بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
طی نشست خبری صبح روز جاری تشریح شد:

اهم برنامه های شاپور محمدی در سازمان بورس + تکمیلی

شاپور محمدی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اقدام به ارایه برنامه های خود به عنوان ریاست سازمان بورس اوراق بهادار کرد و گفت: در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی بحث مقاوم سازی بازار سرمایه، ارتقای سامانه معاملاتی و سامانه تسویه و پایاپای در اولویت قرار گرفته است
کد خبر : ۱۶۸۲۹۲
نویسنده :
یارمحمدی

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اقدام به ارایه برنامه های خود به عنوان ریاست سازمان بورس اوراق بهادار کرد و گفت: در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی بحث مقاوم سازی بازار سرمایه، ارتقای سامانه معاملاتی و سامانه تسویه و پایاپای در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: دومین برنامه سازمان اصلاح رویه های اجرایی در سازمان بورس و بازار است که در همین راستا از هفته اول آغاز دوره ریاست بنده در سازمان ، سامانه زمان سنجی فعالیت ها آغاز به کار کرده تا طبق آن متوسط زمان ورود درخواست ها، فرآیندها و زمان به اتمام رسیدن آنها به شورای عالی بورس گزارش شود و بررسی های لازم در راستای کاهش این زمان انجام گیرد. همچنین، لازم است تمامی شرکت های تحت نظارت سازمان از جمله بورس، سپرده گذاری، شرکت فناوری اطلاعات این سامانه را لحاظ کنند.

محمدی برنامه بعدی خود را این چنین عنوان کرد: برنامه بعدی راه اندازی ابزارهای جدید به عنوان یکی از درخواست های بازار سرمایه از سازمان بورس، می باشد. در همین راستا قصد راه اندازی و استفاده از ابزارهای اختیار خرید و فروش را داریم که بخشی از این برنامه تاکنون انجام شده و تلاش بر این است تا در حداقل زمان ممکن و تا پایان سال جاری عملیاتی گردد.

وی افزود: یکی از بحث های دیگری که بخش عمده آن تاکنون انجام شده، واگذاری حوزه های مرتبط با برگزاری آزمون ها و فعالیت های آموزشی به کانون کارگزاران است. همچنین بهبود تعامل با دیگر نهادها یکی دیگر از کارهایی است که باید انجام گیرد که در همین راستا ما تعاملات خود را با بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده ها افزایش داده و سقف سپرده گذاری صندوق ها در بانک ها را از ۷۰به ۶۰ درصد کاهش داده ایم تا با توجه کاهش نرخ تورم و تعدیل نرخ سود سپرده ها متناسب با آن، ریسک این صندوق ها نیز کاهش یابد.

وی تصریح کرد: از بحث های مهم دیگری که آغاز شده می توان به تقویت فرآیند اطلاع رسانی و افشای اطلاعات اشاره کرد که تا طی دو هفته آینده اطلاعات مربوط به تولید و فروش ماهانه که قبلا به صورت اختیاری منتشر می شد، به صورت اجباری ارایه گردد تا مانع از انباشت آن شود. همچنین اطلاع رسانی بین المللی و ارایه صورت های مالی شرکت ها طبق استاندارد ifrsنیز انجام خواهد شد تا از این پس ۲۰ شرکت از جمله بانک ها و شرکت های مشمول تلفیق در سال ۹۶ گزارش های سال ۹۵ خود را طبق این استاندارد های بین المللی ارایه کنند.

رییس سازمان بورس با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با کشور های مهم منطقه گفت: این مراودات بین المللی در حال پیگیری است و سه شنبه هفته گذشته با آلمان تفاهم نامه ای جهت انتقال دانش مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی مورد امضا قرار گرفته است.

محمدی افزود: تقویت ابزارهای مالی در بورس کالا و انرژی و راه اندازی ابزار هایی همچون سلف و آپشن در این بازار، یکی از اهداف سازمان می باشد.

وی ادامه داد: سامانه پیامکی نیز ظرف دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد تا از این طریق هر کد سهامداری که اقدام به خرید و فروش سهمی می کند اطلاعات این معاملات به اطلاع سهامدار برسد و از سو استفاده و پول شویی جلوگیری گردد. تقویت بازار گردانی، بهینه سازی مقررات، راه اندازی سامانه سمتا جهت رسیدگی به شکایات و حمایت از سهامداران خرد با اولویت دریافت سود های معوق بیش از دو سال، راه اندازی موسسات رتبه بندی و اصلاح ساختارهای بازار سرمایه از جمله دامنه نوسان و حجم مبنا از برنامه های دیگر سازمان است که در حال پیگیری می باشد.

محمدی در خصوص نقدینگی مورد نیاز بازار سرمایه گفت: نقدینگی که از طریق صندوق های سرمایه گذاری جذب می شود باید در بازار سهام نیز مورد استفاده قرار گیرد، در همین راستا سقف سرمایه گذاری در سهام از ۱۰به ۱۵درصد افزایش یافته و سهم سپرده گذاری در بانک ها نیز از ۷۰ به ۶۰ درصد کاهش داشته تا دست صندوق ها برای سرمایه گذاری در بازار سهام باز باشد.

وی در خصوص معاملات بلوکی و شاخص سازی ها در بورس گفت: معاملات بلوکی نباید از ضوابط خارج باشد و اگر این اتفاق صورت گیرد پیگیری لازم انجام خواهد شد. ضمن اینکه سهامداران باید به قیمت سهام شرکت ها و میزان انعکاس سودآوری آنها در قیمت سهامشان توجه داشته باشند و خود شرکت ها را مورد تحلیل قراردهند نه عدد شاخص.

این مقام مسئول با اشاره به شایعه سازی و اخباری که در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام منتشر می شود گفت: رسانه های اجتماعی بسیار مفیدند اما ممکن است به نحو مناسبی از آنها استفاده نشود و این وظیفه رسانه هاست تا واقعیت ها را منعکس کنند و سرمایه گذاران نیز باید آن خبری که مورد تایید عموم رسانه هاست مورد توجه قرار دهند و نباید به شایعات اهمیت دهند.

محمدی در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها گفت: پیگیری های لازم در خصوص رفع اختلاف میان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در حال انجام است و پس از رفع این مشکل نماد بانک ها بازگشایی خواهد شد.

وی در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: در ابتدا باید بتوان افرادی را به عنوان نماینده ۹میلیون سهامدار حقیقی مشخص کرد که کار بسیار مشکلی می باشد و پس از آن این کانون تشکیل گردد.

رئیس سازمان بورس در خصوص فشار فروشی که به دلیل تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری ها در بازار ایجاد شده گفت: در این زمینه باید اقدامی صورت گیرد تا اعتبارات به صورت مستقیم به جای شرکت های کارگزاری به خود مشتریان اعطا شود که لازم نباشد در مقطعی خاص، این تسویه ها انجام و فشار فروش به بازار وارد شود.

در پایان گفتنی است، محمدی وعده پیگیری موضوع تمدید مهلت معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هارا از سوی سازمان بورس ارایه داد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
شاپور جان دست بجنبان خیلی دیره .تو آمدی ولی خیلی دیره .
احمد
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
فعلا که شعارهای ایشونم مثل قبلی هاست و وضعیت فساد رانت هم که داره بیداد میکنه فقط گویا سهمیه بندی با تغییر مدیریت بورس عوض شده حالا کی سهمی به سهامدار فلک زده از همه جا بی خبر میرسه خدا عالمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
اهم برنامه شیپور نابودی کامل بورسه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
یعنی واقعا افتضاح.بورس شده فقط خودرویی ها.وضعیت نرخ اوراق بورسی با سود 20 الی 21 درصد همه چیز رو فلج کرده.این مدیریت عمه بنده هم بلده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کانون سهامداران قبل یوده همونو احیا کنید.
دست از شاخص سازی بردارید.
پولمون تو باتلاق یورس نابود شد خجالت بکشید.
احمدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
همين چهارشنبه پيش بود كه معاون وزير اقتصاد اعلام كرد كه مسئله بانكها با بانك مركزي و وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسي حل شده و از هفته بعد مجامع شروع به برگزاري ميكنند سواي اينكه ايشان مثل اينكه يادشان رفته كه طبق قانون حداقل ده روز بعد از دعوت به مجمع ميتوانند تشكيل جلسه دهيد و حالا ريس جديد سازمان انگار أهل روزنامه خواني و در تماس با نهاد هاي مربوطه نيست كه يكي از وظائف اصلي ايشان بايد باشد در پاسپورت راجع به مناداتي بانكي ميگويند بعد از اينكه بين سازمان حسابرسي و بانك مركزي توافقي صورت گرفت بدون ذكر تاريخ ، نماد بانكها باز ميشود و جالب تَر از اين هيچ خبرنگاري كه ماشالاه نه تعدادشان كم است و نه اطلاعاتشان به روز، از شاپور محمدي نپرسيدند كه پس خبر روز چهارشنبه معاون وزير كه تمامي خبرگزاريها چاپ كردند ،بي معني است و يا به عبارت ديگر معاون وزير اقتصاد اطلاع رساني اشتباه كرده!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
سیاست یک بام و دو هوای دولت و تصمیمات خلق الساعه در اقتصاد نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه همین اقتصاد نیم بند را راکدتر هم خواهد کرد. تا اقتصاد دولتی است و تصمیمات اقتصادی در دست مدیران دولتی است امیدی به بهبود نیست.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
افزایش سرمایه از ارزیابی داراییها باید به تمام شرکت ها ابلاغ بشه تا شرکت های کوچکی که افزایش سرمایه از طریق اورده یا اندوخته امکان پذیر نیست بتونند از طریق ارزیابی داراییها افزایش سرمایه بدن و در بازار بمونن
اصلا باید این نوع افزایش سرمایه کلا ازاد بشه و بدون پرداخت مالیات چون پولی وارد شرکت نمیشه که مالیات بدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
شرکت های گزارش های سال ۹۵ خود را طبق این استاندارد های بین المللی ارایه کنند

خخخخخخخخخخخخخخخخخ
گلپر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
ترو خدا این بلوک زنیها را متوفق کنید.من از اول سال تا حالا 14/ تو ضررم .در صورتیکه شاخص کل حدود 4/7 درصد پایین اومده .شاخص کل را تعطیل کنید .
سهامدار خرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
شاپور ما دیگه به دولت اعتماد ندارم که بخوایم با خرید سهم جیب مدیرای حقوقیش رو پر کنیم دیگه یک ریال تا زمان انتخابات پول وارد بورس نخواهیم کرد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
آقای محمدی عزیز اگر دلتان میخواهد دولت دوازدهم آقای روحانی باشد همت کنید چونکه خودتان بهتر میدانید سهامدار خرد کم جماعتی نیست اینها هر کدام برای تبلیغات میتوانند چندین نفر را مجاب به یک نفر دیگر نمایندواین سه سال دولت یازدهم خاطره خوبی نیست بلکه خاطره بسیار بسیار تلخ بجا مانده اکثرا سهامداران سرمایه هایشان را از دست داده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
نمی دونم چرا کسی بفکر ارائه طرح تضمین اصل سرمایه مردم تو بورس به توسط دولت نیست!! چرا بانک ها از این مزیت حتی بالاترش یعنی تضمین سود برخوردار باشن ولی بورس نه؟!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
اینم از قبلیش بدتر...انگار وارن بافت شده رئیس بورس که امیدی به بورس داشته باشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
شاپور سود فایرا رو نمیدن یکسال هم گذشته الان 15 ماه ........ مدیر مدیر ه شاپور خیلی مدیره شاپور....
رضا
UNITED STATES
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
سلام
قانون بورس که در اختیار گروهی خاص است هیچ تحلیلی حتی بنیادی هم جواب نداده است سهامداران درخواست اصلاح قانون بورس و آزاد سازی آن را دارند ، در واقع سرمایه دار خارجی ورود به بازار ایران را موکول به اصلاح قانون و فضای سالم میدانند شما در روز اول قول این کار را دادید ولی چه شد بازم حرف و درو ؟؟؟؟؟
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
تحلیل فلسفی بجای تکنیکال.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
ادم میمونه قسم حضرت عباس را باور کنه یا دم خروس را یکی به ایشون نیست بگه اینهمه شعار صد تا یک غاز شما با این واقعیت که با شرکتهای غیر شفاف و دارای رانت اطلاعات مگه میشه اینهم شعار داد انهم نه شرکتهای کوچیک بلکه شرکتهائی مثل پالایشگاهی و پتروشیمی که مثلا مزیت نسبی کشور هستند اخه وقتی سهامدار یک پالایشی بعد از گذشت شش ماه نمیتونه یا نمیخواهند قیمت فروش محصولاتش رو مشخص کنند یا پتروشیمی هائی که بر اساس قانون باید قیمت بصورت سالانه مشخص باشه ولی انهم ماهیانه و بصورت پنهانی قیمت مواد اولیه شون اعلام میشه اصلا چیزی به نام شفافیت وجود داره ؟؟؟؟؟؟ایا این وضعیت نشانه وجود رانت وحشتناک برای حقوقی های نور چشمی و یا سایر نور چمی ها تون نیست ؟؟؟؟