بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
بازگشت شرکای سابق خودروسازان ایران از جمله پژو و سیتروئن فرانسه و نیز امضا تفاهم نامه همکاری بین سازمان گسترش و نوسازي صنایع ایران با شرکت رنو از مهمترین رویدادهایی است که در این فضا حاصل شده است تا در سال جاري سرنوشت جدیدی برای این صنعت اشتغال زا در ایران رقم بخورد.
کد خبر : ۱۶۹۷۵۹
نویسنده :
کیوان فر

صنعت خودرو این روزها در فضای پسا برجام وارد مسیر جدیدی شده و این روزها مذاکرات و امضای توافق نامه با شرکای خارجی به بحث داغ ميان سرمایه گذاران و سهامداران این گروه تبدیل شده است.

به گزارش بورس نیوز، بازگشت شرکای سابق خودروسازان ایران از جمله پژو و سیتروئن فرانسه و نیز امضا تفاهم نامه همکاری بین سازمان گسترش و نوسازي صنایع ایران با شرکت رنو از مهمترین رویدادهایی است که در این فضا حاصل شده است تا در سال جاري سرنوشت جدیدی برای این صنعت اشتغال زا در ایران رقم بخورد.

در همین راستا و با محوریت قراردادهای جدید منعقد شده به گفتگو با قاسمی معاون مالی و اقتصادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداختیم که شرح این گفتگوی اختصاصی در ادامه آمده است.

فلسفه اصلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ايران راه اندازی و توسعه صنایع، و نه بنگاه داری طولانی مدت است. با توجه به قدمت راه اندازی صنعت خودرو در ایران در دو مجموعه سایپا و ایران خودرو، چرا سهام این دو شرکت خودروساز توسط اين سازمان به فروش نمي رسد؟

قاسمی؛ طبق قوانین و مقررات اجرایی اصل 44 قانون اساسی در صنایع گروه 2 مثل صنعت خودرو برای اعمال حاکمیت دولتی می توانیم تا 20 درصد از كل حجم بازار آن صنعت را به عنوان سهامدار در اختیار داشته باشیم. سازمان گسترش نيز برای انجام تکالیف قانونی خود باید با رعایت نصاب مذکور در صنعت خودرو حضور داشته باشد.

نحوه همکاری ایدرو با شرکت خودروسازی رنو طبق قرارداد اخیر منعقد شده به چه صورت می باشد؟

این تفاهم نامه یک سرمایه گذاری مشترک است که به صورت 60 درصد رنو و 40 در صد سازمان گسترش دیده شده است و طبق تعهدات تعریف شده برای شریک فرانسوی، در فاز اول باید 40 درصد از خودروهای تولیدي ساخت ایران باشد و در بازه زمانی مشخصی این رقم به 60 و سپس به 80 درصد افزایش یابد. همچنین مقرر شده 30 درصد از تولید سالانه خودرو طبق این تفاهم نامه با در نظر گرفتن بازار هدف در منطقه به صادرات اختصاص یابد. محصولات رنو از طریق این جوینت ونچر از سال 2018 وارد بازار خواهد شد. در این رابطه رنو مکلف است که سرمایه جدید بیاورد، اما ایدرو از سرمایه گذاری های موجود در صنعت کشور استفاده می کند و در صورت لزوم آورده نقدی خواهد داشت.

واگذاری سایت شرکت بن رو توسط سايپا به سازمان هم در این راستا می باشد؟ لطفاً در خصوص جزئیات این موضوع بیشتر توضیح بفرمایید.

طبق توافقات به عمل آمده، ایدرو شرکت بن رو را در ازای مطالبات خود از شرکت سایپا تملک می کند که این تهاتر به قیمت کارشناسی رسمی صورت می گیرد به عنوان سرمایه در شرکت مشترک با رنو در نظر گرفته شود، اما حتي پس از اين واگذاري تولیدات فعلی سایپا همچنان در سایت بن رو ادامه خواهد داشت.

چرا از بين خودروسازان خارجي مختلف سازمان با شرکت رنوي فرانسه که دو مجموعه سایپا و ایران خودرو نیز به صورت جداگانه با آن مذاکرات و همکاری های جديدي دارند، قرارداد امضا کرده است؟

سازمان در راستای اهداف و مأموریت های خود در حرکت است و مأموریت اصلی در صنعت خودرو راه اندازی و افزایش کیفیت توليدات، توسعه و رشد صنعت قطعه سازی، ورود در حیطه R&D و همچنين صادرات است و در همین راستا با توجه به شرایط زمانی، مکانی و محدودیت های موجود بررسی هایی به عمل آمد و در نهايت این نتیجه حاصل شد که بین گزینه های مختلف، شرکت رنو می تواند به عنوان طرف قرارداد ما باشد. بنابراین چارچوب و اصول اصلی چنین تعیین شد که در قالب یک جوینت ونچر این همکاری به مرحله اجرا در آید و با همکاری 60 به 40، رنو در ایران یک R&D center نيز تأسیس کند و در حوزه طراحی محصولات جدید، سیستم فروش و خدمات پس از فروش مبتنی بر استانداردهای جهانی را برای ایران راه بياندازد. ضمن اینکه طبق فرمايشات مقام معظم رهبري بحث اقتصاد مقاومتی نيز در كشور در حال اجرا می باشد که در چارچوب آن ما ضرورت داریم تا ضمن دستیابی به تکنولوژی روز ،‌ در حوزه صادرات نیز فعالیت جدی داشته باشیم. بر همین اساس مستقل از قراردادهایی که بین دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو با رنو می تواند به مرحله اجرا درآید، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نيز به اين نتيجه رسيد كه با اين مجموعه فرانسوي وارد مذاكره و همكاري شود.

در خصوص پرداخت غرامت از سوی پژو به شركت ایران خودرو و از سوی بنز به شركت ایران خودرو دیزل چه پیگیری هایی صورت گرفته و چه نتایجی به دست آمده است؟ چرا هنوز نمود این عامل در صورت های مالی دو شرکت خودروساز ایرانی مشخص نیست؟

دو مجموعه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل دو شرکت بورسی هستند و مکلف می باشند طبق استانداردهای سازمان بورس گزارش داده و اطلاعات خود را شفاف سازی کنند. اما این موضوعات بایستی توسط مدیران دو مجموعه پاسخ داده شود؛ در حال حاضر اين قضيه تکلیف هیأت مدیره شرکت های فوق است که پیگیری هایی لازم را صورت دهد و ایدرو از آنها درخواست کرده که مذاكرات ادامه پيدا كرده و موضوع تا حصول نتیجه قطعی پیگیری شود. اما به هر ترتيب اين پیگیری ها تا به نتیجه قطعي نرسد نمی توان گزارش دقيقي ارایه کرد.

به عنوان آخرین سوال آینده صنعت خودرو را با توجه به مذاکرات به عمل آمده و قراردادهای منعقده با خودروسازان خارجی چگونه ارزیابی می کنید؟

طی سال های گذشته در صنعت خودرو در ایران سرمایه گذاری هاي هنگفتي صورت گرفته، ولی نتیجه این سرمایه گذاری ها تاكنون در ذائقه مردم آن طور که باید دلچسب نبوده که اين امر دلایل متعددی دارد. اما امروز وظیفه ما این است که در زمينه طراحی، تولید و فروش و خدمات پس از فروش خودرو موقعیت مناسبی برای ایران در این صنعت جهانی ایجاد کنیم و در همین راستا اقدامات طرح را گام به گام جلو خواهیم برد. در اين راستا هم در طراحی و هم تولید و فروش و قطعه سازی و خدمات پس از فروش وارد خواهیم شد تا زنجیره اين صنعت در کشور کامل شود. مشارکت با رنو هم مشارکتی است برای دسترسی به موقعیتی كه قبلاً هم مدنظر بوده، اما به دلایل مختلف محقق نشده و امروز دوباره می خواهیم تلاش کنیم به آن اهداف دست یابیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
دولت میخواد همه جا یک درصدی از سهام بخش تولید را در اختیار داشته باشه که دستش را بکنه تو جیب شرکتها که هم سود سهام شرکتها را یکجا بالا بکشه و هم هر جور که خواست با روند قیمت سهامشون بصورت سلیقه ای بازی کنه و فقط در جهت منافع خودش اونها را دستکاری کنه! پالایشیها، خودروییها، معدنیها، از جمله همین موارد هستند.
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
شرکتهای ورشکسته مثل خودرو ها وبانکها که سودی دست سهامدار ندادند ولی عده ای خواستند بالا ببرند ولی وخارزم در 7 ماه 2 بار سود داده چون مدیریت ندارد باز هم سهامدارشان توی ضرر هستند وبهمن وصنا ثمسکن وامثالهم