بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
مستطيل شيشه اي تالار

عقل سلیم چه می گوید؟!

امروز در گروه خودرویی بورس با محوریت سهام شرکت سایپا توانست یکدست سبز پوش شود و در این بین افزایش اقبال به سهام شرکت سایپا، خودرو و زامیاد بیش از دیگر شرکت ها بود، گفته می شود موضوع قرارداد سیتروئن حضور هیأت پژو در ایران و مباحث افزایش میزان تسهیلات گیری شرکت های خودرویی از منابع خارجی از اصلی ترین عوامل اقبال بازار به این گروه بود.
کد خبر : ۱۶۹۳۳۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.07.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 34 واحد افزایش به رقم 53955 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 341 واحد کاهش عدد 169628 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 7 واحد کاهش به رقم 27429 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خساپا" با 55 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدکاهش به رقم 818 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3014 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1224 میلیارد ریال رسید.

امروز شاخص با افت اندک 22 واحدی مواجه شد اما اهالی تالار شاهد روندی بودند که هم قابل توجه بود و هم امیدها را نسبت به گذشته بیش از پیش افزایش داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز در گروه خودرویی بورس با محوریت سهام شرکت سایپا توانست یکدست سبز پوش شود و در این بین افزایش اقبال به سهام شرکت سایپا، خودرو و زامیاد بیش از دیگر شرکت ها بود، گفته می شود موضوع قرارداد سیتروئن حضور هیأت پژو در ایران و مباحث افزایش میزان تسهیلات گیری شرکت های خودرویی از منابع خارجی از اصلی ترین عوامل اقبال بازار به این گروه بود. از سوی دیگر اقدامات اصلاح ساختاری این شرکت ها در بخش مالی که عمدتاً به فروش دارایی و کاهش زیان انباشته منجر می شود عامل مهم دیگری است در افزایش اقبال بازار به این شرکت ها امروز در کنار شایعات مربوط به احتمال توقف نماد سایپا و اعلام سود قابل توجه اخباری در تالار حافظ به گوش می رسید که حکایت از احتمال اعلام سود با اهمیت از سوی "وساپا" به تبع فروش یک دارایی داشت. اما در بین هیجانات و روند صعودی سهام شرکت های خودرویی و قطعه سازی، گزارشی در سایت کدال منتشر شد که بسیار تأمل برانگیز بود، امروز شرکت صنایع ریخته گری ایران با نماد "خریخت" تعدیل منفی 700 درصدی را روانه کدال کرد تا باز هم به اهالی تالار اثبات شود که "هر گردی گردو" نیست. بنظر می رسد گروه خودرویی بورس بزودی شاهد اخبار و اتفاقات مهمی خواهد بود تا توجیهی باشد بر روند صعودی اخیر.

اما یک اتفاق قابل توجه امروز در نماد ایران خودرو به وجود آمد، این شرکت که این روزها انگشت های اشاره زیادی را به سمت خود روانه می بیند و این نیز دلیلی ندارد جز عقب ماندگی قابل توجه ارزش بازار و روند قیمتی آن نسبت به سایپا، امروز توانست پس از مدت ها روند صعودی و صف خرید را به خود ببیند، سهام ایران خودرو که امروز شبیه بیماری تازه از بستر بلند شده می باشد در حالی طی روز جاری با صف خرید قابل توجه و خوشحالی سهامدارنش مواجه بود که شرکت سرمایه گذاری سلیم در حرکتی قابل تأمل و غیر قابل تصور بالاترین میزان فروش سهام در بین حقوقی های عرضه کننده امروز را به خود اختصاص داد و بیش از 21 میلیون سهم این شرکت را آنهم در اولین روز از آغاز روند صعودی به فروش رساند. بنظر می رسد در شرایط فعلی سلیم که از شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو می باشد قصد دارد جای خالی سرمایه گذاری سمند را پر کند هر چند که این دو بی ارتباط با هم نیستند. مشخص نیست این خود زنی های مجموعه ایران خودرو چه زمانی قرار است تمام شود کدام عقل سلیم دستور به عرضه آبشاری سهم در اولین روز از رهایی این نماد از روند نزولی داد؟

اما در گروه پالایشی بورس در حالی امروز شاهد روندی تعادلی و نسبتاً نزولی بودیم که در عین ناباوری اهالی تالار نماد "شاوان" به جهت تعدیل مثت سود متوقف شد و با ارایه سود جدید خود همگان را شگفت زده کرد. "شاوان" امروز نشان داد که روندهای صعودی یا نزولی بیانگر واقعیات درونی سهام شرکت ها نیست و در بازار سرمایه ایران باید واقعیات درونی سهام شرکت ها نیست و در بازار سرمایه ایران باید هر لحظه در انتظار یک اتفاق پیش بینی نشده بود، اهالی تالار معتقدند احتمالاً "شاوان" روند گروه را تغییر خواهد داد.

از سوی دیگر در گروه معدنی بورس خواب زمستانی کل گروه را فرا گرفته است و گویی حالا حالاها خیال بیدار شدن ندارند البته این گروه اسیر بازی حقوقی شد که چندی پیش با خود بزرگ بینی و اعتماد به نفس کاذب اقدام به جمع آوری حجم قابل توجهی از سهام معدنی کرد و بعد از مدتی سهام این شرکت ها را بدون بازیگر به حال خود رها کرد. اهالی تالار معتقدند در صورتیکه روند صعودی بازار شدت بیشتری یابد و گروه های دیگر را نیز درگیر خود کند احتمالاً فشار فروش و افت قیمت سهام در این گروه به جهت تأمین نقدینگی و خرید سهام شرکت های مورد وثوق بیشتر هم خواهد شد.

گروه کاغذی بورس دیگر گروهی بود که امروز مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت و توانست در مدار صعودی قرار گیرد ظاهراً افزایش قیمت جهانی کاغذ به همراه رشد تعرفه واردات کاغذ منجر به خوش بینی اهالی تالار نسبت به سود برآوردی آتی این گروه شده است، در مجموع حجم و ارزش معاملات این گروه نسبت به وزن و اندازه آنها قابل توجه شده است.

اما قندی های بورس امروز هم تلخ بودند و هم شیرین چرا که در حالی امروز اهالی تالار شاهد صف های فروش قابل توجه در سهام شرکت های قندی بودند که در پایان معاملات امروز تمامی آنها با روندی تعادلی و حجم معاملاتی قابل توجه به کار خود پایان دادند. گفته می شود جلسات و رایزنی هایی با انجمن صنفی صنعت قند و شکر در جریان است که می تواند برای شرکت های این گروه بسیار تأثیر گذار باشد برخی منابع آگاه خبر از احتمال افزایش نرخ شکر در آینده ای نزدیک می دهند.

اما انفورماتیک های بورس رو بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند روزی که یک سوء تفاهم باعث شد تا اهالی تالار فکر کنند بعد از "آکنتور" و "مرقام" و "مداران" این بار نوبت "رتاپ" است که صندوق فروشگاهی تولید کند. جالب است که بعد از مد شدن تولید صندوق فروشگاهی در شرکت ها به واسطه رشد غیر قابل تصور سود کنتورسازی ایران، اهالی تالار هر کدام سعی دارند که به نوعی سهام موجود ر پرتفوی خود را به تولید صندوق فروشگاهی ربط بدهند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که گفته می شود شاید بزودی "تلیسه" هم شفاف سازی عدم ساخت صندوق فروشگاهی را روانه کدال کند.

در پایان بنظر می رسد بازار سرمایه از امروز دچار تغییر استراتژی شده است بگونه ای که بازار سرمایه از حالت اقبال تک سهمی به اقبال گروهی در حال چرخش می باشد و این یعنی ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه که پیش بینی می شود در آینده بیشتر هم شود چرا که خوش بینی و امید به گونه ای در بازار افزایش یافته است که حرکت مثبت و یا خبر خوب در نماد یک سهم منجر به تغییر جهت کل گروه می گردد. اهالی تالار معتقدند هر چه هفته های بیشتری از نیمه دوم سال سپر می شود اقبال به بازار سرمایه نیز بیشتر می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
دوستان فقط خودرویی بخرید و به شایعات توجهی نکندی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
شاوان با 1100 تومان قیمت سه ماهه زیان ساخته حتما زیانش سهامداران را شگفت زده کرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
عقل سلیم میگوید فردا چهارشنبه خودروییا میریزن و نباید توهیجانات بازار گیر کرد و با سود 10 تا 15 درصد خارج شد!! و سراغ سهامی که منفی کامل و بنیادی هستند رفت بعد از فروکش کردن سهام خودرویی میرن سراغ سهام کوچک و بنیادی و پترو پالایشی
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
عقل سلیم میگه پولتو بردار و از بورس برو بیرون
مهدی
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
گفته می شود شاید بزودی "تلیسه" هم شفاف سازی عدم ساخت صندوق فروشگاهی را روانه کدال کند.
خیلی باحال بود
مهرزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
عقل سلیم میگه بفروش و خارج شووووو