بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
مستطيل شيشه اي تالار

برگ برنده ای روی میز مدیران!

طی معاملات روز جاری در حالی شاهد افت دسته جمعی تمامی نماگرها و قیمت اکثر سهام شرکت ها در گروه های مختلف که شاپور محمدی رییس جدید سازمان بورس طی برگزاری یک نشست خبری اقدام به معرفی و اعلام برنامه های خود برای بازار سرمایه نمود.
کد خبر : ۱۶۸۳۵۵
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.06.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 132 واحد کاهش به رقم 53799 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 137 واحد افزایش عدد 166610 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 36 واحد کاهش به رقم 27301 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 42 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 804 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1311 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1528 میلیارد ریال رسید.

شاخص های بازار سرمایه و قیمت سهام اغلب شرکت های فعال بورسی در اولین روز از معاملات نیمه دوم شهریور ماه سال جاری باز هم با افت و روند نزولی همراه شدند تا تحلیل اهالی تالار از روند صعودی چهارشنبه هفته گذشته به واقعیت تبدیل شود چرا که اهالی تالار طی چهارشنبه هفته پیش روند صعودی بورس را مقطعی دانسته بودند که هیچ دلیل موجه و منطقی به جهت تداوم روزهای آتی برای آن وجود نداشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری در حالی شاهد افت دسته جمعی تمامی نماگرها و قیمت اکثر سهام شرکت ها در گروه های مختلف که شاپور محمدی رییس جدید سازمان بورس طی برگزاری یک نشست خبری اقدام به معرفی و اعلام برنامه های خود برای بازار سرمایه نمود.

بر این اساس با نگاهی به برنامه های رییس جدید، به نظر می رسد که شاپور محمدی تأکید ویژه و اساسی برای اصلاح زیرساخت های بازار سرمایه دارد که شاید بتوان با جرأت گفت که موضوع اصلی بازار سرمایه برای رسیدن به یک ثبات پایدار و جلوگیری از تغییرات ناگهانی همین موضوع است اما نکته قابل توجه که باید به آن توجه بیشتری داشت، زمان از دست رفته برای این اصلاح است چرا که طی ماه های گذشته آنچنان روند بازار سرمایه و قمیت سهام شرکت ها نزولی بوده که امروز بر خلاف زمان دیگر بورس برای اصلاح ساختار ابتدا نیاز به یک مسکن قوی دارد تا اول درد را فراموش کند بعد به درمان آن بپردازد.

شاید در بین تمامی صحبت های رییس سازمان بورس در شرایط فعلی تنها دو نکته و یا بهتر بگوییم دو اقدام عنوان شده می تواند شرایط بازار سرمایه را تغییر دهد.

موضوع اول بحث افزایش سقف خرید سهام توسط صندوق های سرمایه گذاری از 10 به 15 درصد و نیز کاهش سهم سپرده بانکی از 70 به 60 درصد در پرتفوی سرمایه گذاری های این صندوق ها است اما این اتفاق مهم دارای دو اشکال عمده است که باعث بی اثر شدن آن بر بورس می شود.

مسئولین محترم سازمان بورس قطعاً به این موضوع واقف هستند که آنچه برای بازار سرمایه مهم است افزایش سقف خرید سهام صندوق ها نیست بلکه تعیین یک کف مشخصی برای خرید سهام توسط این صندوق ها می باشد چرا که با افزایش سقف خرید ما این اختیار را به صندوق ها می دهیم که در صورت صلاح دید و میل باطنی اقدام به خرید سهام تا سقف 15 درصد نمایند در حالیکه تعیین یک کف مشخصی برای خرید سهام، صندوق ها را مکلف به خرید سهام از بازار سرمایه به میزان مشخص شده می نماید به عنوان مثال باید سقف 15 و کف 5 درصد باشد و اینگونه است که نقدینگی از صندوق ها وارد بازار می شود. نکته مهم بعدی که باعث بی تفاوتی بورس به اقدام اخیر مسئولین بورسی می شود بحث کاهش سپرده بانکی از 70 به 60 در صندوق است چرا که به راحتی هر چه تمام تر این اختلاف 10 درصدی صرف خرید اوراق مشارکت با سود تضمین شده و بدون ریسک بین 20 تا 22 درصد می شود هر چند که این دور برگردان بانکها برای دور زدن کاهش نرخ سود سپرده تا همین امروز بسیار جواب داده و نیازی به تبلیغ نیست. ای کاش دولت محترم و تیم اقتصادی یک بار از خود می پرسیدند که علت بی تفاوتی بورس به اقدام قابل توجه کاهش نرخ سود سپرده بانکی از 18 درصد به 15 درصد چه بود؟

پس عملاً همین لحظه و قبل از اجرای مصوبه جدید سازمان به صندوق های با درآمد ثابت باید به اطلاع مدیران محترم سازمان بورس برسانیم که آزموده را آزمودن خطاست لطفاً زحمت بی تأثیر نکشید جواب نمی دهد.

اما موضوع مهم بعدی اشاره سریع و گذرای شاپور محمدی به فعالیت های این سازمان به جهت تمدید مهلت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی تا پایان سال 95 می باشد. این اتفاق برگ برنده مدیران بورس برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه می باشد ولی فرصت زیادی باقی نمانده و بهتر است هر چه سریعتر نتیجه اقدامات مشخص شود. چرا که در بازار سرمایه خیلی زود دیر می شود.

در پایان از رییس سازمان بورس درخواست می شود که از این موضوع آخر هم به عنوان مسکن و هم به عنوان راه درمانی سریع نهایت استفاده را ببرد چرا که در کنار این اقدام می توان هم زیرساخت ها را اصلاح کرد و هم نوش دارویی به زخم سهامداران خسته از وعده ها عملی نشده گذاشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
دولت هر اقدامی برای رشد بورس بخواد انجام بدهد میگذارد نزدیک انتخابات انجام میدهد تا برگ برنده ای باشد برای دولت در انتخابات
مجید
ESTONIA
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
کنتور باز کنین خجالت بکشین ...................
جوادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
دو ماه است كه در اين بورس جهان پنجمي ما همه چيز خوابيده وًهر روزي يك مصاحبه كه بازار خوب ميشود و يا نماد هاي بانكي بازميشوند ولي هيچ اتفاقي نميافتد چون هيچ كس بعدش قادر به باز پرسي از مقام مربوطه نيستند كه چرا دروغ ميگوييد . واقعا بايد به اين بازار سهام گريه كرد با اين قوانين دولتي قرن نوزدهم و مديراني كه يا تا ابد ميمانند و زمان رفتن چه منتي بر سر همه ميگذارند كه ما چه كارها برايتان نكرديم وهمگي از مقام دكتر استفاده ميكنند ولي قوانين عصر حجرشان از حجم مبنا تا دامنه نوسان تا بستن نمادها بالاي شش ماه مثل شپلي كسي قادر به تغيير نيست چون فكر ميكنند سهامداران يك مشت بچه كلاس دومي هستند كه بايد بالا سري داشته باشند، ولي هيچ كس جوابگو نيست چون اينجا جهان سوم است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
ا این وصف خبری از شرکت در انتخابات نیست. چون رئیس دولت بمردم دروغ گفته و جیبشان برای کنترل تورم خالی کرده است.
رحيم صرافان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
با سلام و خسته نباشيد طبق نظر نماينده مجلس هر صنعتي در بورس مافياي خود را دارد ولي بي وجدان ترين اين مافيا مربوط به صنايع روي هست كه بالا ترين رقم بودجه سال ٩٥ را ١٨٠٠ دلار اعلام و با ميانكين ماه اخير در ٢٣٠٠ دلار صف فروش درس ميكنند كجاي دنيا اينطور هستي سرمايه گذار را ميبلعند با تشكر و تقديم احترامات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
البته به جز قندی ها که پس از مدتها قدری کام سهامداران را شیرین کردند.
مهدی
ROMANIA
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
تنها راه نجات بورس از این وضیعت فقط تمدید مجدد معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی ها برای کلیه شرکت های بورس است .
هیچ راه دیگه ای برای رنق نسبی بورس وجود ندارد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
سلام
راه نجات بورس حقیقت و راستی است تا زمانی که قانون دروغین که برای گروهی خاص است که رانت و قانون را دارند بورس بهتر نخواهد شد و سرمایه دار خارجی و داخلی این خودکشی نخواهد کرد دوستان بورس باید قانونش جهانی باشد مثل گذشته ولی با این قانون فعلی دیگر صاحب سرمایه خود نیستید این آقا شاپور هم در اول گفت قانون را آزاد میکنم ولی دروغ بود گول نخورید و از ریس جمهور بعدی همه در خواست اصلاح قانون و خروج از این قید و بند را بکنید اگر درست شد سرمایه را به بورس بیاورید در غیر این صورت از بورس فرار کنید .