بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کد خبر : ۱۶۹۵۶۵

در یک هفته اخیر، قیمت اونس جهانی طلا به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده و شاید بتوان این کاهش قیمت را نوعی سقوط آزاد نامید.

دلیل کاهش قیمت طلا چیست؟

در یک هفته اخیر، قیمت اونس جهانی طلا به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده و شاید بتوان این کاهش قیمت را نوعی سقوط آزاد نامید.

به گونه ای که تنها در یک هفته، قیمت طلا بیش از 70 دلار سقوط کرده است. بسیاری از تحلیلگران، رونق بازارهای بین المللی سهام را دلیل اصلی این افت قیمت می دانند. قیمت هر اونس طلا در روز جمعه با 0.2درصد کاهش به 1252دلار و 38سنت رسید. قیمت فلز زرد در اوایل جلسه دیروز تا رقم 1249 دلار و 68 سنت، یعنی پایین ترین رقم 4 ماه اخیر پایین آمد. اواخرماه گذشته میلادی قیمت این فلز به محدوده 1340 دلار بود، اما در حال حاضر به حدود 1250 دلار رسیده است. خبرگزاری رویترز درباره دلیل کاهش قیمت طلا نوشت؛ کاهش قیمت طلا بعد از افزایش قیمت دلار و همچنین تقویت بورس‌های جهانی در آستانه انتشار آمارهای اقتصادی اتفاق افتاد.آمارهای اقتصادی آمریکا انتظار افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور را تقویت کرده است.

**پیش بینی قیمت‌ها‌ در آینده
در همین حال، محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تصریح کرد: وقتی یک شوک به بازارهای جهانی وارد می شود این شوک مثل یک مرداب به صورت دامنه داری به خود این بازارها برمی گردد. در هفته گذشته ارزش سهام در بازارهای مالی به شدت افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که میل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش سهام افزایش یابد. خب طبیعتا تنها چیزی که قابلیت نقدشوندگی دارد طلاست. به همین دلیل، عرضه زیادی از طلا به بازارهای جهانی برای فروش صورت گرفت.وی افزود: این عرضه زیاد یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت طلا بود. تنها در روز چهارشنبه گذشته به یکباره حدود 44دلار قیمت طلا کاهش یافت. کشتی آرای گفت: به دنبال شوکی که بازارهای مالی جهان وارد شد میل به فروش طلا بیشتر شد. از طرف دیگر به دلیل مثبت بودن شاخص‌ها‌ی مالی در آمریکا، ارزش دلار افزایش یافت و طبیعتا با ادامه بالا رفتن ارزش دلار، قیمت جهانی طلا میل به کاهش بیشتری پیدا کرد اما به هر حال در بازارهای داخلی نیز قیمت سکه حدود 36 هزار تومان کاهش پیدا کرد. وی درخصوص چشم انداز قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2016 گفت: قیمت جهانی قابل پیش‌بینی نیست ولی تحلیل سنتی سال‌ها‌ی گذشته نشان می دهد که در فصل پاییز، معاملات نفتی افزایش می یابد. از طرف دیگر نشست اخیر اوپک در الجزایر نیز تاثیر مثبتی روی قیمت طلا داشت و موجب جلوگیری از افزایش قیمت طلا شد.

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، معاملات طلا و تسویه حساب‌ها‌ی مالی بیشتر می شود.طبیعتا نوساناتی در بازارها ایجاد خواهد شد ولی به هر حال قابل پیش بینی نیست که این نوسانات به کاهش قیمت طلا منجر خواهد شد یا افزایش. آنچه که مسلم است نوساناتی پیش بینی خواهد شد که نوع این نوسانات بستگی به شرایط اقتصادی جهان دارد. کشتی آرای در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار جهانی طلا تاثیر خواهد گذاشت؟ گفت: حتما همین طور است فعل و انفعالات سیاسی در آمریکا تاثیر مستقیمی بر بازارهای جهان دارد. پیروزی هر کدام از دو کاندیدا در آمریکا تاثیراتی بر بازارهای سهام آمریکا خواهد گذاشت و این نوسانات در بازار سهام آمریکا تاثیر مستقیمی بر ارزش دلار خواهد داشت. زیرا وابستگی اصلی طلا به ارزش دلار است. از طرف دیگر افزایش قیمت نفت موجب کاهش ارزش دلار می شود و این موضوع افزایش قیمت طلا را به دنبال خواهد داشت. بنابراین ارزش دلار تعیین کننده قیمت طلاست.

**تحلیلگران بین المللی چه می‌گویند؟
از سوی دیگر، رونالد لئونگ، تاجر بازار طلا گفت: «مردم منتظر انتشار آمار بازار کار آمریکا هستند تا سرنخی از افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر به دست بیاورند.به گزارش خبرآنلاین، به اعتقاد تحلیلگران، قیمت طلا پس از در هم شکستن روند افزایشی سال 2016 خود در هفته گذشته، ممکن است تا 1200 دلار هم پایین بیاید.»ادوارد میر، تحلیلگر موسسه اف سی استون گفت: «ما معتقدیم اگر گزارش بازار کار آمریکا نشان دهنده ایجاد بیش از 190 هزار فرصت شغلی در ماه گذشته باشد، موجب تضعیف قیمت طلا و افزایش ارزش دلار خواهد شد و تقریبا قطعا موجب افزایش نرخ بهره در اواخر امسال خواهد گردید.»

**در هفته گذشته ارزش سهام در بازارهای مالی به شدت افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که میل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش سهام افزایش یابد. خب طبیعتا تنها چیزی که قابلیت نقدشوندگی دارد طلاست. به‌همین دلیل، عرضه زیادی از طلا به بازارهای جهانی برای فروش صورت گرفت

**رویترز:کاهش قیمت طلا بعد از افزایش قیمت دلار و همچنین تقویت بورس‌های جهانی در آستانه انتشار آمارهای اقتصادی اتفاق افتاد.

منبع:آفتاب یزد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر