بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

غول متانول از خواب بر می خیزد؟

شرکت متانکس یک تولید کننده چند ملیتی متانول است که در کانادا به ثبت رسیده و در کشورهای کانادا، آمریکا، شیلی، مصر، نیوزیلند و ترینیداد و توباگو اقدام به تولید محصول می‌کند.
کد خبر : ۱۶۸۲۷۸
شرکت متانکس یک تولیدکننده چند ملیتی متانول است که در کانادا به ثبت رسیده و در کشورهای کانادا، آمریکا، شیلی، مصر، نیوزیلند و ترینیداد و توباگو اقدام به تولید محصول می‌کند. مجموع ظرفیت تولید این شرکت در حالی که حدود 8 میلیون تن در سال بوده،‌ هم اکنون به 11میلیون تن در سال رسیده است و باید توجه نمود که در مواقعی به دلیل رقابت یا کمبود خوراک در برخی واحدها، این ظرفیت محقق نمی‌شود.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، کارخانه‌های مختلف این شرکت عمدتاً از گاز جهت تولید متانول استفاده می‌برند و خوراک مصرفی خود را در قالب قراردادهای بلند مدت خریداری می‌کنند. برخی از کارخانه‌ها به طور مثال در منطقه شیلی و ترینیداد به دلیل خوراک ارزان‌تر، هزینه تولید پایین‌تری دارند اما تولید در قاره آمریکا عمدتاً با هزینه بالاتری انجام می‌شود. به شکلی که افزایش بهای گاز در یک دهه اخیر گاهاً منجر به توقف تولید در برخی کارخانه‌های این شرکت شده است.

این شرکت در سال 2002 میلادی محصول خود را در آسیا به قیمت 200 دلار به فروش رساند که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های متانول محسوب می‌شود و این در حالی است که در سال 2007 قیمت متانول این شرکت به بالای 700 دلار رسید. از سال 2013 تاکنون، نقطه اوج قیمت‌ها در ژانویه 2014 بوده است که قیمت هر تن محصول تحویل آسیا به 590 دلار رسید و پایین‌ترین قیمت این سال ها در ماه مارس 2016 بود که به هر تن 255 دلار کاهش یافت!

بر طبق بررسی‌ها، قیمت گاز برای هر مترمکعب در طول سال 2002 از رقم 8.2 سنت به 17سنت افزایش یافته است و همچنین در سال 2007 قیمت هر مترمکعب گاز بالای 25سنت بوده است. اما در ژانویه 2014 قیمت گاز مجدداً به 17سنت برگشته است و هم اکنون که قیمت گاز از ابتدای سال میلادی جاری از رقم 7 سنت در هر مترمکعب به 10 سنت رشد نموده؛ متانکس نیز قیمت‌ها را از 255 دلار طی دو مرحله به 275 دلار افزایش داده است اما به نظر نمی‌رسد که این پایان ماجرا باشد.

در صورت ثبات قیمت نفت در محدوده فعلی، قراردادهای گاز بلند مدت در مناطق هنری هاب روند افزایشی خود را ادامه می‌دهند و به طور قطع متانکس به صورت آهسته و پیوسته بر قیمت متانول خود می‌افزاید. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده متانول و به دلیل اینکه در مناطق مختلفی از جهان محصول خود را عرضه می‌کند، تأثیر با اهمیتی بر قیمت متانول می‌گذارد و به این ترتیب انتظار داریم قیمت متانول Cfr چین نیز رشد و تا محدوده 245 دلار افزایش یابد که هم اکنون در محدوده 225 دلار معامله می‌شود. داده های مورد مطالعه از سال 2002 میلادی تاکنون و انطباق قیمت متانول و گاز در منطقه هنری هاب(به عنوان نمونه مورد مطالعه) نشان می‌دهد که کف قیمتی متانول تحویل آسیا توسط متانکس 255 دلار و Cfr چین در حدود 220 دلار است و به دلیل تثبیت و یا افزایش قیمت نفت، قیمت گاز روندی صعودی اما ملایم خواهد داشت که این موضوع در نهایت قیمت متانول را به بالای 300 دلار برای متانکس و cfr چین را به 270 دلار می‌رساند. در همین راستا قیمت گاز طبیعی در هر مترمکعب هنری هاب نیز بین 10 تا 12 سنت حفظ خواهد شد، بنابراین تصور این است که قیمت گاز به اندازه کافی رشد کرده در حالی که قیمت محصول یعنی متانول حداقل 10 درصد دیگر رشد خواهد کرد.

اما در بررسی نمودار قیمت سهام متانکس، مشاهده می‌نماییم که در دو هفته اخیر قیمت 14 درصد رشده کرده و از سطح 36 دلار به 41 دلار رسیده است. آرایش نمودار تغییرات قیمت این سهم نشان می‌دهد که قیمت اهداف بالاتری را در سر دارد. چرا که همانطور که در تصویر اول مشاهده می‌کنید، قیمت در آستانه شکست روند نزولی خود قرار گرفته است که اگر این مهم رخ دهد، انتظار می‌رود قیمت حداقل تا محدوده 55 دلار صعود کند. در تایم فریم روزانه نیز قیمت گارد صعودی به خود گرفته و بعد از مدتها ابر کومو در ایچیموکو از حالت نزولی به حالت صعودی سوییچ کرده و قیمت در بالای کموی روزانه قرار گرفته است. این در حالی است که قیمت همزمان بالای تن‌کن سن و کی‌جن‌سن قرار گرفته و تن‌کن‌سن توانسته کی‌جن‌سن را به سمت بالا قطع کند که نشان از قدرت رالی صعودی دارد. با این وضعیت، رسیدن قیمت به محدوده 50 دلار دور از ذهن نیست.

اما تغییر رفتار قیمت سهام این غول متانولی از این رو اهمیت دارد که می‌تواند نشانه و محرکی برای رشد قیمت سهام شرکت‌های مشابه خود باشد. از این رو بهتر است تحرکات قیمت سهام این گروه و صنعت را زیر نظر داشت.

غول متانول از خواب بر می خیزد؟


غول متانول از خواب بر می خیزد؟

غول متانول از خواب بر می خیزد؟

ولید هلالات مجید حصاری

اشتراک گذاری :
ارسال نظر