بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

پیش بینی رشد سود سال 96 "حکشتی"

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای 85 فروند کشتی به طور مستقیم می باشد . (به صورت مستقیم و غیر مستقیم )دارای 159 فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال 96 ، تعداد کشتی ها 166 فروند گزارش گردیده است) می باشد.
کد خبر : ۱۶۹۳۷۹

معرفی شرکت

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال 1347 با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس‌پیما آغاز کرد.هم اکنون گروه با دارا بودن ناوگانی مقتدر و متنوع از انواع کشتیهای اقیانوس‌پیما و شناورهای خدماتی با ظرفیتی متناسب با نیاز بازار، در کلیه مسیرهای بین‌المللی، مشغول به فعالیت میباشد و جهت حمل ونقل کالا به بسیاری از بنادر مهم جهان تردد کرده و به ارائه خدمات متنوع و مدرن همچون سرویسهای Door-to -Door می‌پردازد.

انواع کشتی ها در ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بدین صورت می باشد:

پیش بینی رشد سود

پیش بینی رشد سود سال 96

شاخص های اثر گذار بر صنعت حمل و نقل دریایی

فله بر- شاخص BDI : این شاخص معرف نرخ انتقال محموله‌های فله خشک (عمدتاً مواد خام صنعتی) به وسیله کشتی‌های باربری می باشد.

پیش بینی رشد سود

سال 95 یکی از سال های بسیار بد برای بازار حمل فله بوده است. از جمله عواملی که منجر به بهبود بازار کرایه حمل فله می گردد میزان افزایش واردات زغال سنگ چین می باشد. طی سال اخیر کاهش واردات زغال سنگ چین منجر به کاهش شاخص بالتیک و نرخ کرایه حمل فله تا سطح 290 واحد(اواخر سال 1395) گردید.همچنین بالاترین سطح این شاخص به دلیل افزایش چشمگیر تقاضای چین در اردیبهشت ماه 1387 و در سطح 11793 واحد بوده است.هم اکنون این شاخص در محدوده 860 واحدی می باشد که بدیهی است افزایش تقاضای زغال سنگ در ماه های اخیر باعث این افزایش بوده است.


پیش بینی رشد سود

شاخص کانتینر

شاخص مهم در بازار کانتینر شاخصHowe Robinson می باشد اما برای نمایش بهتر تغییرات وضعیت این بازار، شاخص کرایه حمل کانتنری SCFI مورد ارزیابی واقع گردیده است.

پیش بینی رشد سود

پیش بینی رشد سود

نمودارهای فوق نشان دهنده نرخ کرایه حمل کشتی های کانتینری در یک روز بر اساس TEU می باشند. همانطور که مشخص است نرخ این کشتی ها از سال 2015 کاهش شدید داشته به طوریکه نرخ کشتی های کانتینری با ظرفیت 4250 TEU از 23000 دلار به حدود 8000 دلار در سال 2016 رسیده است.

تانکر : نرخ کشتی های تانکر متاثر از تغییرات در زنجیره عرضه و تقاضای نفت خام و فرآورده های نفتی، رشد جهانی اقتصاد، توسعه‌های زیست محیطی و فواصلی که محصولات باید از طریق دریا می باشد.

پیش بینی رشد سود


وضعیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با هدف تخصصی کردن فعالیت‌های خود اقدام به سازماندهی ساختار شرکت بر مبنای یکشرکت هلدینگنموده و هم اکنون این گروه بعنوان بزرگترین هلدینگ حمل و نقل ایران و منطقهخاورمیانهمحسوب می‌گردد.

شرکت های سودساز تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی بدین صورت می باشند:

پیش بینی رشد سود

وضعیت کشتی ها و پیش بینی سود در سال 1396

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای 85 فروند کشتی به طور مستقیم می باشد . (به صورت مستقیم و غیر مستقیم )دارای 159 فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال 96 ، تعداد کشتی ها 166 فروند گزارش گردیده است) می باشد.

پیش بینی رشد سود

در جدول فوق نرخ اجاره کشتی ها به عنوان مبنای محاسبه درآمد سال 96 قرار گرفته است . بر این اساس چنانچه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 159 فروند کشتی (با توجه به فقدان اطلاعات 159 کشتی مبنای محاسبه قرار گرفته است اما در پیش بینی شرکت 166 فروند کشتی اعلام گردیده است) مجموعه خود را برای مدت 330 روز از سال با نرخ دلار 31000 ریال اجاره دهد، می تواند از این محل 8146 میلیارد ریال سود شناسایی نماید

پیش بینی رشد سود


بنابراین می توان صورت سود و زیان شرکت را بدین صورت پیش بینی نمود

پیش بینی رشد سود

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیش از ۹۰٪ درصد از تجارت جهانی از طریق فرایند حمل و نقل دریایی انجام می‌پذیرد، گروه کشتیرانی ایران به‌عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی ایرانی، خطوط کشتیرانی مختلفی را از منطقه خلیج فارس به کلیه بنادر کشورهای آسیایی، بنادر کشورهای واقع در جنوب دریای مدیترانه، آمریکای لاتین و همچنین آفریقا دایر نموده و توانسته است مقام اول را در خصوص حمل کانتینر در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص دهد.

شرکت از اول ژوئیه ۲۰۱۳ به موجب تحریم‌های علیه ایران تمام خطوط بین‌الملی حمل کانتینر از ورود به بنادر ایران منع شدند، که در نتیجه این تحریم بازار حمل کانتینر کشور به طور انحصاری به دست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افتاد، اگرچه این شرکت پیشتر در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و در پی آن عملأ در بایکوت کامل بسر می‌برد. تحریم‌های وضع شده باعث کاهش سود شرکت از ۹۶۲ ریال به ۶ ریال در هر سهم و سقوط قیمت سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار تهران گردید. به نظر می رسد که شرکت با برداشته شدن تحریم ها می تواند فعالیت خود را گسترش داده و به سودآوری 553 ریالی دست یابد .

لازم به توضیح است که شرکت مبلغ 289,848 میلیون ریال طلب خود بابت اجاره کشتی ها (داخلی و خارجی)را به دلیل عدم امکان تسویه در شرایط بین المللی گذشته را سوخت شده اعلام نموده و از بابت کل این مبلغ ذخیره گیری نموده است.

همچنین شرکت اصلی، 48 میلیون دلار مطالبه ارزی از شرکتهای فرعی داخلی خود دارد که با دلار 12260 ریال تسعیر گردیده است. با توجه اینکه در این تحلیل گروه کشتیرانی مورد بررسی قرار گرفته است ، تسعیر این عدد تاثیری بر سود و زیان شرکت نخواهد داشت . ضمن اینکه بعید به نظر می رسد که کشتیرانی ج.ا.ا ( اصلی ) مطالبات خود را با دلاری بیشتر از مبلغ تسعیر شده دریافت نماید.

همچنین شرکت در سال 1388 اقدام به خرید 27 کشتی به مبلغ 215 میلیون دلار نموده است که طی این سال ها با توجه به شرایط بین المللی کشتی ها به این شرکت داده نشده است. اثر ریالی این مبلغ بر کشتی رانی با فرض برداشته شدن تحریم ها بدین صورت می باشد.

پیش بینی رشد سود

ملاحظات

با توجه به اخبار مبنی بر تک نرخی شدن ارز در سال 96 ، به نظر می رسد که شاهد رشد سودآوری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سال 97 خواهیم بود. لازم به توضیح است که عمده درآمدها و هزینه های گروه بر اساس دلار ( مبادله ای) می باشد.

چنانچه این رویداد برای سال مالی پیش بینی شده(95-96) رخ دهد، همچنین به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای محصولات و برداشته شدن تحریم ها می توان حساسیت سود هر سهم را بر مبنای تعداد روزهای فعالیت کشتی ها و نرخ ارز بررسی نمود.

پیش بینی رشد سود

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مریم نصر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
مشکلات حکشتی بیشتر از آن است که با این تحلیل ها بشود حرکتی در رشد سهامش ایجاد کرد.