بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر : ۱۶۹۱۵۰
راهروهای طولانی پیچ در پیچ، سرور های کامپیوتری در گردش، نور آبی چشمک زن و صدای مبهم پنکه های عظیم به فیلم علمی- تخیلی بی شباهت نیست؛ اینها توصیفی فیزیکی از قطب فناوری پیشرفته "لولئو"(Lulea) در شمال سوئد، اولین مرکز داده فیسبوک در خارج از آمریکا است.

در کنار جنگل سبز کاج، دریاچه، و در چند قدمی مدار قطب شمال، این مرکز چندی پیش آغاز بکار کرد. فیسبوک چهار مرکز داده عظیم در آمریکا دارد. تاسیس این مرکز در سوئد به دلیل تولید حجم بی نهایتی از داده های الکترونیک در دنیا است که هر ۱۸ ماه دوبرابر می شود.
مسئول عملیات مراکز داده شرق آمریکا و اروپای فیسبوک می گوید: "همانطور که می بیننید در طراحی اینجا، همه چیز کاربردی دارد. طراحی سخت افزار ساده، کاربردی و بدون افزودنی است تا جریان هوا را ممکن می کند. بعلاوه به تکنیسین ها کمک می کند تا تعمیرات را با حداکثر سرعت انجام دهند. این به ما اجاز داده تا کار تعمیرات ۲۵ تا ۲۴ هزار سرور این مرکز را تنها با یک تکنیسین انجام دهیم".

به گفته فیسبوک، مرکز داده "لولئو" یک مرکز رایانه ای با بالاترین نرخ بهره وری انرژی در دنیا است. دمای متوسط هوا در این نقطه از قطب شمال در زمستان به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد می رسد و باد سرد یکی از بهترین خنک کننده های طبیعی است که گرمای سرورهای عظیم را متعادل می کند. فیسبوک اضافه می کند که این مرکز داده در شمال سوئد با محیط زیست نیز سازگار است.
به گفته ی مهندس مسئول این مرکز، موقعیت مکانی لولئو تقریبا منحصربفرد است. دو شبکه انرژی کاملا مستقل دارد که با انرژی هیدرولیک تامین می شوند. در نتیجه انرژی مورد نیاز همه تجهیزات و کل این مرکز و هر چیزی که می بینید از انرژی صد در صد پاک و بدون کربن تامین شده است.

در حقیقت این مکان بدلیل منابع الکتریسته آن انتخاب شده است. یک قرن پیش سوئد برای تامین انرژی مورد نیاز صنعت فولاد، آهن و کاغذ سازی از انرژی سدهای آبی بهره می برد. با افول این صنایع، ناحیه شمالی سوئد یا نورلند با مازاد انرژی تولید شده روبرو است. نکته ی قابل توجه اینست که یک مرکز داده فیسبوک، به اندازه یک کارخانه فولاد انرژی مصرف می کند.

نمایندگان بنیاد جهانی طبیعت (WWF) می گویند تامین انرژی مراکز داده کامپیوتری از منابع تجدید پذیر بسیار مهم است. آنها می افزایند این مراکز به شکل دیگری نیز در کاهش ضایعات کربنی نقش دارند.

حجم فعالیت روزانه در فیسبوک ۳۵۰ میلیون عکس، چهار و نیم میلیارد لایک و ده میلیارد پیام است. هر سلفی که در اروپا آپ لود کنید یا به روزرسانی استاتوس فیس بوک تان، به احتمال زیاد در این مرکز ذخیره می شود. طرفداران محیط زیست می گویند فیسبوک را به اتخاذ تدابیری برای هماهنگی فعالیت هایش با محیط زیست زیر فشار گذاشته اند. دو مرکز اول فیسبوک در آمریکا، با انرژی ذغال سنگ، نیاز خود را تامین می کنند.


























اشتراک گذاری :
ارسال نظر