بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر : ۱۷۰۰۸۱

پدال نیوز: يه کانال تحلیلی بورسی با بررسی سهام گروه خودروسازی سایپا در سال جاری با پیش بینی رشد 18 درصدی حجم بدهی های بانکی سایپا نوشت:


به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز،شرکت اتومبیل سازی سایپا گزارش 6 ماهه منتهی به شهریور ماه خود را بدون تعدیل عایدی به کدال ارسال کرد که طبق آن سود هر سهم 102 است و در طی دوره 56درصد از سود ناخالص عملیاتی، 40درصد از هزینه مالی، 1درصد از سود سرمایه گذاری و نهایتا 13درصد از سود خالص محقق شده است.

بر اساس گزارش ترازنامه، میزان حساب های دریافتنی سایپا 51درصد افزایش یافته و به رقم 34هزار میلیارد ريال رسیده است همچنین سرمایه گذاری های بلند مدت از رقم 54هزار میلیارد ريال با کاهش 10درصدی به 49هزار میلیارد ريال رسیده است.

در بخش بدهی ها، حساب پرداختنی تجاری 11درصد افزایش داشته و به 30هزار میلیارد ريال رسیده همچنین میزان پیش دریافت ها با 127درصد افزایش به 27هزار میلیارد ريال رسیده که احتمالا ناشی از قراردادهای جدید با شرکای خارجی است اما چون جزئیات آن افشا نشده نمی توان نظر قطعی داد.

حجم بدهی های بانکی نیز با 18درصد رشد به 29هزار میلیارد ريال رسیده که شرکت ازین بابت 11.3هزار میلیارد ريال هزینه مالی پیشبینی کرده است.

گزارش جدید هرچند همان سود 102 ريالی را نشان می دهد اما بواقع این تغییرات را داشته است:

1) سود عملیاتی از 7هزار میلیارد ريال به 6.4هزار میلیارد ريال کاهش یافته است.

2) هزینه مالی از 6هزار میلیارد ريال به 11هزار میلیارد ريال افزایش یافته است.

3) سود سرمایه گذاری از 2.6هزار میلیارد ريال به 6هزار میلیارد ريال رشد کرده که عمده دلیل آن سود حاصل از فروش سرمایه گذاری است.

4) سایر درآمد ها از به 2.8هزار میلیارد ريال رسیده که عمده دلیل آن رشد محسوس سود فروش اقساطی به مبلغ 2.86هزار میلیارد ريال است.

در مجموع چون حاشیه سود ناخالص عملیاتی سایپا 20درصد در 6ماهه بوده بنابراین ترکیب و نرخ فروش و مصرف مناسب است اما در 23درصد از کل فروش بابت هزینه عمومی اداری و هزینه مالی صرف می شود به عبارت دیگر در حالی که برای هر 100 تومان فروش 20تومان سود به دست آمده، شرکت برای بازاریابی، تبلیغات، بهره بانک و امثالهم 23تومان به ازای هر 100 تومان فروش پرداخت می کند و همین ها نشان می دهد سایپا باید در پی اصلاح سیستم هایی همچون گارانتی خودرو، بازاریابی، تبلیغات، تخفیف و بدهی های بانکی باشد تا بتواند در سال آتی به سود مناسبی برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر