بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
در پي سفر هيات هاي آلماني و فرانسوي به ايران رقم خورد؛

تخت گاز خودرویی ها با فرمان فرنگي ها

پس از آنکه مدتی بورس با یک استراتژی جدید نگاه خود را در هر گروه تنها روی یک سهم خاص معطوف کرده بود و توجهی به سایر هم گروهی ها و زیر مجموعه های آن سهم مورد استقبال بازار نداشت، امروز شاهد آن هستیم که در گروه خودرو سرمایه گذاران به یک اجماع نظر رسیده اند تا نمادهای فعال آن به صورت یکپارچه مدار رو به رشد را در پیش گیرد.
کد خبر : ۱۶۹۲۹۳
نویسنده :
کیوان فر

روند بازار سهام امروز با تخت گاز خودرویی ها آغاز شده تا به مدد رشد قیمت سهام و اقبال سرمایه گذاران شاهد حرکت تخت گاز گروه مذکور روی مدار صعودی باشیم.

به گزارش بورس نیوز، پس از آنکه مدتی بورس با یک استراتژی جدید نگاه خود را در هر گروه تنها روی یک سهم خاص معطوف کرده بود و توجهی به سایر هم گروهی ها و زیر مجموعه های آن سهم مورد استقبال بازار نداشت، امروز شاهد آن هستیم که در گروه خودرو سرمایه گذاران به یک اجماع نظر رسیده اند تا نمادهای فعال آن به صورت یکپارچه مدار رو به رشد را در پیش گیرد.

آنچنان که با شروع معاملات روزانه در بازار خودرویی ها با پیشتازی "خساپا" و زیر مجموعه هایش در حالی تخت گاز روی مدار صعودی در حرکت هستند که "خودرو" و زیر مجموعه های آن نیز به این اجتماع پیوسته اند تا رالی صعودی جدید پر قدرتی در کلیت این گروه شکل گیرد.

این روند اما در شرایطی گروه مذکور را در بر گرفته که این هفته جاده مخصوص شاهد رفت و آمدهای مهم زیادی خواهد بود. چرا که معاون صدر اعظم آلمان در رأس هیئتی بلند پایه از فعالان صنعتی این کشور با هدف توسعه روابط دو کشور، به ایران سفر كرده و انتظار می رود در این سفر قراردادهای مهمی اعلام شود. شرکت خودروسازی دایملر از جمله شرکت هایی است که مدیرانش در این سفر وزیر اقتصاد آلمان را همراهی كرده اند. بطوريكه امروز معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، از امضای توافق نامه میان بانک مرکزی ایران و آلمان در بعد از ظهر امروز خبر داد تا با گسترش همکاری های اقتصادی بتوان برای مسایل پیچیده موجود میان دو کشور نیز راهکارهايي پیدا کرد.

افزون بر این طی این هفته مدیران ایران خودرو میزبان مدیرعامل شرکت پژو و مدیران و کارشناسان این شرکت فرانسوی خواهند بود تا مراحل عملیاتی و اجرایی شرکت تولید مشترک خودرو توسط پژوی فرانسه با ایران خودرو در مجموعه "ایکاپ" مورد بررسی قرار گیرد.

بدین ترتیب، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با انجام این سفر، نخستین جلسه هیأت مدیره شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با نام "ایکاپ" برگزار خواهد شد تا بر اساس برآوردهای اولیه با سفر هیأت فرانسوی پژو به تهران اقدامات لازم برای آغاز تولید و عرضه محصولات مشترک در چارچوب شرکت ایکاپ با سرعت بیشتری دنبال شده و پس از ماه ها کش و قوس فراوان، بالاخره بخشي از وعده های یکه زارع به سمت تحقق سوق یابد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
ROMANIA
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
ای بابا این همه خبر های خوب از گروهای دیگر شنیده میشه هچ اتفاقی نمی افته کافیه یه خبری تو خودرویها اتفاق بیفته وا ویلا همینیه که میبینیم کسی نیست بگه حالا چقدر سود میدن کی این خودرو ها ی ورشکسته با این پ ای ها دست از سر بازار بر میدارن خدا میدونه بازار باید یه لیدر داشته باشه لیدریه خودرو بقیه گروه ها هم بی خیال این هم بورس ماست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
چهارشنبه همه خودروییا صف فروشند نوسان 20درصدی مبار نوسانگیرا باشه!! این هیئتهای فرانسوی -المانی هر دفعه اومدن یه سود تپل به نوسانگیرها رسوندن و عملا اتفاقی برای خودروسازها بوجود نیامده.
انحصار خودرو باید از سایپا و ایرانخودرو شکسته بشه و چند شرکت دیگر خودروسازی جدید شکل بگیره .قطب سوم خودروسازی ایجاد میشه منتظر قطبهای دیگر خودروسازی باید بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
اگر سهام گاوداری میخریدم بهتر از سهام بانک بود .
بانک پشتوانه مالی گاوداری است . چرا سهام بانکها را به حال خود رها کرده اید ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
سوء‌برداشت در معاملات خودرویی‌ها؟

طبق روال معمول ماه‌های گذشته، دیروز هم بیشترین تعداد، حجم و ارزش معاملات در نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. با این تفاوت که این بار بخش اعظم معاملات تنها در یک نماد و در بیشینه مثبت محدودیت نوسان شکل گرفت. ارزش معاملات در نماد معاملاتی شرکت خودروسازی سایپا 50 درصد ارزش معاملات خودرویی‌ها و 20 درصد کل ارزش معاملات را تشکیل داد. طی این معاملات 253 میلیون و 266 هزار سهم خساپا به ارزش بیش از 34 میلیارد تومان دست به دست شد. روز شنبه نیز ارزش معاملات در این نماد بیش از 38 میلیارد تومان بود. طی معاملات 6 روز کاری اخیر، بیش از یک میلیارد سهم خساپا (معادل 5/ 2 درصد از کل سهام این شرکت) به ارزش 136 میلیارد تومان دست به دست شده است. این ارزش معاملات تقریبا با میانگین ارزش معاملات در دوره اوج معاملات خودرویی‌ها (سه ماه پایانی سال گذشته) برابری می‌کند. در آن دوره صحبت از قراردادهای پرطمطراق خودرویی‌ها با شرکای خارجی باعث شد که توجهات بیش از هر زمان دیگری به گروه خودرویی جلب شود. اما سرانجام مشخص شد قراردادهای خودرویی‌ها زمانی بیش از انتظار بازار برای عملی شدن نیاز دارند و رفته رفته تا حدودی تب خودرویی‌ها فروکش کرد.

در هفته اخیر، گمانه‌زنی‌های قراردادهای جدید، گروه خودرویی را دوباره به مرکز توجهات بازگرداند. خبرها حاکی از آن بود که شرکت فرانسوی «رنو» درصدد سرمایه‌گذاری در شرکت بن‌رو (بنیان توسعه صنعت خودرو) بود و پس از جلسات متعددی در این باره توافقاتی حاصل شد. از آنجا که فعالان بازار گمان می‌کردند شرکت بن‌رو به سایپا تعلق دارد، توجهات به این سهم افزایش یافت و فشار قابل توجه خرید باعث شد قیمت در این نماد طی تنها دو هفته بیش از 22 درصد رشد کند. تنها دلیلی که می‌توانست در این برهه خساپا را تا این حد رشد دهد همین عامل بود و چنین به نظر نمی‌رسد که خبر دیگری معاملات در این نماد را چنین پرحرارت کرده باشد.

اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» نشان از آن دارد که بن‌رو دیگر به خودروسازی سایپا تعلق ندارد و پیش‌تر به‌عنوان رد دیون به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذار شده است. بر این اساس ظاهرا قرار است ایدرو طی یک سرمایه‌گذاری مشترک با رنو اقدام به تولید چند مدل از خودروهای شرکت رنو کند. 60 درصد این سرمایه‌گذاری به رنو و 40 درصد آن به ایدرو تعلق دارد و ایدرو سایت «بن‌رو» را به‌عنوان آورده غیرنقدی، در حساب سرمایه این جوینت ونچر قرار خواهد داد. حال برخی بر این باورند که سایپا از این قرارداد منتفع خواهد شد، اما به نظر می‌رسد حقیقت چیز دیگری باشد. در واقع سایپا نه‌تنها از این قرارداد نفعی نخواهد برد، بلکه در آینده‌ای نزدیک رقیب سرسختی را بر سر راه خود خواهد دید.

اما حتی اگر این قرارداد به گونه‌ای باعث انتفاع خودروسازی سایپا شود، سهامداران باید برخورد صبورانه‌تری داشته باشند. رفتار فعلی بازار با سهام شرکت‌های خودروسازی دقیقا اتفاقات سه ماه پایانی سال گذشته را به ذهن متبادر می‌کند. گویی فعالان بازار قصد دارند برای بار دوم از سوراخ قراردادها گزیده شوند. به عبارت دقیق‌تر، تجربه سال گذشته در نمادهای خودرویی نشان داد که عملی شدن قراردادها در بلندمدت رخ خواهد داد و سرمایه‌گذاران باید برای انتفاع از این قراردادها بیش از اینها صبوری کنند. حتی اگر این قرارداد می‌توانست به گونه‌ای سایپا را متحول کند، روشن شدن آثار آن دست‌کم به دو سال زمان نیاز داشت و رشد بی‌رویه فعلی هرگز قابل توجیه نیست.