بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر : ۱۶۹۸۲۲
هر چند تا پیش از این خوش‌بینی‌ها به اجرای برجام موجب شد بورس در مسیر صعود قرار گیرد و هر روز رشدهای پیاپی را به ثبت برساند اما این روزها بورس رمق روزهای گذشته را ندارد و هر روز افت‌وخیزهای زیادی را تجربه می‌کند.

کارشناسان معتقدند تا اتفاق مهمی در اقتصاد رخ ندهد، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی به این بازار داشت.حسین خزلی‌خرازی، کارشناس بازار سرمایه نیز براین باور است که بورس تابعی از واقعیت‌های اقتصاد کلان است و هم‌اکنون شرایط بد و امیدوارکننده‌ای در بورس وجود ندارد. برای همین هم او تاکید می‌کند که رشد بورس درگرو رشد اقتصادی بالا، نرخ سود بانکی منطقی و رابطه معقول بین ریال و دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، خزلی‌خرازی همچنین در این گفت‌وگو اضافه می‌کند که انتخابات آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌تواند سرنوست این بازار را دستخوش تغییر و تحولات جدی کند.

بورس همچنان در نوسان است و افت‌وخیزهای آن ادامه دارد. برخی معتقدند که این نوسانات زودگذر است و برخی دیگر اما تاکید دارند که این نوسانات تداوم خواهد داشت. ارزیابی شما از وضعیت این روزهای بورس چیست؟

شرایط این روزهای بورس تابعی از واقعیت‌های اقتصاد کلان است. نه شرایط بد در بورس وجود دارد و نه خبر شاد و امیدوارکننده‌ای. نوسانات بورس نیز اندکی بالا و پایین است. نه جهت مثبتی دارد و نه جهت منفی.

این گفته‌ها یعنی اینکه فعلا نباید شاهد اتفاقات مثبت در بورس بود، درست است؟

تا زمانی‌که رشد اقتصادی مثبت نشود و به عدد قابل توجهی نرسد و نرخ سود واقعی در بانک کاهش پیدا نکند، توقع اینکه بورس رشد کند را نباید داشت.

فکر می‌کنید بازدهی فعلی بورس برای رشد مورد نظر کافی است؟

بورس حداقل باید بالای 35 درصد بازدهی‌ای داشته باشد تا رشد کند اما چنین بازدهی در سال جاری در بورس نبوده است. میانگین بازدهی شاخص بورس در 6 ماهه ابتدای امسال منفی پنج درصدی بوده است.

شما تاکید کردید که رشد مثبت اقتصادی یکی از عوامل رونق بورس است. رشد اقتصادی باید به چه نرخی برسد که شرایط بورس نیز دستخوش تغییر و تحولات جدی شود؟

نرخ رشد اقتصادی باید بالای پنج درصد برسد.

نرخ سود بانکی چطور؟

دولت موفقیت خوبی در کنترل تورم داشته است اما نرخ سود سپرده‌ها در بازار پول رقیب جدی در بازار سهام است. در حال حاضر نرخ سود در بانک‌های رسمی همچنان بین 20 تا 24 درصد است درحالی که نرخ سود بانکی باید نرخ معقولی داشته باشد.

همان‌طور که گفتید برای رشد بورس باید نرخ سود بانکی معقول باشد و نرخ رشد اقتصادی به بالای 5 درصد برسد. آیا همین دو مولفه برای رشد بورس کافی است؟

رابطه دلار و ریال نیز باید معقول و منطقی باشد. این درحالی است که دولت برای کنترل نرخ تورم دلار را در نرخ سه هزار و 500 نگه داشته است. بنابراین تا زمانی‌که ارزش نرخ ارز در همین حوالی باشد، بورس رشد نخواهد کرد.

شما در اظهارات خود مطرح کردید که برای رشد بورس باید نرخ ارز بیش از نرخ فعلی باشد اما آیا این موضوع مشکلات گذشته را ایجاد نخواهد کرد؟

رشد بورس در سال 92 به دلیل پرش قیمت دلار در سال 91 بوده است. ما دو نوع سود داریم؛ «سود حسابداری» و «سود اقتصادی.» بنابراین برای تحقق اهداف مورد نظر یا باید نرخ تورم بالا رود یا نرخ دلار افزایش یابد.

با این توضیحات؛ ارزیابی کارشناس بازار سرمایه از آینده شاخص چیست؟

در ماه‌های پیش‌رو، دو اتفاق سیاسی مهم در پیش است؛ اول انتخابات آمریکا که در اقتصاد دنیا، بازارهای جهانی و بازارهای داخلی ایران اثر خواهد داشت. دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد سال آینده است که تصمیم مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ در بازار سرمایه است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
بنده هم قبلا گفته بودم تا تعیین انتخابات ایران و امریکا وضعییت بورس همین خواهد بود .نظر این کارشناس کاملا منطقی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
سلام باز هم سقته بازی در دلار را محرک رشد بورس می داند وایجاد تورم همه مغز وتفکر این کارشناس سفته بازی دلاری است ودوغ بزرکی است نرخ دلار ازاد برای کردشکری وتفریح یگ مشت نزول خوار وسفته بازی است وتاثیر دلار در اقتصاذ دراین 40 سال بدون در نظر کرفتن عوامل کاهنده ان افزایش یافته است واین همه دلاری که به اقتصاد ایران تزریق شده است محاسبه نکردیده است واین کارنشناس راحت صحبت کند برای سفته بازی وحباب سازی حرف زده است وهیج واقعیت اقتصادی را بیان نکرده است برای اینکه این کارنشناس اصا لت سفته باز است