بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
شورای رقابت در جلسه مورخ 1395.06.29 با عنایت به وضعیت بازار محصولات پتروشیمی و به منظور تسهیل در رقابت از طریق ایجاد شفافیت در بازار این محصولات و منع انحصار از طریق نظارت بر مبادلات، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را تصویب کرد و با رأی نهایی این شورا پتروشیمی ها ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا شدند.
کد خبر : ۱۶۸۹۸۸
نویسنده :
کیوان فر

شورای رقابت در جلسه مورخ 1395.06.29 با عنایت به وضعیت بازار محصولات پتروشیمی و به منظور تسهیل در رقابت از طریق ایجاد شفافیت در بازار این محصولات و منع انحصار از طریق نظارت بر مبادلات، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را تصویب کرد و با رأی نهایی این شورا پتروشیمی ها ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا شدند.

به گزارش بورس نیوز، کلیه تولیدکنندگان جهت فروش در داخل ملزم هستند به جز در برخی موارد خاص، تمامی محصولات پتروشیمی خود را با رعایت مقررات مربوطه در بورس کالا عرضه کنند. بطوریکه تنها محصولات پتروشیمی بین مجتمعی که از طریق لوله بین دو مجتمع پتروشیمی منتقل و یا به سفارش یک یا چند مصرف‌کننده در مدت محدود تولید می‌شود، یا محصولاتی که در یک سال گذشته تنها یک خریدار داشته‌ است از این الزام مستثنی هستند. همچنین آن دسته از محصولات پتروشیمی که توسط دولت مشمول تخصیص یارانه مستقیم می‌شود و قیمت‌گذاری و یا تسهیم آنها بر اساس نظر مرجع ذی‌صلاح قانونی تعیین می‌گردد، نیز از این امر معاف می باشند.

بدین ترتیب هر نوع عرضه محصولات پتروشیمی در داخل کشور که خارج از بورس کالا انجام شود به استثنای موارد فوق، عرضه خارج از شبکه مجاز تلقی می‌شود و تابع مقررات مربوطه خواهد بود. همچنین تولیدکنندگانی که محصول آنان در بورس پذیرش نشده است، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به پذیرش محصول خود در بورس کالا با رعایت مقررات مربوطه اقدام نمایند. بعد از فرصت یک ماهه عرضه محصولات این شرکت ها در خارج از بورس، عرضه خارج از شبکه تلقی می شود و طبق مقررات اقدام خواهد شد.

البته طبق مصوبه شورای رقابت در مواردی که با درخواست پذیرش این محصولات در هیات پذیرش بورس کالای ایران مخالفت گردد به تشخیص کارگروه از اجرای این بند مستثنی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، شورای رقابت در راستای اجرای بند 5 ماده 58 قانون،دستورالعمل تنظیم نحوه قیمتپایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را به شرح زیر تعیین کرد و در مواردی که قیمت فوب خلیج فارس وجود نداشته باشد، از قیمت مورد استناد در مراجع معتبر بین المللی استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران موظف گردید قیمت پایه را بر اساس دستورالعمل فوق به طور هفتگی محاسبه کند و به کارگروه جهت تعیین ارائه دهد.

نرخ ارز سامانه سنا × قیمت فوب خلیج فارس × %95 = قیمت پایه

طبق این مصوبه مبنای نوسان قیمت مجاز کالاهای پتروشیمی به میزان 10 درصد قیمت پایه بوده و بورس کالا حسب شرایط بازار و عرضه می‌تواند طبق دستورالعمل معاملات خود نسبت به تغییر محدوده نوسان مجاز اقدام نماید.

همچنین طبق دستورالعمل مصوب شورای رقابت مقدار و حداقل عرضه هر تولیدکننده بر اساس عواملی از جمله میزان عرضه کل هر درجه محصول پتروشیمی درمقاطع شش ماهه، میزان تقاضای متوسط سال گذشته هر درجه محصول پتروشیمی، میزان نوسانات تقاضای فصلی و مناسبت‌های تقویمی در سالیان گذشته، تقاضای جدید شرکت‌های پایین دستی، ظرفیت عملیاتی و واقعی تولیدکنندگان تعیین گردید.

طبق ماده 6 این دستورالعمل، مقرر گردیده به منظور ایجاد امکان پایش مداوم وضعیت بازار، کارگروهی در مرکز ملی رقابت با دعوت از نمایندگان وزارت نفت، وزارت صنعت معدن و تجارت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، بورس کالای ایران، اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران تشکیل می‌شود. ماموریت کارگروه موضوع این ماده شامل تهیه و ارائه گزارش های نظارتی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی و تخلفات از این دستورالعمل به شورای رقابت، تعیین و اعلام قیمت پایه محصولات، تعیین و اصلاح حداقل عرضه هر تولیدکننده می باشد. همچنین تعیین فهرست محصولاتی که باید از طریق بورس عرضه شود و فهرست محصولات خاص و مجاز به عرضه خارج از بورس کالا هر شش ماه یکبار، تنظیم و ارائه پیشنهادات لازم برای تنظیم مقررات مدیریت بازار و رفع انحصار به شورای رقابت و در نهایت نظارت بر سهمیه‌ها و عملکرد سایت بهین یاب و تهیه گزارشات از دیگر مأموریت های این کارگروه تعیین شده است.

در پایان گفتنی است، با تصویب این دستورالعمل توسط شورای رقابت شرکت بورس کالای ایران نیز موافقت نمود ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل با رعایت مقررات قانونی مربوط و ضوابط مصوب شورای عالی بورس با هماهنگی کارگروه موضوع ماده (7) این دستورالعمل، در خصوص مواردی از قبیل شرایط معاملات و قراردادهای بلند مدت، سازوکاراجرایی معاملات B2B و خرده فروشی در بورس کالای ایران، پیمان آتی معاملات پتروشیمی، گسترش انواع قراردادهای سلف مانند سلف موازی، توسعه روشهای تسویه معاملات به ویژه تسویه اعتباری و مهلت دار، فراهم نمودن عرضه خاص برای کالاهای مشمول سهمیه بندی به تشخیص کارگروه موضوع ماده (7) و نیز شرایط لازم برای رعایت استانداردها و خدمات پس از فروش بر اساس پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستورالعمل‌های لازم را حسب مورد تهیه و پس از تایید مراجع قانونی ذیصلاح برای اجرا اقدام کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahad
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
من بودن نمی امدم ایران همه جوانان ما غرق شدن و مردن رو به جان میخرند که فرار کنند بیان استرالیا اونوقت این بابا میخواد بیاد ایران . اینجا با همه دنیا همه چیزش فرق میکنه کشور گل و بلبل است