بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
اهالی بازار سرمایه طی معاملات روز جاری شاهد فشار فروش سهام در اغلب گروه های مختلف بورسی بودند و روند نزولی ارزش سهام گروه های پالایشی، پتروشیمی و معدنی بیشترین تأثیر منفی را بر روند امروز نماگر بازار سرمایه بر جای گذاشت.
کد خبر : ۱۶۹۴۲۹
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.07.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 98 واحد کاهش به رقم 53917 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 380 واحد کاهش عدد 169332 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 54 واحد کاهش به رقم 27400 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خودرو" با 27 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحدکاهش به رقم 811 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2282 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1106 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه با روندی نزولی سپری شد و در ادامه افزایش عرضه سهام در گروه های مختلف بورسی شاخص کل بورس افت 157 واحدی را ثبت نمود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اهالی بازار سرمایه طی معاملات روز جاری شاهد فشار فروش سهام در اغلب گروه های مختلف بورسی بودند و روند نزولی ارزش سهام گروه های پالایشی، پتروشیمی و معدنی بیشترین تأثیر منفی را بر روند امروز نماگر بازار سرمایه بر جای گذاشت.

در این شرایط، امروز گروه ایران خودرو میزبان هیأت فرانسوی و مدیران ارشد شرکت پژو سیتروئن بودند تا در ادامه مذاکرات قبلی میان دو شرکت خودروساز، نشست های مختلفی جهت معرفی محصولات جدید و نحوه همکاری مشترک میان آنها برگزار شود. به طوریکه حواشی و اظهار نظرهای مختلف مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و پژو سیتروئن در خصوص موفقیت آمیز بودن مراحل انجام مذاکرات، موجی از تقاضا در نمادهای فعال گروه خودرو و بویژه "خودرو" را ایجاد کرد که اگرچه با افزایش فشار عرضه از سوی سهامداران مواجه شد، اما در شرایطی که کلیت بازار سرمایه روند منفی را سپری می کرد، همچنان نگاه و توجه سهامداران بر گروه خودرو متمرکز بود و مثل قند سهام ایران خودرو را می خریدند.

در این بین اما حجم و روند معاملات روز جاری شرکت زامیاد قابل توجه بود و 248 میلیون سهم این مجموعه خودروساز در حداکثر درصدهای مثبت قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفت که در این خصوص برخی از گمانه زنی ها و شنیده ها از بروز تحولات در وضعیت عملیاتی آن حکایت می کند. البته باید دید که این موضوع تا چه اندازه صحت دارد و رنگ واقعیت به خود می گیرد.

گروه پالایشی نیز در حالی طی روزهای گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشته اند که در این گروه سهام شرکت پالایش نفت شیراز با افزایش اقبال مواجه شده است و مسیر خود را از سایر هم گروهی هایش جدا کرده است.

بر اساس این گزارش، امروز نامه ای از سوی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر منتشر شدکه از افزایش 2360 ریالی قیمت فروش شکر خبر داد و ظاهراً طبق نامه مذکور مقرر شد تا از سوی دولت ما به التفاوت قیمت فروش مصوب قبلی یعنی 25200 ریال و بهای تعیین شده فعلی یعنی 27560 ریالی به صورت یارانه پرداخت شود و باید دید که آیا دولت و سازمان های ذیربط به این وعده خود عمل می کند یا نه؟. همچنین امروز اغلب نمادهای فعال در این گروه با افت ارزش سهام مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، سهام شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج در دومین روز معاملات در فرابورس با افزایش عرضه سهام مواجه شد و خیلی زود سهامداران این مجموعه به صف تقاضای تشکیل شده برای خرید سهام این مجموعه پاسخ مثبت دادند، به طوریکه امروز "بکهنوج" تا درصد های منفی قیمت نیز معامله شد. البته روند این چنینی در روز عرضه اولیه و پس از کشف قیمت 9300 ریالی از سوی تحلیلگران پیش بینی شده بود. چرا که بسیاری از اهالی بازار سرمایه معتقد بودند که "بکهنوج" با قیمت گرانی وارد فرابورس شده و پیش بینی می کردند تا در روزهای ابتدایی معاملات روندی متعادل به خود بگیرد. در کنار آن صف تقاضا برای خرید سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان نیز که طی هفته گذشته پا به فرابورس گذاشته، واگذار شد و در ساعات میانی معاملات بار دیگر صف تقاضا در نماد "غگلستا" شکل گرفت.

در پایان این گزارش می افزاید، با توجه به روند روزهای اخیر و فشار فروش سهام از سوی سهامداران، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که نزدیک شدن به تعطیلات هفته آینده یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه سهام در اغلب گروه هاست. چرا که بسیاری از سهامداران ترجیح می دهند تا در شرایط فعلی اقدام به سیو سود کنند تا پس از گذر از دوره تعطیلات اقدام به خرید سهام نمایند. بهرحال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که انتشار اخبار مثبت اثر گذار بر وضعیت سودآوری هر یک از صنایع بورسی، خود می تواند محرکی باشد برای حرکت رو به جلو بازار سرمایه که رخداد آن در هر زمانی امکان پذیر است و دور از انتظار نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هادی
ROMANIA
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
همیشه از نا امیدی حرف میزنی.
ناشناس
BELGIUM
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
سخنران مجلس شب چهارم فرمودند که امام حسین (ع)به حر فرمودندمادرت به عزایت بنشیند افراد باهوش ودانشمند از جمله خود حرفهمیدند که امام چه گفت پس شعار با شعور فرق دارد حال با روشن کردن این مطلب توسط شما فردا برای خارجی ها ترفند ها را رو می کنند که قیمت سهم برای خارجی ها ارزان تمام شود این قدر بخرند که مرگ بر انها مستولی گردد