بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر : ۱۶۸۴۶۲
طرح تشدید نظارت، جمع‌آوری و برخورد با عرضه‌کنندگان سیگارهای قاچاق در بازار تهران، امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور به صورت رسمی کلید خورد اما این در حالی است که کسبه بازار معتقدند خود شرکت‌ها سیگار قاچاق را وارد بازار می‌کنند.

به گزارش تسنیم، از چهار راه مولوی حدود 200 تا 300 متر داخل شرق به غرب خیابان مولوی شوید، به کوچه حاج ابوالفتح در سمت راست‌تان می‌رسید؛ کوچه‌ای که به بازار عرضه انواع محصولات دخانی معروف است از تنباکوی قلیان گرفته تا سیگارهای داخلی و قاچاق. 

امروز سه‌شنبه 23 شهریور از روزهای شلوغ کوچه حاج‌ابوالفتح است اما نه برای خریدار سیگار بلکه برای جمع‌آوری سیگار؛ آن هم سیگارهای قاچاق. البته از آنجایی که حدود 10 روز پیش، چنین روزی را به کسبه اطلاع داده بودند، آنهایی که سیگار یا کالاهای قاچاق دخانی داشتند، کالاهای خود را جمع کرده‌اند.

تعزیرات می‌گوید هدفش از این کار پیشگیری است و قصد دارد ابتدا کسبه را با کالاهای قاچاق و غیرقاچاق آشنا کند و سپس طرح‌های نظارتی خود را به صورت مستمر اجرا و با متخلفان برخورد می‌کند.

مارلبرو دارای بیشترین سهم سیگارهای قاچاق/نمی‌توانیم بگوییم چند درصد بازار سیگار، قاچاق است

مجتبی شیرقاضی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت از جمله مسئولانی است که امروز در بازار حضور دارند؛ او درباره این طرح می‌گوید: بر اساس طرح مصوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، جمع‌آوری و برخورد با عرضه و نگهداری سیگارهای قاجاق از امروز آغاز شده و اجرای این طرح از کوچه حاج ابوالفتح در محله مولوی تهران به عنوان یکی از مراکز عمده عرضه محصولات دخانی کلید خورده و  تا اطلاع ثانی در سطح شهر تهران ادامه خواهد داشت. 

این مقام مسئول در سازمان نصعت و معدن و تجارت در پاسخ به این سئوال که سهم مواد دخانی قاچاق از بازار تهران چند درصد است گفت: نمی‌توانیم قطعی بگوییم چه درصدی از سیگارهای موجود در بازار قاچاق است اما سهم سیگارهای قاچاق در واحدهای غیرمجاز بالاست زیرا واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، قاعدتاً خود را ملزم به عرضه نکردن کالای قاچاق می‌دانند بنابراین اگر بخواهیم سهم‌بندی کنیم، سهم واحدهای بدون پروانه یا مراکز غیر رسمی در عرضه کالای قاچاق بالاست.

به گفته شیرقاضی طبق اعلام ستاد مرکزی، 20 برند سیگار به صورت قاچاق در بازار وجود دارد که از این 20 برند، برخی برندها هم به صورت قانونی و هم به صورت قاچاق عرضه می‌شوند و  مارلبرو بیشترین سهم را از سیگارهای قاچاق دارد. 

کسبه کوچه حاج‌ابوالفتح که شاید در عمرشان این همه بازرس و مأمور را یکجا ندیده‌اند، دست از کار کشیده‌اند و مشغول تماشای بازرسی‌ها هستند و با پُک‌هایی که از عمق جانشان به فیلترهای سفید و قرمز سیگار می‌زنند، حضور ما را تماشا می‌کنند.

شرکت‌ها سیگارهای قاچاق را وارد بازار می‌کنند

سراغ یکی از همین کسبه‌ها که تازه ته‌ سیگارش را زیر پا له کرده می‌رویم و از او در باره سیگارهای قاچاق می‌پرسیم اما می‌گوید: اینجا که قاچاق وجود ندارد. قاچاق را باید در مرزها بگیرند. خود شرکت‌ها سیگار قاچاق را می‌آورند. باید دنبال کمپانی‌های بزرگ بروید.

سود چهار برابری سیگارهای قاچاق نسبت به سیگارهای داخلی


کسبه دیگری که کنار دست او ایستاده، ادامه می‌دهد: ما اینجا عمده فروش نداریم و بیشتر هم سیگارهای ایرانی می‌فروشیم.

وقتی از او می‌پرسم هر کارتن سیگار قاچاق چند برابر سیگار ایرانی یا قانونی سود دارد، پس از یک حساب سرانگشتی پاسخ می‌دهد: هر کارتن سیگار قاچاق، 2 تا 4 برابر سیگار ایرانی سود دارد. سود هر کارتن سیگار ایرانی 2 تا نهایتاً 5 هزار تومان است اما سود سیگار قاچاق در هر کارتن 20 تا 30 هزار تومان است.

سهم 30 تا 60 درصدی سیگار قاچاق از بازار/شرکت‌هایی که برندهای قانونی را وارد می‌کنند، سیگار قاچاق می‌آورند

حالا دیگر چند نفری از کسبه دورمان حلقه زده‌اند که یکی از میان جمع جلو می‌آید و می‌گوید: 22 سال است در این بازار هستم. سیگارهای قاچاق را شرکت‌ها وارد می‌کنند. شرکت‌هایی که برند‌های قانونی بازار را تامین می‌کنند، همان‌ها هم قاچاق می‌آورند. نحوه کارشان هم اینطور است که ابتدا یک برند قاچاق را در بازار جا می‌اندازند و سپس می‌گویند این برند دیگر جا افتاده و از دولت مجوز واردات و هولوگرام می‌گیرند.

او که با حرارت بالا صحت می‌کند، ادامه می‌دهد: الان نزدیک 30 تا 60 درصد بازار سیگار، قاچاق است. البته مردم هم بیشتر سیگار قاچاق می‌خرند تا سیگار ایرانی.

چرا کسبه را بدنام می‌کنند؟/سراغ سرچشمه قاچاق بروید


تازه از جمع کسبه دور شده بودیم که دیدیم در بخش دیگری از کوچه، چند نفر از کسبه دور رئیس اتحادیه جمع‌ شده‌اند و از این بازرسی‌ها گله دارند. همین بهانه‌ای شد تا به سراغ علیرضا رضایی رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش‌ها برویم.

او هم که از این بازرسی‌ها ناراحت است به خبرنگار تسنیم گفت: رسانه‌ها چرا نمی‌پرسند  سیگارهای قاچاق از کجا و توسط چه کسی وارد می‌شود؟ اگر حقیقتاً می‌خواهند قاچاق ریشه‌کن شود، جلوی آب آلوده را باید از سرچشمه بگیرند. چرا کسبه‌ها را بد نام می‌کنند؟

رضایی که معتقد است عرضه سیگار قاچاق در بین کسبه بازار، 3 یا 4 درصد بیشتر سهم ندارد گفت: سود سیگار قاچاق 10 تا 20 درصد بیشتر از سیگار قانونی است اما وقتی از کسبه به قدری مالیات می‌گیرند که کمرشان خم می‌شود و اکثراً ورشکست می‌شوند، طبیعی است که عده‌ای به سمت کار خلاف سوق می‌یابند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر