بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
گل گهر با توجه به ماهیت و ساختاری که دارد و همچین حجم بالایی از ذخایر معدنی که در اختیار دارد. طرح های توسعه ای بسیاری را برای تکمیل زنجیره تولید در دست برنامه ریزی و اجرا دارد. از طرفی این مجموعه مکمل گهر زمین محسوب می شود و گهر زمین با توجه به اینکه بزرگترین معدن کشور را در اختیار دارد مواد اولیه گل گهر را تامین خواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۸۳۷۸

‏کمتر از یک ماه پیش بود که تغییرات مدیریتی در بزرگترین هلدینگ معدنی بورس سبب شد تا پس از ۵ سال این هلدینگ به همراه زیرمجموعه ها در آستانه تغییرات بنیادین قرار گیرد.

به همین بهانه مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی و مالی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفتگو با بورس نیوز از اهمیت تغییرات مدیریتی اخیر و تحولات پیش روی هلدینگ سخن گفته و خبرهای خوبی را درباره سنگ آهن گل گهر داده است.وی از افتتاح رسمی خط تولید گندله سازی گل گهر به حجم 5 میلیون تن در آینده ای نزدیک خبر داده است...

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پس از تغییرات مدیریتی ایجاد شده را چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر سه نفر از اعضای هیئت مدیره در شرکت تغییر کردند و با فضای جدید ایجاد شده در مجموعه و با ورود جناب آقای عصاری مدیر عامل و عضو هیئت مدیره به چند دلیل ظرف چند روز اخیر فضای شرکت در میان مدت بسیار تغییرخواهد کرد و در آینده ای نزیک شاهد عملیاتی شدن پروژه های نیمه تمام شرکت خواهیم بود. تیم جدید مدیریتی ایده ها وتفکرات خوبی دارند که این مهم قطعا منجر به رشد و تعالی شرکت خواهد شد.

آقای عصاری در مدت کوتاه ورود خود به مجموعه از بسیاری از طرح ها و پروژه ها بازدید کردند و با بررسی گزارشات شرکت ها دستور تسریع در انجام پروژه ها را صادر کردند.

ایشان تا کنون از پروژه های کک طبس و کنور بازدید کردند و در جریان جزییات طرح ها قرار گرفتند و دستورات لازم را در خصوص تکمیل هر چه سریع تر پروژه های با پیشرفت 70-80 درصد دادند. از طرفی از آنجا که ایشان با صنعت فولاد و معدن آشنایی خوبی دارند اهتمام جدی در خصوص تکمیل و بهره برداری از طرح ها دارند و در آینده نه چندان دور شاهد توسعه هر چه بیشتر مجموعه خواهیم بود.با توجه به دید توسعه ای آقای عصاری در مجموعه و کاهش ریسک تصمیم برای ورود به دو صنعت دیگر از جمله صنایع حمل و نقل ریلی را به شدت دنبال می کنیم و برنامه برای خروج 30 درصدی پرتفو و ایجاد تنوع در پرتفوی شرکت محرز خواهد بود و مطالعات جدی در خصوص ورود قوی به صنایع جدید را داریم و تمایلی به ریسک کردن در این زمینه نخواهیم داشت.

علت ورود شما به صنایع حمل و نقل ریلی چیست ؟

از آنجا که سهم 70 درصدی در حمل و نقل ریلی برای انتقال کالاها در بخش معدن و فلزات است، بنابراین ترجیح بر این است که سهامدار این بخش نیز باشیم. از سرمایه گذاری در معدن و فلزات ناراضی نیستیم و صرفا به جهت متنوع سازی پرتفو به صنایع دیگر ورود خواهیم کرد.

برنامه ای برای عرضه گهر زمین در بورس دارید ؟

امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک گهر زمین را در فرابورس عرضه کنیم و برای این کار برنامه هم داریم، این شرکت در لیست شرکت هایی که به فرابورس خواهند آمد قرار دارد.

پروژه های توسعه ای گهر زمین در چه مرحله ای قراردارد؟

اولویت مجموعه برای شرکت گهر زمین این است که این شرکت در زمینه صنعتی ورود نکند و صرفا گندله و کنسانتره تولید کند که طبق مطالعات انجام شده و امکان سنجی ها برنامه توسعه تولید تا 10 میلیون تن کنسانتره و گندله برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر فاز 1 تولید کنسانتره به حجم 4 میلیون تن راه اندازی شده است و در حال تکمیل فاز 1 تولید گندله برای مجموعه هستیم. فاز 1 تولید گندله تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته است. پروژه گندله سازی از طریق فاینانس تامین مالی خواهد شد و نقدینگی ای هم که از طریق خرید های گل گهر برای مجموعه تامین می شود نیز تاثیر بسیاری برای پیشبرد پروژه های گهر زمین دارد.فعلا تمرکز برای راه اندازی فاز یک پروژه گندله سازی است که احتمالا برای سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

مشکلات پروانه بهره برداری گهر زمین در چه مرحله ای قراردارد؟

دولت حق بهره برداری از معدن را تا 20 سال به گهر زمین اعطا کرده اما متاسفانه حق پرداخت این پروانه بیش از چادرملو و گل گهر بود. با تعاملاتی که انجام شد توانستیم این حق پرداخت را تا سطح پرداختی چادرملو و گل گهر کاهش دهیم.

پروژه های گهر زمین در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید و این مجموعه تکمیل کننده گل گهر هم هست و تا حدی می تواند تامین مواد اولیه برای گل گهر داشته باشد.

با توجه به حجم پروژه های گل گهر آیا مجموعه طرحی برای افتتاح در آینده نزدیک دارد؟

گل گهر با توجه به ماهیت و ساختاری که دارد و همچین حجم بالایی از ذخایر معدنی که در اختیار دارد. طرح های توسعه ای بسیاری را برای تکمیل زنجیره تولید در دست برنامه ریزی و اجرا دارد. از طرفی این مجموعه مکمل گهر زمین محسوب می شود و گهر زمین با توجه به اینکه بزرگترین معدن کشور را در اختیار دارد مواد اولیه گل گهر را تامین خواهد کرد.

در حال حاضر گل گهر پروژه تکمیل نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی را در دست اجرا دارد. فاز اول از این پروژه به ظرفیت 320 مگاوات در مدار قرار گرفته اما هنوز افتتاح رسمی نشده است. با تکمیل پروژه نیروگاه حرارتی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. نیروگاه 500 مگاواتی هم به بهره برداری خواهد رسید.

از دیگر طرح های گل گهر راه اندازی تولید 5 میلیون تن گندله است که به تولید آزمایشی دست یافته و به زودی افتتاح خواهد شد. از دیگر طرح های گل گهر خط 7 کنسانتره است که پس از بهره برداری 2 میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره اضافه خواهد کرد.

گل گهر در حال تکمیل زنجیره تولید خود، شامل واحد آهن اسفنجی به ظرفیت 3 میلیون تن خواهد بود. فاز اول این پروژه به ظرفیت 1.7 میلیون تن راه اندازی گردیده است و در انتظار افتتاح رسمی است.فاز دوم تولید کنسانتره گل گهر از طریق فاینانس تامین اعتبار شده است که در سال 96 افتتاح خواهد شد.

واحد تولید شمش با 3 میلیون تن ظرفیت با تکنولوژی هات شارژ برای سال های آتی به بهره برداری خواهد رسید. تکنولوژی هات شارژ در احداث این واحد قطعا هزینه های تولید را به شدت کاهش خواهد داد.گل گهر احداث واحد نورد سازی به حجم 3 میلیون تن را هم در دستور کار خواهد داشت که برای سال های آتی به بهره برداری می رسد. این مجموعه به دلیل حجم فعالیت های توسعه ای چند افزایش سرمایه دیگر در دستور کار خواهد داشت.

از شرکت های زیر مجموعه گل گهر چه خبر؟

گل گهر زیر مجموعه هایی دارد که در حال حاضر شرکت کاوند نهان یک از آنهاست که به منظور فعالیت های برون مرزی تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر یک معدن مس فعال دارد ودر حال کار است . 45 درصد از شرکت کاوند نهان متعلق به گل گهر است.

آیا تولیدات پروژه5 میلیون تنی گندله را در بودجه پیش بینی کردید؟

پروژه 5 میلیون تنی گندله در حال حاضر به بهره برداری آزمایشی رسیده است و با توجه به رشد قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر قطعا بیش از پیش بینی درآمد داشته و عایدی خوبی برای شرکت به همراه خواهد داشت. می توان در این خصوص امیدوار بود که با توجه به روندی که گل گهر در پیش گرفته تمام افرادی که در این سهم، سهامداری کردن ثمره سهامداری خود را خواهند دید و من به آینده این صنعت خوش بین هستم.

اساسا به نظر شما آیا صنایع معدنی کشور در حال حرکت و شروع دوران جدیدی است؟

چند سال است که شرایط مجموعه های معدن وفولاد مناسب نبوده و این مجموعه ها افت قابل توجهی در سودآوری تجربه کردند.از اواخر سال 94 رشد قیمت محصولات معدنی و فولاد را شاهد بودیم. این روند شرایط خوبی را برای شرکت های فعال در این بخش ایجاد کرد.در بخش معادن و فلزات رشد حدود 30 درصدی را شاهد هستیم. از آنجا که این رشد با سرعت بالایی اتفاق افتاد انتظارافت نسبی قیمت ها دور از ذهن نبود.اما فعلا ثبات نسبی در این بخش حاکم است و با توجه به مطالعات انجام شده و بررسی روند صنعت قطعا فضای قیمتی به نرخ های گذشته باز نمی گردد. روند این صنعت در 20 سال گذشته پس از یک دوره صعود با رکود همراه بوده که رکود حاکم در این بخش پشت سر گذاشته شده است و امیدواریم شاهد روند روبه رشد این صنعت باشیم .قیمت ها در سال 94 به حداقل خود رسیدند. از اواخر سال94 تاکنون روند قیمتی در این صنعت با رشد ملایمی همراه با نوسان به سمت بالا در حرکت است.سال 94 سال بسیار بدی برای صنعت معدن وفولاد بود و واحد ها زیر قیمت تمام شده تولید می کردند.در حال حاضر شاهد این امر هستیم که نه تنها واحد های تولید زیان ده نیستند بلکه در بودجه سه ماهه تعدیل مثبت هم در صورت های مالی آنها دیده می شد .رونق در این بخش شروع شده و امیدواریم تا در نیمه دوم سال روند بهتری را شاهد باشیم، همچین سیاست های کلان کشور هم مزید بر علت شد، کاهش نرخ سود بانکی و زمزمه های یکسان سازی نرخ ارز تاثیرات مثبت خود را در این بخش گذاشته است.

روند فروش و صادرات در سال 94چطور بود و این روند رابرای سال جاری چطور ارزیابی می کنید ؟

در سال 94متاسفانه صادرات خوبی در بخش کنسانتره و فولاد نداشتیم. اما در حال حاضر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان وحتی گل گهر جایگاه خود را بخش صادرات کنسانتره و شمش فولادی پیدا کرده اند. روند صادرات هم در حال حاضر بسیار بهتر از سال گذشته است و مجتمع های ما با توجه به این که در حال نزدیک شدن به ظرفیت های خود هستند.فعلا حجم دپوی انبار نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده و سرمایه های شرکت های تولیدی به این واسطه مسدود نیستند.در سال 94 به دلیل شرایط سخت رکود عمده مبادلات مجموعه های فولادی مبادلات کالا به کالا بود.شاهد آن هستیم که این امر در سال 95 منتفی شده است و در حال حاضر به میزان قابل توجهی رشد فروش را شاهد هستیم.از طرفی در بخش مسکن هم شاهد تحرکات مثبتی هستیم که خود باعث ایجاد تقاضا در بخش فولاد خواهد شد و گام موثری است در خصوص رونق بخشی به صنعت فولاد.معتقدم فضای کسب و کار در شش ماهه دوم و به خصوص در دولت دوازدهم شرایط بهتری در پیش رو خواهد داشت.

مطمئنا در پایان شش ماهه که گزارش های مالی افشا خواهد شد. با توجه به قیمت پیش بینی شده شمش و رشد قیمت فروش باید شاهد تعدیل های مثبت در گروه معدنی و فولادی باشیم. در شش ماه دوم سال هم این روند ادامه دار خواهد بود و سود آوری شرکت ها روند رو به رشد خواهد داشت.

تکمیل زنجیره تولید در چادرملو در چه مرحله ای است ؟

خوشبختانه توانستیم با ایجاد ارزش افزوده در محصولات خود که از استخراج سنگ آهن آغاز شده و به ساخت محصولات فولادی ختم می شود، زیان های ناشی از کاهش قیمت جهانی سنگ آهن را جبران کنیم.

چادرملو بیش از 10 میلیون تن کنسانتره تولید می کند و در حال حاضر طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان از 3میلیون و 400هزار تن فعلی به 4میلیون تن در حال اجراست، از دیگر برنامه های توسعه چادرملو وطرح های توسعه ای آن به جهت تکمیل چرخه تولید شامل خط تولید آهن اسفنجی، شمش، و نهایتا نورد سازی است که در حال اجراست و به زودی زنجیره توسعه چادرملو به بهره برداری و اتمام خواهد رسید.براساس برنامه ریزی به عمل آمده در حال اتمام ساخت کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد و قابل ارتقا تا یک میلیون و 300هزار تن هستیم. امیدواریم به زودی تست های سرد و گرم آن آغاز شود میزان ظرفیت این مجموعه به آن جهت تا 300 تن قابل ارتقا ست که تکنولوژی مورد استفاده برای تولید فولاد در این خط تولید به صورت هات شارژ خواهد بود. یعنی آهن اسفنجی تولید شده به صورت گرم وارد دستگاه ها می شود و نهایتا تبدیل به فرآورده خواهد شد.از مزایای این تکنولوژی ارتقا ظرفیت تولید تا 300تن، حذف هزینه حمل و نقل و صرفه جویی قابل توجه در زمینه انرژی خواهد بود. از دیگر طرح های تکمیلی چادر ملو فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق خواهد بود. این پروژه در حال حاضر مراحل تولید آزمایشی راطی می کند و در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.واحد تولید آهن اسفنجی چادر ملو به ظرفیت 1.6 میلیون تن هم در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید این طرح در حال حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در خبرها آمده که چادرملوی جدید در راه است؛جریان چیست؟

یکی دیگر از برنامه های آینده این شرکت بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو است. امیدواریم با پشت سر گذاشتن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود و به این ترتیب زنجیره توسعه چادر ملو در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.ذخیره پیش بینی شده این پهنه معدنی جدید 150 میلیون تن است و دست کم تا 15 سال ذخیره دارد.

اختلافات مالی و مالیاتی چادرملو در چه مرحله ای است ؟

مجموعه تولیدی چادرملو درحال حاضر به توافقات قابل قبولی در خصوص حق پروانه خود نائل شده که هزینه های پرداخت را به حداقل می رساند وجزئیات این موضوع پس از نهایی شدن مذاکرات بیان خواهد شد.از آنجا که چادر ملو در مناطق محروم فعالیت دارد مشمول برخی معافیت های مالیاتی می شود که در این خصوص در حال رایزنی است. قطعا ذخیره هایی که برای این امر در صورت های مالی در نظر می گیرد آزاد خواهد شد. ذخیره ای که برای مالیات در نظر گرفته می شود رقم بالایی است و شرکت با توجه به مستندات و مشاوران مالیاتی که در اختیار دارد می تواند تخفیف قابل ملاحظه ای اخذ کند. همچنین مذاکرات بسیار خوبی با ایمیدرو در خصوص بدهی های گذشته و اختلافاتی که در خصوص پرداخت حق پروانه بوده انجام داده است و این اختلافات در حال حل شدن است و قطعا رقم قابل ملاحظه به شرکت باز گردانده خواهد شد.

آیا چادرملو بازهم افزایش سرمایه دارد؟

امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس 105درصد افزایش یافت و از 17هزار و 100میلیارد ریال فعلی به 35هزار میلیارد ریال رسید، این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه های در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می افتد، ابتدا از 17هزار و 100میلیارد ریال به 28هزار و 215میلیارد ریال در امسال و از محل آورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران و در مرحله دوم، از 28هزار و 215میلیارد ریال به 35هزار میلیارد ریال و حداکثر ظرف مدت 2 سال انجام خواهد شد. پس ازانجام فاز دوم افزایش سرمایه که برای تکمیل و اتمام پروژه ها خواهد بود و بزودی انجام می شود افزایش سرمایه دیگری در دستور کار نخواهد بود. نهایتا چادر ملو از بابت افزایش سرمایه سودی در مجموعه انباشت نمی کند و تمام سود حاصل شده از سال 96 بین سهامداران تقسیم می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر