بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
اين مقام دولتي در حالي از عدم موضع گيري دولت براي خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا سخن گفت كه هفته گذشته نيز شوراي رقابت خارج کردن معاملات محصولات استراتژیک پتروشیمی از بورس کالا را سبب كاهش شفافیت معاملات دانست و موارد عنوان شده از سوي نعمت زاده وزير صنعت را برمبناي استدلال هاي عنوان شده از سوي حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس كالاي ايران، رد كرد و با عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی مخالفت نمود.
کد خبر : ۱۶۸۴۵۳
نویسنده :
کیوان فر

وقتی 15 دی ماه سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به صراحت اعلام کرد "بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در دولت مطرح نیست و این موضوع نظر شخصی وزیر صنعت است"، همه گمان کردند که سرانجام پس از دو سال، پرونده این موضوع به طور کامل بسته می شود، اما اینطور نشد تا صبح روز جاري سخنگوی دولت در نشست خبری خود دوباره بر عدم موضع گيري دولت در خصوص خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا تأكيد كند.

به گزارش بورس نيوز، محمدباقر نوبخت طي نشستي كه امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پيرامون طرح خروج پتروشیمی از بورس کالا گفت که دولت نسبت به این طرح چنین موضعی ندارد.

براساس این گزارش، اين مقام دولتي در حالي از عدم موضع گيري دولت براي خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا سخن گفت كه هفته گذشته نيز شوراي رقابت خارج کردن معاملات محصولات استراتژیک پتروشیمی از بورس کالا را سبب كاهش شفافیت معاملات دانست و موارد عنوان شده از سوي نعمت زاده وزير صنعت را برمبناي استدلال هاي عنوان شده از سوي حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس كالاي ايران، رد كرد و با عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی مخالفت نمود. پاسخي قاطع كه نگراني هاي ناشي از طرح دوباره اين چالش توسط مخالفين عرضه اين محصولات در بورس كالا را تا حد زيادي مرتفع كرد.

با اين حال پرونده خروج معاملات پتروشیمی از بورس در شرايطي همچنان باز است كه تحقق آن به طور قطع زمینه بازگشت رانت های کلان و ضربه زدن به پایه های اقتصادی کشور در شرایط حساس کنونی را مهیا می كند. بطوريكه تجربه سال های گذشته معاملات بورس و بررسی بهانه های مطرح شده در خصوص این بازار به اینجا ختم می شود که بورس کالای ایران به دلیل ایجاد شفافیت در معاملات محصولات پتروشیمی، منافع عده ای که موافق شفافیت نیستند را به خطر انداخته است و به نظر مي رسد اين گروه هرازگاهی سعی دارند با نفوذ و برخی ارتباطات، برگ بازار پتروشیمی را به سود منافع شخصی خودشان ورق بزنند. چراكه افرادی که همچنان به دنبال خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا هستند، به طور قطع خواسته هایی دارند که فقط در بازار غیرشفاف خارج از بورس برآورده می شود.

با اين حال، سخنان امروز نوبخت به نوعي تأكيد مجدد بر تلاش دولت جهت تقويت بازار سرمايه و رسیدن به شفافیت و سلامت اقتصادی بود تا بر این اساس محصولات استراتژیکی همچون پتروشیمی در بستری شفاف و رقابتی مورد معامله قرار بگیرند و با كوتاه شدن دست رانت خواران، شاهد توسعه روزافزون این صنعت و رشد سرعت رونق اقتصادی در كشور باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
بورس نیوز جون هر کی دوست داری دیگه عکسی از این آقا نذار خبری هم ازش نیار خدایی هر چی میگه برعکسش از آب در میاد و با این عکس من فکر می کنم داره به حماقت من و امثال من می خنده قطع یارانه ها قیمت بنزین عذر خواهی به خاطر حقوق های نجومی و بعد بحث ذخایر نظام و .... به یاد بیار اون حتی خبرنگارها رو هم مسخره کرده فکر کن حتی داره به شماها هم می خنده پس بی خیالش شو احتمالا تا آخر ماه پتروشیمی ها از بورس کالا خارج می شن...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
سلام
چرا دولت یک موضعی دارد آن هم نابود کردن سرمایه حقیقی خرد با قانون اهرم محور خود .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
سلام
چرا دولت یک موضعی دارد آن هم نابود کردن سرمایه حقیقی خرد با قانون اهرم محور خود .