بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۱۶۹۷۱۸

بسیاری از سران اروپایی معتقدند که پس از خروج عملیاتی انگلیس از اتحادیه اروپا، از نفوذ این کشور کاسته می‌شود؛ ضمن اینکه پیشتر نیز پنج نفر از دبیر‌کل‌های سابق ناتو با انتشار نامه‌ای درباره جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار دادند که این مسئله باعث کاهش نفوذ لندن، تضعیف ناتو و کمک به دشمنان غرب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، به گفته این مقام های ارشد اروپایی، با توجه به دامنه وسیع چالش‌هایی که صلح و ثبات ناتو را هدف قرار داده است، ارتباط اروپا - ناتو نیازمند فعال بودن و تعامل با انگلیس است. دبیرکل‌های پیشین ناتو افزودند، در زمانی که ناتو به دنبال تقویت نقش خود در شرق اروپاست، پایان دادن انگلیس به عضویت خود در اتحادیه اروپا بسیار نگران‌کننده است.

از سوی دیگر، امریکا به عنوان شریک استراتژیک انگلیس مخالف بزرگ جدایی انگلیس از اتحادیه اروپاست. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های واشنگتن درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش نفوذ امریکا بر این اتحادیه با توجه به ترک این اتحادیه از سوی یکی از اعضای مهم آن خواهد بود. ضمن اینکه تحقق چنین امری برای بانک‌ها و مؤسسات مالی امریکا و نیز تبادلات تجاری امریکا با اتحادیه اروپا بسیار خسارت‌بار خواهد بود.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی، کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را با دو پیامد جدی همراه دانست و به پانا گفت: اتحادیه اروپا همواره به عنوان یک اتحادیه منسجم ابزار دست امریکایی ها بوده است و با خروج انگلیس و پاشیده شدن این اتحادیه، امریکایی ها یکی از ابزارهای مهمشان را برای رسیدن به اهدافشان از دست می دهند. از این روست که امریکا تلاش می کند این اتحادیه از هم نپاشد.

وی در بیان پیامد دوم، به کشمکش ها و رویدادهای داخلی اتحادیه اروپا اشاره و اظهار کرد: احتمالا در آینده تنش های داخلی در اتحادیه اروپا اوج می گیرد و با توجه به اینکه با این رای اتباع بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار برگزاری همه پرسی در کشورشان شده اند، این مسئله قریب الوقوع است.

در همین راستا و به باور برخی سیاستمداران، اجرای طرح برگزیت به منزله اعمال قوانین مرزی نظیر کنترل روادید بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خواهد بود حال آنکه برخی دیگر بر این باورند که این مسئله به جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا به دلیل استقلال طلبی و تمایل به تداوم حضور در اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.

محمودصادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را درخواست جدایی مردم کشورهای اسکاتلند و ایرلند دانست و به پانا گفت: سال هاست که بخش زیادی از مردم اسکاتلند خواستار جدایی از بریتانیا هستند. همچنین در ولز و ایرلند نیز چنین تمایلاتی وجود دارد با توجه به اینکه اینها بخش هایی از بریتانیای متحد هستند و تمایل به ماندن در اتحادیه اروپا دارند؛ تمایلات جدایی طلبانه آنها از بریتانیا تشدید شده است و این مسئله به وحدت بریتانیای کبیر و در نتیجه به منافع آن آسیب می زند.

صادقی در خصوص آثار برگزیت در بُعد داخلی و از منظر ایران نیز عنوان کرد: اگر ما بریتانیا را به عنوان یکی از کشورهایی که در گذشته با ما دشمنی داشته در نظر بگیریم، تبعا به نظر می رسد در صورتیکه شکنندگی در آن ایجاد شود، می توانیم با نگاهی مثبت، چندپارگی رقیب را سازنده ارزیابی کنیم. همچنین خروج از اتحادیه اروپا که منجر به تضعیف خود اتحادیه می شود، سبب خواهد شد که از سایه قدرت آن بر سایرکشورها کاسته شود.

از سوی دیگر و در جهت بررسی پیامد های برگزیت، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز در گزارشی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را با شوک منفی بزرگی همراه دانستو اعلام کرده بود که این خروج سبب خواهد شد تا دولت انگلیس در کاهش کسری بودجه و حفظ ارزش واحد پولی خود با مشکل جدی مواجه شود.

صندوق بین‌المللی پول نیز در چشم‌انداز خود هشدار داده بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث اختلال در روابط تجاری سنتی شده و می تواند خسارت های منطقه ای و جهانی برای کشور های اروپایی در پی داشته باشد.

بر اساس مطالعات اخیر صورت گرفته در خصوص ابعاد و پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تحقق این امر موجب میلیاردها پوند خسارت مالی و بیکاری صدها هزار نفر خواهد شد. این تحقیق در ابتدای سال جاری توسط کنفدراسیون صنایع انگلیس «سی‌بی‌آی» که تشکل اصلی کارفرمایان انگلیس محسوب می‌شود منتشر شد. بر اساس این تحقیق، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «شوکی جدی» به اقتصاد این کشور وارد می‌کند و حدود 100 میلیارد پوند (128 میلیارد یورو) به بخش تولید در اقتصاد انگلیس ضرر خواهد زد که معادل 5 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر