بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
مستطيل شيشه اي تالار

کارشناسم آرزوست؟

در معاملات روز جاری اغلب سهام شرکت های گروه پالایشی با رشد قیمت و افزایش تقاضای خرید همراه شدند بطوریکه در نماد پالایش نفت بندر عباس شاهد حجم معاملات بیش از 19 میلیون سهمی بودیم که اغلب این معاملات در نوسانات نزدیک به حداکثری صورت گرفت.
کد خبر : ۱۶۹۵۳۷
نویسنده :
ّبابک اموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.07.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 82 واحد افزایش به رقم 53999 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 270 واحد کاهش عدد 169061 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 12 واحد افزایش به رقم 27412 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 70 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 815 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1611 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 946 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات بورس در هفته جاری با رشد اندک 34 واحدی شاخص همراه بود که سهام شرکت های پالایشی بیشترین تأثیر را در رسیدن شاخص کل به این مهم داشتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری اغلب سهام شرکت های گروه پالایشی با رشد قیمت و افزایش تقاضای خرید همراه شدند بطوریکه در نماد پالایش نفت بندر عباس شاهد حجم معاملات بیش از 19 میلیون سهمی بودیم که اغلب این معاملات در نوسانات نزدیک به حداکثری صورت گرفت. دو نماد "شبریز" و "شراز" نیز امروز با صف خرید مواجه شدند. اهالی تالار معتقدند رشد بهای نفت خام به بیش از 52 دلار عامل اصلی افزایش به سهام شرکت های پالایشی طی روز جاری بود.

اما گروه فلزی بورس با محوریت فولادی ها گروه دیگری بود که امروز توانست اقبال خریداران را نظاره گر باشد، البته اگرچه این اقبال به گستردگی سهام پالایشی نبود اما به هر حال قابل توجه بود گفتنی است که در روز خوب فولادی ها سهام شرکت های گروه روی قرمز پوش بودند. به هر این گروه در روزهای اسف بار فولادی ها با جامه سبز خود فخر فروشی می کردند.

اما امروز گروه پر حاشیه و پر خبر این روزهای بورس یعنی گروه خودرویی با روند نزولی همراه بود هر چند که حجم معاملات در برخی از نمادها همچون سایپا، ایران خودرو و زامیاد قابل توجه بود. گفته می شود مهمترین جزئیات و همکاری های خودروسازان فرانسوی و ایرانی بود منتشر خواهد شد از سوی دیگر برخی گمانه زنی ها خبر از احتمال مشارکت فرانسوی ها در سهام این دو شرکت حکایت دارد که اهالی تالار منتظر تأیید تا تکذیب این خبر از سوی منابع رسمی می باشند.

گروه شیرین بورس نیز امروز با روند بازار همگام بود که این همگانی تنها به مدد برخی اطلاعیه های شفاف سازی مدیران قندی مبنی بر عدم وقوع اتفاق تأثیر گذار در شرکت های مطبوع خود حاصل شد. شایان ذکر است که در سال های گذشته نیز مدیران همین شرکت ها در حالی خبر از بی خبری در شرکت خود می دادند که اغلب آنها مجامع خود را با تعدیل های قابل توجه سود برگزارکردند. همین امروز برخی از شرکت های این گروه با توجه به نرخ پیش بینی فروش محصول و موجودی های انبار خود می توانند تعدیل مثبت های قابل قبولی را اعلام کنند اما متأسفانه سالیان سال است که ضعف کارشناسان سازمان بورس در بررسی و تحلیل شرکت های این صنعت دست فرصت طلبان را برای بدست آوردن سودهای نجومی باز گذاشته است. امروز اغلب سفته بازی ها و مشکلات به وجود آمده در بازار سرمایه مربوط به عدم آگاهی واحد کارشناسان سازمان بورس نسبت به اتفاقات اقتصادی صنایع و شرکت ها می باشد.

به عنوان مثال امروز در حالی شرکت قند نیشابور اقدام به تعدیل مثبت 84 درصدی سود سال مالی 96 نسبت به سال جاری نمود اما این گزارش حاوی چند نکته مهم و اساسی بود که اصلی ترین آن مربوط به مقدار فروش شکر تولیدی می باشد چرا که شرکت قند نیشابور در گزارش سال 96 خود مقدار فروش شکر در سال 96 را به میزان 10 هزار و 758 تن دیده است و این در حالیست که این میزان در سال 95 رقمی معادل 13 هزار و 49 تن بوده است حال مشخص نیست بر چه مبنا و دلیلی قرار است مصرف شکر در سال آینده در کشور کاهش معنی دار پیدا کند آیا واقعاً در شرایطی که کشور نیاز به توانمند شدن در تولید شکر به جهت کاهش میزان واردات دارد چرا باید میزان تولید و فروش شرکت های داخلی کاهش یابد؟ یا شرکت قند نقش جهان در گزارش شفاف سازی روز جاری خود خبر از عدم تعدیل سود و اتفاق در شرکت داده است، جالب است بدانید که قند نقش جهان در بودجه سال 95 خود نرخ فروش شکر را 23 هزار و 833 ریال دیده و تا به امروز محصولات این شرکت بالاتر از 2600 تومان به فروش رسیده است. به عبارت ساده تر با همین فرمان این شرکت همین امروز تعدیل مثبت دارد اما صد حیف که جای یک کارشناس کاربلد در سازمان نظارتی بورس خالی است.

در پایان شاید طی روزهای آتی شاهد یکی از پر نوسان ترین روزهای بازار سرمایه باشیم روزهایی که پیش بینی آن بسیار سخت و دشوار است. 18 آبان روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است روزی که شاید بتوان از آن به عنوان پایان ریسک بازار سرمایه نام برد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
در معاملات روز جاری اغلب سهام شرکت های پتروشیمی با افزایش قیمت مواجه شدند به جز پتروشیمی اصفهان که نه تنها امروز بلکه متاسفانه مدتهاست روند نزولی در پیش گرفته ، مشئولین بی مسئولیت شرکت و سهامداران حقوقی و عمده هم با یکدیگر تبانی کرده و چوب حراج به سهام شرکت زده اند و تاسف بارتر اینکه سازمان بورس هم هیچ نظارتی نمی کند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
بورس نیوز خیلی دقیقی و خیلی خوب بازار را رصد می کنی @
دیروز داشتم فکر می کردم یه نفر تو سازمان پیدا نمیشه که به شرکت قند نقش جهان بگه بودجه و نرخ فروشت رو بروز کن ؟!!وقتی انجمن گفته تا 2750 می تونی بفروشی چرا این شرکت 2360 بودجه بسته و چه راحت با سرمایه مردم بازی می کنه و سازمان بورس هم که ادای گرفتن شفاف ساز یداره باید حداقل اگر شفاف سازی از سر باز کنی بود و بی اهمیت برای مدیران شرکت با اونها برخورد کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
هم کلینتون هم ترامپ مخالف سرسخت نظام ایران می باشند بنابراین ریسک همچنان در بازار سرمایه پابرجا خواهد ماند تا زمانیکه این نظام پابرجاست
ناشناس
BELGIUM
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
لطفا کلینتون ونرامپ بلزی نکنید پدرم خدا بیامرز می گفت خداوندا روا مدار که گدا معتبر شود اگر شود زخدا بی خبر شود مدیران دیروز با امروز را مقایسه کنید ذیروزی بر خود افت می دانستندمبلغ کوچک را بردارند ان را به همراه ضغیف خود می دادند وقتی پول درشت به فروشده می دادند بقیه انعام کارکنان ضعیف بود ولی حالا مدیر با دک وپوز وعایدی میلیاردی برای یک ریال نوسان شخصیت خودرا مفت می بازد وحاضر است متلک های افرادی را تحمل کند.......خداوند همه ماراهدایت کند