بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر : ۱۶۸۲۵۳


بین الملل > آسیا - ایرنا نوشت: روسیه اقدام کره شمالی در انجام آزمایش هسته ای را که پنجمین برنامه آزمایشی اتمی این کشور محسوب می شود به عنوان نقض قوانین بین المللی به «شدیدترین وجه محکوم» کرد.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در بیانیه ای با اشاره به آزمایش هسته ای کره شمالی اعلام کرد: پیونگ یانگ این آزمایش را با نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل انجام داد که نادیده گرفتن معیارها، قوانین بین المللی و خواسته های جامعه جهانی شایسته شدیدترین محکومیت است.

در بیانیه آمده است: اقدام های کره شمالی برای ضربه زدن به نظام جهانی جلوگیری از گسترش (سلاح هسته ای) انجام گرفته و خطر جدی برای صلح و امنیت در شبه جزیره کره و منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام محسوب می شود.

«این اقدام ، نخست پیامدهای منفی برای کره شمالی دارد که اصرار داریم به ماجراجویی های خطرناک پایان دهد. می خواهیم مصوبه های شورای امنیت را به طور کامل اجرا و از برنامه های هسته ای و موشکی خود صرف نظر کند و به نظام منع گسترش سلاح هسته ای بازگردد.»

روسیه همچنین از تمامی طرف های مربوط به مسائل کره شمالی خواسته است از برداشتن گام های ایجاد تنش بیشتر پرهیز کنند و برای هماهنگی اقدام ها به منظور تنظیم واکنش بین المللی در برابر رویکردهای پیونگ یانگ آماده باشند.
در پایان بیانیه گفته شده است: طرف روسی به راه حل سیاسی-دیپلماتیک مسائل هسته ای شبه جزیره کره از طریق مذاکرات پایبند است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از منابع رسمی کره شمالی، انجام آزمایش هسته ای بامداد امروز در این کشور را تایید کرد و گزارش داد که در پایگاه اتمی «پانجی -ری» انجام شده است.

گزارش تلویزیون دولتی کره شمالی حاکی است که دولت این کشور ضمن تایید خبر انجام موفقیت آمیز آزمایش، اعلام کرده است که از این پس بر کمیت و کیفیت این عملیات می افزاید.

بر اساس این گزارش، آزمایش انجام شده به قدری قوی بوده که ساعت 9 صبح به وقت محلی ایجاد لرزشی مشابه 5.3 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در محل انجام آن ثبت شده است.

مرکز زمین شناسی آمریکا ضمن تایید انفجار 5.3 ریشتری در عمق صفر کیلومتر زمین در پانجی - ری، اعلام کرد که این انفجار می تواند حاصل پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی باشد.

کره جنوبی نیز ضمن تایید این خبر به نقل از مرکز لرزه نگاری این کشور از یک انفجار مصنوعی در محل آزمایش های نظامی پانچی ری داده بود.

سامانه آزمایش هسته ای پانجی - ری کره شمالی از سال 2006 تا کنون چهار آزمایش اتمی را تجربه کرده است که دومین آن در 2009، سومین در 2013 و چهارمین آنها به قدرت 5.1 کیلو تن ژانویه امسال میلادی (دی ماه گذشته) بوده است.

چین نیز با اعلام مخالفت شدید از انجام آزمایش هسته ای کره شمالی، از همه طرفها در جامعه بین المللی خواست خویشتن داری خود را در خصوص این موضوع حفظ کنند.

 وزارت امور خارجه چین روز جمعه و در پی آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بی ثباتی و هرج و مرج و یا حتی بروز جنگ در شبه جزیره کره به سود هیچ طرفی نیست.

چین همچنین از پیونگ یانگ خواسته است که به تعهدات خود در قابل جامعه بین المللی و قوانین آن پایبند باشد و باعث بی ثباتی منطقه نشود.

پکن در عین حال به پیونگ‌یانگ هشدار داد تا از تعهداتش در راستای «عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» تبعیت کند.

در بیانیه وزرات امور خارجه چین همچنین به استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در خاک کره جنوبی اشاره شده و آمده است: تصمیم سئول برای استقرار این سامانه ها باعث بر هم خوردن توازن استراتژیک و موازنه راهبردی منطقه می شود.

اعلام این موضع در واقع اولین واکنش رسمی چین به تازه ترین آزمایش هسته ای کره شمالی است که صبح امروز انجام شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
دولت چین از حامیان اصلی دولت کره شمالی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
سلام مردم کره شمالی حدود 70سال است که مورد ستم وظلم ظالمانه جند کشور شده است وبقیه کشورهای دنیا نیز بی اعتنا هستند یا به ظالمان کمک می کنند مردم کره شمالی در این دنیا که حقوق انها را به رسمیت نمی شناسد حق دارد که از توان خودش هرکونه که خواست استفاده کند و واجب است که حتی حمله اتمی بکند به کشورهای ظالم تا به حقوق حقه خود دست یابند از همه بدتر این دولت زابن است که زیر یوغ امریکا هست وخود کشور زابن طعم تلخ ظلم را کشیده است به کشور کره شمالی ظلم می کند به جای اینکه همدردی کند در هر صورت با این کشورهای ظالم به حق کره شمالی مردم کره شمالی حق حمله اتمی را دارد وجای هیچ کونه نکوهش را ندارند