بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
صبح روز جاری نشست خبری حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالا با حضور اصحاب رسانه در محل استقرار این مجموعه برگزار گردید تا این مقام مسئول آخرین اقدامات و دستاوردهای این شرکت طی عملکرد شش ماهه اول سال مالی جاری را تشریح کند و برنامه های آتی آن را برای نیمه دوم امسال اعلام نماید.
کد خبر : ۱۶۹۲۲۶
نویسنده :
جمشیدی

صبح روز جاری نشست خبری حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالا با حضور اصحاب رسانه در محل استقرار این مجموعه برگزار گردید تا این مقام مسئول آخرین اقدامات و دستاوردهای این شرکت طی عملکرد شش ماهه اول سال مالی جاری را تشریح کند و برنامه های آتی آن را برای نیمه دوم امسال اعلام نماید.

رشد حجم و ارزش معاملات انواع محصولات در بورس کالا

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیرعامل شرکت بورس کالا در ابتدا نگاه مقایسه ای در خصوص عملکرد این مجموعه طی نیمه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در خصوص شاخص های بازار داشت و در این خصوص اظهار داشت: مقدار و ارزش معاملات در محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و فرآورده های نفتی افزایش قابل توجهی داشته است. بطوریکه به عنوان مثال در حوزه محصولات پتروشیمی شاهد افزایش 32 درصدی حجم و رشد 23 درصدی ارزش معاملات بودیم که این امر نتیجه رایزنی شرکت بورس کالا با شرکت های پتروشیمی جهت برآورده کردن مطالبات، خواسته ها و رفع دغدغه های آنها بوده است. علاوه بر این، طی دوره مورد بررسی حجم معاملات محصولات کشاورزی حدود 96 درصد افزایش داشته و ارزش معاملات آن با رشد 113 درصدی همراه بوده است. در این راستا هدف گذاری 30 درصدی طی دو سال آینده تدوین شده تا طی این مدت 30 درصد از حجم معاملات بورس کالا به رینگ کشاورزی اختصاص یابد.

حامد سلطانی نژاد افزود: در حوزه طلا و بازار فیزیکی شاهد رشد قابل توجه حجم و ارزش معاملات بودیم و بهای جهانی طلا طی سال جاری نوسانات متعددی داشت و این روند بر قیمت دارایی پایه در بازار مشتقه اثرگذار واقع شده و در نهایت موجب رشد قیمت آن در بازار گردید. بطوریکه حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طی دوره مذکور حدود 136 درصد افزایش یافته است.

تأمین مالی سه هزار میلیارد تومانی شرکت ها از طریق انتشار اوراق سلف

وی به تأمین مالی شرکت ها از طریق بورس کالا و انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: تاکنون تأمین مالی شرکت ها از طریق انتشار این اوراق با رشد 148 درصدی همراه بوده و در نیمه اول سال جاری حدود سه هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی انجام پذیرفته که از این مبلغ 2,650 میلیارد تومان مربوط به انتشار اوراق سلف موازی گندم جهت پرداخت مطالبات کشاورزان بوده است.

به طور کلی می توان گفت در بازار فیزیکی و مشتقه، حجم معاملات 31 درصد و ارزش معاملات 62 درصد افزایش یافته که بخش عمده ای از این روند صعودی ناشی از معاملات ابزار مشتقه می باشد. نکته حائز اهمیت این که طی شش ماهه اول سال جاری شاهد آن بودیم که ارزش معاملات بازار مشتقه از بازار فیزیکی پیشی گرفته است که طی دو یا سه سال قبل تجربه شده و امسال بار دیگر تکرار شده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالا با بیان اینکه سیاست این مجموعه حرکت به سمت ابزارهای مالی و بازار اوراق بهادار است، ادامه داد: تنوعی که بسیاری از عرضه کنندگان به دنبال آن هستند در قالب معاملات سلف اتفاق می افتد و بورس کالا می تواند از این طریق تأمین مالی برای تولید کنندگان ایجاد کند. در این شرایط می توان گفت معاملات سلفی که در بورس کالا انجام شده منجر به تأمین مالی 10,600 میلیارد تومانی شده است.

سلطانی نژاد به معاملات گواهی سپرده کالایی که از اسفند ماه سال گذشته انجام می شود اشاره کرد و اظهار داشت: معاملات گواهی سپرده کالایی جو دامی، ذرت دانه ای و سکه طلا در حال انجام است و در صدد هستیم تا به محصولات دیگری توسعه یابد. همچنین می توان گفت این ابزار برای صادرات و واردات محصولات نیز قابلیت اجرایی دارد.

توافق بورس کالا با اتحادیه آهن جهت حضور تاجران آهن در بورس کالا

وی افزود: سیاستگذاری بورس کالا حرکت به سوی قبض انبار، گواهی سپرده و احیای سند گواهی سپرده به عنوان اوراقی که امکان معامله دارد، تدوین شده تا کالاهای جدیدی همچون PVC و محصولات آهنی نیز معامله شوند.

در همین راستا این شرکت با اتحادیه آهن به توافقی رسیده تا تاجران آهن و عرضه کنندگان در بازار خرید نیز امکان حضور و مشارکت در معاملات بورس کالا داشته باشند.

تحویل 932 هزار تن جو دامی در بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالا به ماده 33 قانون افزایش بهره وری و اقدامات این مجموعه در این راستا اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت گواهی سپرده کالا در بورس کالا معامله می شود و سیاست قیمت تضمینی جایگزین قیمت تضمینی شده است و در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعداد 65,700 کشاورز محصول جو دامی به انبارهای مورد تأیید بورس کالا تحویل داده اند و تاکنون از یک و 144 هزار تن محصول جو دامی حدود 932 هزار تن تحویل داده شده است. همچنین تسویه معاملات با تعداد 51 هزار کشاورز انجام پذیرفته و مبالغ مستقیماً به حساب آنها واریز گردیده است.

اقدامات و نتایج راهبردی بورس کالا در نیمه اول امسال

سلطانی نژاد در خصوص اقدامات و نتایج راهبردی شرکت طی شش ماهه اول امسال گفت: صدور رأی نهایی شواری رقابت مبنی بر ادامه یافتن معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اخذ مصوبه دستورالعمل بازارگردانی از سازمان بورس، اخذ مصوبه دستورالعمل پذیرش صندوق های کالایی از سازمان بورس، ارائه پذیرش دستورالعمل تابلو مناقصه و ... از جمله اقدامات این مجموعه طی دوره مذکور به شمار می رود.

ایجاد تعادل در بازار فروش محصولات پتروشیمی

علاوه بر این در راستای ایجاد تعادل در بازار فروش محصولات پتروشیمی از طریق همکاری با این واحدها جهت ارائه برنامه عرضه و افزایش تقاضا، ایجاد زیرساخت های لازم برای معامله محصولات در قالب قراردادهای بلند مدت، پالایش متقاضیان خرید و تسهیل تأمین مالی مجموعه های پتروشیمی تلاش فراوان شده است.

برنامه های آتی طی نیمه دوم سال جاری

وی در خصوص برنامه های آتی این مجموعه تا پایان سال جاری ابراز داشت: راه اندازی قراردادهای اختیار معامله روی سکه و ذرت، قراردادهای آتی ارز و پی وی سی، معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی پتروشیمی، تابلو مناقصه و معاملات زنجیره ای سلف در کنار زمینه سازی برای راه اندازی معاملات تهاتری از جمله این موارد هستند.

تسویه با کشاورزان با مکانیزم دقیق

مدیرعامل شرکت بورس کالا در پاسخ به این سوال که تسویه با کشاورزان در بورس کالا چگونه است و آیا تأخیری در این فرآیند ایجاد شده، گفت: تسویه با کشاروزان طی مکانیزم دقیقی انجام می شود تا مرحله دریافت تصدیق از کشاورزان پیش می رود، حال آنکه ممکن است تسویه مابه التفاوت ها با تأخیر انجام شود که این موضوع در اختیار بورس کالا نیست، بهرحال کشاورزان در بورس کالا دو سوم از پول خود را دریافت می کند و روال گذشته که با تأخیر پول به حساب آنها واریز می شد، در حال حاضر وجود ندارد.

تداوم عرضه شکر در بورس کالا

سلطانی نژاد همچنین در خصوص عرضه شکر در بورس کالا و برخی از گمانه زنی ها مبنی بر افزایش قیمت آن با عرضه شکر در این بازار اظهار داشت: عرضه شکر در بورس کالا همچنان ادامه دارد و تاکنون 385 هزار تن شکر معامله شده که به نظر می رسد در صورتیکه کلیه معاملات بصورت نقدی انجام پذیرد تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد. بر این اساس می توان گفت نه تنها عرضه شکر در بورس کالا سبب افزایش قیمت فروش آن نشده بلکه موجب تثبیت قیمت ها شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
اوراق سلف میلگرد و تیرآهن و شمش آهن