات ارشد سازمان بورس درخواست می کنیم که این نهاد را به سهامداران معرفی کنند تا هویت آن برای اهالی تالار مشخص شود. بهرحال آنچه که در شرایط اسف بار این روزهای بازار سرمایه واضح است این است که روند شاخص کل بورس آن چیزی نیست که سهامداران هر روز در روند بازار سرمایه شاهد آن هستند و به طور قطع تبعات منفی ممانعت از افت شاخص کل همگام و مطابق با روند معاملات بورس آسیب های فراوانی را بر بدنه این بازار وارد می کند و شرایط را بیش از پیش نامناسب می کند.

علاوه بر این، رشد شاخص کل بورس علیرغم افت ارزش سهام شرکت ها و زیان سهامداران سبب می شود تا اطلاعات و آمارهای نادرستی در خصوص وضعیت بازار سرمایه به دست مسئولان و مقامات ارشد اقتصادی برسد که به طور قطع گویای مشکلات و چالش های موجود در این بازار نخواهد بود. از این رو عدم رفع موانع بر سر راه بازار سهام به صورت غیر واقعی و غیر کار آمد خود مشکلی بر مشکلات موجود می افزاید و اقدامات مسئولان دولتی برای بهبود شرایط بازار سرمایه دردی از درد سهامداران دوا نخواهد کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
اکثر بلوک زنی ها مربوط به پتروشیمی خلیج فارس است . این نهنگ پیر و فرسوده را باید از بورس اخراج کنند . تمام بدبختی های ما سهامداران خرد بخاطر فارس است .
مجید
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
فارس اشغالترین سهم کره زمین هست
احسان امیری کارگزار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
سلام
امكانش هست بنده اسم سهام سبد خودم را اعلام کنم و مسئولین محترم محبت کنند بلوک ها را برای سهام بنده ست کنند !
زیاده خواه نیستم 10 % كافيست .
شهرام
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
فکرکنم موقع به دنیااومدن خانواده نمکت روزیادکردن وبدجوری شورشدی (نمکدون )
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
هرجایی یه راهی دارن برا ... تو بورس هم این راهشه....
علي توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
درود بر بورس نيوز و در ضمن كجاست سيل سرمايه گذارهاي خارجي در بورس مخصوصا زماني كه ببينند پولشان ماه ها در شپلي و الان هم در نماد بانكها قفل شده است و انهايي كه اعتباري گرفته اند در حال نابودي و با اين محدوديتهاي رشد مثل نوسان و يا حجم مبنا كه نميدانم اختراع چه نابغه اي است ، ايا جاي اميد به ورود سرمايه گذار خارجي ميگذارد؟ حتي با حجم مبناي يك(١) باز فاصله بسياري زيادي بين قيمت پاياني و اخرين قيمت است نثل مثلا نمياد ودماوند امروز ولي اگر فقط سه قيمت بدون حجم مبنا ، قيمت خريد، فروش و اخرين قيمت كه ميتونه يكي از ان دو باشد، هميشه روز بعد سهم با قيمت واقعي باز ميشود و نه با فاصله چند توماني با ديروز. زمان بسته شدن سهم ميتوانند سود ساليانه را اعلام كنند و روز بعد نماد باز شود بجاي اعلام مجمع ده روز قبلش و بعدش چندين هفته نماد بسته و اين در مورد تعديلات هم ميتواند صدق كند و هيچوقت نمادي بسته نميماند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
تو 4 ماه 50درصد دارایم در سهم سایپا نابود شد ولی شاخص رشد کرد.دولت عشق امار قلابی دارد چون امار واقعیش همگی نزولی و افتضاحه. ریس ستاد انتخاباتی روحانی هم تایید کرد.
احمدي
UNITED KINGDOM
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
من بيش از سي سال در بورسهاي جهاني كار و مطالعه دارم و واقعا دركم از قوانين بورس ايران به اينجا رسيده كه اين بورس براي بچه هاي زير هجده سال خوب است چون اينقدر مقررات دست و پا گير دارد كه إنسان بالغ را يا به پيري زودرس ميرساند، يا سكته قلبي و يا ناميد از سرمايه گذاري و اين ميتواند يا بدليل نفوذ بيش از حد نهادها و دولت بدليل بزرگترين سهامدار باشد چون دولت عاشق كنترل و مقرارت است و يا مديريت بسيار ضعيف بورس مه ان هم از طرف دولت برگزيده ميشود پيشنهاد من اين است كه اين مديران حداقل دو سال قبل از سمتشان در اروپا و يا امريكا يك دوره بگذرانند و ببينند چقدر اين قواننين بورسي ما از كميسيون چند ميليوني واسه يك كليك كارگزاري روي هر خريد و يا فروش( در خارج هر تعداد سهم و يا خريد كميسيون فقط بيست هزار تومان است) تا ماليات روي فروش كل ، سواي اينكه طرف ضرر كرده و يا نه ( در خارج فقط روي سود و ان هم اخر سال خود سهامدار ميپردازد)و حجم مبنا كه مسخره ترين ابزار و نوسانهاي پنج درصدي كه انسان را به گريه واميدارد و هيچكس نيست به داد بورس مدل جهان پنجمي ايران برسد.اين باعث ميشود كه مدير جديد با درك بالاتري وارد گور شود والاه تا أبد اين بورس به جايي نخواهد رسيد.
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
تا چند وقت وضع به همین صورت اگه دقت کنید به میزانی که چند حقیقی صاحب سهام سبب منفی شدن و کم شدن قیمت سهام هستند به همین مقدار تقریبا در چند سهم حقوقی داره سهام رو از همین حقیقی ها مثبت میخره که میتوان نتیجه گرفت افت یکباره قیمت سهام تقریبا به انتها رسیده و از هفته آینده حرکت الاکلنگی قیمت سهام وصعود شاخص با شیب ملایم را خواهیم دید البته کسانی که فقط در یک گروه سرمایه دارند کمتر میتونن از این وضعیت استفاده کنند مثلا یکی از دوستانم فقط چند سهم خودرویی داره که با توجه به تجربه و روند معاملات در بازار از نظر بنده مناسب نیست . همه این مطالب تجربی همونطور که همین روزها سال قبل رشد شاخص تا 80000 گفتم. از سهم خارج نشید باید یاد بگیرید در هر قیمتی سهم اضافه کنیید اگه کمی فکر کنید میببینید امکان دارد .
موفق باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
آقای محمد رضا
ما که با وعده و وعیدهای مديرعامل فارس ، تک سهم پتروشیمی خلیج فارس شدیم و بدبخت شدیم . تما سرمایه ام آب شد و با کلی ضرر خارج شدم و هم اکنون سبدی برای خودم درست کرد. خداوند از سر تقصیرات مدیران عامل فارس نگذره آن دنیا باید جوابگو باشند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
سلام-اززمان مجمع عمومی بانک ملت.صادرات.سینا.تجارت وپاسارگادحدودسه ماه گذشته است.سهام این بانک هادراین سه سال ازمبلغ اسمی(1000)ریال بالانرفته واگرهم بانکی بالاتراست از3500ریال به پایین تراز2000ریال رسیده است.به کسانیکه سهامداراین بانک هاهستندسودی پایین ترازسودسپرده بانکی داده میشود.منی که دراین بانک هاسهامدارهستم زن وبچه ندارم؟آیاکارمندان وروسا وهیت مدیره این بانک هاکه باسرمایه امثال من حقوق بالامیکیرندوهروقت هم به بانکی مراجعه میکنم می بینم کارمندان باموبایل بازی میکنندو وقت گذرانی میکنند.آیابازرسی یا کنترلی به حساب کتاب وکار وبیلان مالی این هانیست؟آیادولت ویاسازمان بازررسی ویاحراست های این بانک کشک هستند؟
چرااین نمادهابایدبسته شود؟چرااین نمادهاشفاف سازی رااین همه طولانی میکنند؟چرادولت وبازرسان بورس تازمان بورس خوابشان برده بوده است؟
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
موارد بود که باید در بورس توجه داشت که لازم بود یاد آوری کنم :
1- با پول ها مازاد در بورس سرمایه گذاری کنید .
2- حتما به گزارشات صورتهای مالی توجه ویژه ای شود .
3- به روند قیمت در کف ودر سقف در هفته وسال توجه کنید .
4- خرید پرتفوی در سهام شرکت های که روند رو به رشدی دارند .
5- یکی از عوامل اساسی در رشد قیمت ها در بلند مدت این است که آیا آن صنعت روند روبه رشد دارد یا نه ؟
6- به روانشناسی بازار توجه کنید .
7- وعوامل دیگر ....

آنچه که بیان شده حاصل تجربه چندین ساله در بورس است .
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
بهترین بلوک زنهای حرفهای رو از... کشور آوردن توبورس با ماسه وسیمان ملات درست میکنن وبلوک میزنن وخیلی راحت میشه شناسایشون کرد.من خودم نیز ازسهامداران ومالباختگان بورس هستم بخصوص دراین دوسال گذشته ونمی خواهم بااین حرفها اعصاب سهمداران محترم رو که بامن هم درد هستم خورد کنم.اما فقط ماسهامدران باتجربه میدانیم برسرشاخص چه میاورندو دراخبار و رسانه ها شاخص رو پفکی با دمیکنن تا سهامداران جدید رو تشویق وارد بازاربکنن تا سرمایه ها از بانکهای ورشکسته خارج نشود.بااینکه اکثرسهامداران با تجربه ازاین بازی ها اطلاع کافی دارند اما اگر بورس نیوز عزیز اگر وجدان رسانه ای داری این مطالب حقیر رادرج کن. تا حداقل ما مالباختگان کمی دل گرم شویم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
بازار گردان بانک پاسارگاد که وقتی میخواهند بلوک بزنند ، در ججم هایی از 10 عدد تا 20000 عدد انجام میدهند. یکهو 2000 تا معامله میکنند برای جابجایی 30 میلیون سهم. اینها کار کسی که روان سالمی دارد نیست . بارها به ناظر زنگ زده ام ، او هم میگوید برای اینکه حوصله شان سر نرود اینکارها را میکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
چرا ناظر بازار به مدبران تذكر داده كه ديگه رتكو نخره چون سهم خشك ميشه . آيا دستكاري علني در سهام خلاف قانون نيست. آيا همه بايد قانون را رعايت كنند بجز خود سازمان. حتما بايد سرمايه ها را تبديل به دلار و خارج كنيم تا رضايت بدهيد ؟
علی
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
اقا کجای دنیا تو دوماه 100 درصد سود میبری حالا فرض کن 5 درصد نوسان رو بردارن به نظرت چی میشه سکته ای ها بیشتر میشن به نظر من بهترین و خر تو خر ترین بورس دنیا رو ایران داره ایا این خوب نیست حالشو ببرین
هادی
UNITED STATES
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
از بلوک زنی خوشم می اید.هرروز تکرار شود.
مهندس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
6 ماه پیش با کلی تبلیغ دماوند رو قالب کردن به ملت...بعد از 6 ماه 20 درصد زیر قیمت عرضه اولیه اومده....کسی هم پاسخگو نیست
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹
با سلام تا کی میخواهید صورت بورس را با سیلی سرخ نگه دارید / وقتی سهامداران و کارشناسان هروز صحبت از بازار کسالت اور و خسته کننده میکنند عمل شاخص سازی مثل چکشی است که بر سر سهامداران میزنید و در رسانه ها و تی وی صحبت از مثبت بودن شاخص میکنید و با این عمل احتمالا اقای روحانی فکر میکند از رکود خارج شده ایم و به بازدی مثبت هم رسیده ایم . اگر بازار بورس نمای اقتصاد کشور است با این عمل شاخص سازیی با افزایش زیان سهامداران بی اعتمادی به بازار افزایش پیدا میکند . شلاقی که به بازار بورس و سهامداران طی این سه سال زدی هیچ وقت از یادمون نخواهد رفت
باشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
از اول همه دولتها نالایق بوده اند .به قولی تا بوده همین بوده وهست دیگر.لطفا منعکس کنید این پیام را.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
با عرض سلام خدمت مدیریت فهیم خبرگزاری
بنده 3تا راه حل دارم برای مبارزه با مفاسد اجتماعی و اداری که مینویسم و امیدوارم به گوش مسئولین برسانید
1- مشارکت مردم در اعتراض با تخلفات اگر شهروندی تخلف در نانوایی یا ادره ای دید راحت بیان کند و به او انگ نزنند استفاده از نیروی مردمی
2- استفاده از نشریات که راحت بتوانند تخلفات را بگویند تا انباشته نشود
3- ملزم کردن رییس ادارات و سازمانها و وزارتخانه ها و شرکتها به اینکه ماهیانه یک کنفرانس ازاد با مردم و نشریه ها داشته باشند تا همه بتوانند سوالات خود را با مسئولین در میان بگذارند
همین کافی است برای محدود کردن متخلفین بدون هیچ هزینه ای فقط کافیه یک بخشنامه صادر شود
با احترام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
به نظر من بلوک زنی کار بدی نیست و اگر نبود تا به حال افت شدید شاخص و فرار سرمایه از بورس را شاهد بودیم. سازمان بورس باید در مقابل افت بی دلیل سهام عکس العمل نشان بدهد الان همین سهم خلیج فارس دو ماه بی دلیل قیمتش پایین میاید و سهامدار عمده هم به دلیل این فشارههای وارده در مورد بلوک زنی هیچ حمایتی از سهم نمی کند.
رضا
ROMANIA
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
عجیب مثبت بودن شاخص باوجودمنفی بودن بازاروبسیارعجیب ترازاون اظهارنظرسخنگوی دولت مبنی بررضایت مندی ازاوضاع بورس دردوران سه ساله دولت است هرچندبنده قبل ازاین سه سال تجربه چندانی ازاوضاع بورس نداشتم ولی جدااین سه سال به جزضرروبدبختی وزجرونکبت جزایام معدودی که دل خوشحال کنکی بوده نداشته اخرنمی دانم این اظهارنظرهاجهل است یاتجاهل یاغرض فقط درصورت اول پیشنهادمی دهم قدری مطالعات جدی ترشودتا اگرهمدردی نمی شودنمک برزخم انهاکه باهزارویک امیدپادراین سراب وصدالبته گرداب مخوف گذاشتندپاشیده نشوددرمعتدل ترین حالت اگربخواهیم میزان توفیق دولت رادربازه سه ساله بورس برسی کنیم بایدبرای سال اول فاصله اول مرداد92تا93 میانگین قیمت حداکثری وحداقلی سهم رابگیریم وبرای دوسال بعدسودی معادل سودیک ساله بانکی که برای سال مرداد93تا94بیست وچهارو94تا95بیست درصداست اضافه کنیم البته سودوافزایش سرمایه راهم ازقیمت سهام کم کنیم ببینیم وضعیت امروزچگونه است من این نسبت رابرای خیلی سهمهاحساب کردم وضعیت اسف باری درامدشبندربه نمایندگی ازپالایشیهااولین قیمتی که دردولت جدیدبعدازبازگشایی خوردبیش از1200بودودرهمان بازه بین 950تا1810تومان باتعدیل قیمت سه سودی که پرداخته ودوتاافزایش سود24و20درصدی قیمت حدود1600خوردیعنی قیمت فعلیش 70درصدکمتراست پارسان 580تومان یعنی الان 64درصدکمتراست فملی 475تومان یعنی الان 67درصدکمتراست کگل 495تومان الان 70درصدکمتره این نسبت برای خصوصاببیشترسهام ساختمانی هم ازقبیل ثتران ثباغ ثشاهدبیش از60درصدکمتره برای پترویهای دیگه مثل تاپیکووپتروبیشترفلزی معدنی سنگ اهنیها کانه های غیرفلزی بین 50تا70درصده برای غذایهایی مثل وبشهروغبشهرهم همین رقمه البته برای بانکیها مقداری کمترحدود40تا50درصده سرمایه گذاریهاهم 20تا30درصدپایین تره حتی خودرویهاباوجودرشدانچنانی 10تا20درصدی اکثرازیراین رقم قرارمی گیرندانفورماتیکیهاوداروییهاشرایط خیلی مناسب تری دارندالبته سهمهایی مثل برخی قندیهاقطعه سازها وتک نمادهایی مثل کنتوروسمگا شرایط خوبی حتی بالاترازمبلغ محاسبه شده دارند