بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر : ۱۶۹۷۲۴


نظرسنجی‌ها حاکی از وضعیت نامساعد ترامپ در اذهان عمومی است، در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پس از مناظره دوم اختلاف قابل توجه 5.3 درصدی با پیشتازی هیلاری کلینتون ایجاد شده است.
به گزارش رهیاب: دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان که در مناظره اول در مقابل هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها عملکرد ضعیفی داشت و در فضای بین اولین و دومین مناظره با یک شیطنت رسانه‌ای نوار ویدئویی اظهارات او علیه زنان منتشر شد، به شدت در نظر افکار عمومی جامعه آمریکا تنزل یافت. دومین مناظره نیز گرچه عملکرد بهتری از ترامپ را در خود دید، اما نتوانست امیدها را به کمپین او بازگرداند و نظرسنجی‌ها با پیشتازی مستمر کلینتون همراه است.

اکنون، نظرسنجی‌ها با پیشتازی هیلاری کلینتون و اختلاف 7 امتیاز روبروست چرا که نیمی از رای‌دهندگان، دانلد ترامپ را فاقد صلاحیت رییس‌جمهوری می‌دانند. در اخرین نظرسنجی صورت گرفته در امریکا که مربوط به فاکس نیوز است، کلینتون با 45 درصد، ترامپ با 38 درصد، گری جانسون با 7 درصد، و جیل استاین با 3 درصد در جدول قرار گرفتند. این در حالی است که در هفته قب پیش از بروز رسوائی ترامپ، اختلاف فقط 2 امتیاز بود (44 به 42).

مناظره دوم با حواشی خاص خود روبرو بود. در همان روز مناظره، ویکی لیکس ایمیل‌های هیلاری کلینتون را منتشر کرد. میکروفون ترامپ باز هم او را محل توجه انظار عمومی قرار داد و خبرساز شد. اما فاکس نیوز در دفاع از وی و جلوگیری از شایعه معتاد بودن وی، بحث مشکل‌ساز بودن میکروفون را پیش کشید و نمونه‌‌های مستندی از فین فین کردن کاندیداهای سالهای گذشته در مقابل میکروفون را ارائه داد. دشمنان ترامپ چه در ستاد هیلاری و چه در جبهه جمهوریخواهان دست‌بردار ترامپ نیستند چرا که نیویورک تایمز در جدیدترین گزارش خود، مسئله دست‌درازی ترامپ به دو زن را مطرح کرد و تاکید بر این داشت که این دو زن قصد شکایت از وی را دارند. این مسئله تا حدودی شکل جنجالی قضیه را لوث کرد و این بار پای یک قاضی سرشناس فدرال به نام قاضی فرر به قضیه باز شد و این ادعای نیویورک تایمز را فاقد سند و ناشی از شیطنت رسانه‌ای دانست.

در اخرین نظرسنجی فاکس نیوز که 48 ساعت گذشته برگزار شد، کلینتون موفق شد که در میان اقلیت‌ها به 62 امتیاز برتر، در میان زنان به 19 امتیاز برتر، در میان زنان شهرستانی به 24 امتیاز برتر، و در میان رای‌دهندگان زیر 30 سال به 16 امتیاز برتر برسد. گری جانسون نامزد حزب لیبرال و جیل استاین نامزد حزب سبز توانستند تا حدودی رای جوانان را از او بگیرند و از هر 4 جوان، یک جوان به آنها رای داد. عمده موفقیت ترامپ در بین مردان با 5 امتیاز برتر، سفیدپوستان با 14 امتیاز برتر، و رای‌دهندگان کم سواد با 25 امتیاز برتر بود. بیشترین کسانی که برای ترامپ شمشیر از رو بسته‌اند، زنان 45 سال به بالا هستند که 12 درصد آنها با وی در نظرسنجی‌ها قهر کرده‌اند. در جایگاه‌های بعدی، افراد بالای 65 سال، زنان شهرستانی، زنان سفیدپوست تحصیلکرده، زنان جمهوریخواه، و جامعه دانشگاهی آمریکا قرار دارند.

حمایت از ترامپ در میان اوانجلیست‌ها (مذهبیون افراطی) همچنان همان 68 درصد را به خود می‌بیند. همچنین، حمایت از وی در میان معتقدان به کلیسا از 53 درصد به 45 درصد کاهش یافته است. مستقل‌ها نیز هر کدام با 35 درصد از ترامپ و کلینتون و 21 درصد از جانسون و استاین حمایت کردند. 81 درصد از دموکرات‌ها از کلینتون و 80 درصد از جمهوریخواهان از ترامپ حمایت کرده‌اند. «دارون شاو»جمهوریخواه که این نظرسنجی را به همراه «کریس اندرسون» دموکرات برگزار کرده است، معتقد است که اگر مستقل‌ها و برخی دموکرات‌ها نبودند و اگر 90 درصد از جمهوریخواهان به ترامپ رای می‌داند، باز هم امتیاز وی از 32 فراتر نمی‌رفت.

ظاهرا الهام‌‌بخشی ترامپ در نزد هواداران پر و پا قرصش کاهش یافته است. این تعداد از 70 درصد به 66 درصد رسیده‌ است. وضعیت برای کلینتون در نقطه مقابل از 63 درصد به 66 درصد رسیده است. 68 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که کلینتون صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را دارد و در نقطه مقابل 56 درصد بر این باورند که ترامپ از شایستگی کافی برای ورود به کاخ سفید برخوردار نیست. فقط 33 درصد از رای‌دهندگان کلینتون و 32 درصد ترامپ را فردی صادق می‌دانند. به گفته اندرسون، وضعیت ترامپ پس از حوادث هفته گذشته به شدت تنزل یافته است.

از حیث شخصیتی هم ترامپ به شدت دچار افت شده است. در هفته گذشته، نظرسنجی‌ها از اختلاف 9 درصد کلینتون نشانی داشت. اما اکنون وی 47 درصد مقبول است و 52 درصد منفور و کفه ترازوری ترامپ با 38 به 61 درصد، 23 امتیاز به طرف منفور بودن سنگینی می‌کند. در حالی که هفته گذشته این رقم 15 درصد بود.

در هر پنج محور سیاست‌خارجه، مراقبت و سلامت، مبارزه با تروریسم، مهاجرت، و اقتصاد هیلاری کلینتون پیشتاز است. تا پیش از این، ترامپ در محور اقتصاد و تروریسم پیشتاز بود که هم‌اکنون در محور اقتضاد 3 امتیاز و در محور مبارزه با تروریسم 11 درصد عقب است.

در مهترین بخش نظرسنجی، 65 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که کلینتون رییس‌جمهور می‌شود که این یعنی رشد 10 درصدی نسبت به هفته گذشته. و فقط 23 درصد بر این باورند که شاهد رییس‌جمهور ترامپ خواهند بود. وضعیت نگاه مردم به اوضاع آمریکا هم نسبت به سال 2012 تغییر محسوس داشته است. در انتخابات اکتبر 2012، 53 درصد رای‌دهندگان اوضاع کشور را نابسامان می‌دیدند و اکنون این رقم به 59 درصد رسیده است.

موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» که معتبرترین نهاد نظرسنجی در امریکا محسوب می‌شود، از میان نظرسنجی‌های صورت گرفته پس از مناظره دوم که شامل نظرسنجی‌ «کوئینپیاک»، نظرسنجی مشترکNBCوSM، نظرسنجی مشترک اکونومیست و یوگاو، نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس، نظرسنجی مشترکNBC‌ و وال استریت ژورنال، نظرسنجی راسموسن ریپورتز، و نظرسنجی فاکس‌ نیوز می‌شود، امتیاز 44.4 را برای کلینتون، 39.1 را برای ترامپ، 6.6 را برای جانسون، و 2.3 را برای استاین بدست آورده است و با این حساب، هیلاری کلینتون در میانگین همه نظرسنجی‌ها 5.3 امتیاز از ترامپ جلوتر است.

نکته شایان توجه اینکه ترامپ در میان اعضای حزب متبوع خود نیز به شدت تنزل یافته و اگر با همین فرمان به مسیر خود ادامه بدهد، اوضاع برای او وخیم‌تر می‌شود. هم‌اکنون فشار بسیاری از سوی حزب جمهوریخواه بر وی مبنی بر استعفا وارد است که نامزد جمهوریخواهان همچنان مصر بر عدم کناره‌گیری است. باید به نظاره نشست و دید که آیا طی روزهای آینده و در روز 19 اکتبر که سومین مناظره برگزار خواهد شد، ترامپ و ستادش برگ برنده‌ای رو خواهند کرد یا وضعیت همچنان به طرف ریشه‌کن شدن پدیده ترامپ پیش می‌رود.


منابع:

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton_vs_johnson_vs_stein-5952.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/10/14/fox-news-poll-clinton-leads-trump-by-7-points.html

http://video.foxnews.com/v/5168099940001/judge-ferrer-reacts-to-the-new-accusations-against-trump/?#sp=show-clips

مشرق

اشتراک گذاری :
ارسال نظر